خبرگزاری کار ایران

کتاب‌هایی در بابِ کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۴۷۶

قهرمان بعضی کتاب‌ها خودِ کتاب‌ها هستند. یعنی اولین چیزی که با شنیدن نام این کتاب‌ها به یادمان می‌آید نفسِ کتاب با همۀ حجم و شکل و صدای خش‌خش ورق‌ها و بوی کاغذ و حتی گاهی بوی چسب صحافی کتاب است. این کتاب‌ها بیش از هر چیز در ستایش خود کتاب‌اند و حتی اگر نیت آگاهانۀ نویسنده از نوشتن‌شان ستایش کتاب و تشویق به کتابخوانی نباشد، خودبه‌خود حس ستایش نسبت به کتاب‌ را در خواننده برمی‌انگیزند.

یکی از معروف‌ترین و محبوبت‌ترین این نوع کتاب‌ها رمان «تنهایی پرهیاهو»، اثر بهومیل هرابال، نویسندة چک، است. جالب اینکه این کتاب در عین اینکه از نابودی کتاب‌ها سخن می‌گوید ارزش کتاب را یادآور می‌شود. قهرمان این رمان مردی است به نام هانتا که شغلش خمیرکردنِ کتاب‌هاست.

کتاب‌هایی را که ادارة سانسور پخش و فروش‌شان را ممنوع کرده به زیرزمین نمورِ هانتا می‌فرستند تا او آن‌ها را روانه دستگاه پرس کند.

هانتا اما در عین حال کتابخوانی قهار است. شغل‌ او نابود کردن کتاب‌هاست، اما سرش پُر است از همان کتاب‌هایی که به اجبارِ شغلی و برای معاش نابودشان می‌کند. اگر می‌خواهید لذت کتاب و کتاب‌خوانی را دریابید و ببینید کتاب‌ها چگونه حتی در تاریک‌ترین اعصار و وقتی حکم به نابودی‌شان داده می‌شود، زنده می‌مانند و از گزند روزگار جان به در می‌برند کتاب «تنهایی پرهیاهو» را بخوانید.

اما «تنهایی پرهیاهو» تنها رمانی نیست که از نابودی کتاب‌ها می‌گوید و در همان حال به ستایش کتاب می‌پردازد. رمان علمی – تخیلی «فارنهایت 451»، اثر ری بردبری، نیز رمانی از همین گونه است. «فارنهایت 451» دنیایی را ترسیم می‌کند که در آن کتاب خواندن ممنوع است و کتاب‌ها سوزانده می‌شوند. اما در این رمان نیز می‌بینیم که، علیرغم تلاش یک سیستم به نابودی کتاب، کتاب‌ها راه بقای خود را می‌یابند و به زندگی خود ادامه می‌دهند و در حافظه‌ها ثبت می‌شوند. بر اساس این رمان فیلمی هم به همین نام و به کارگردانی فرانسوا تروفو، کارگردان مطرح فرانسوی و از بنیانگذاران موج نوِ سینمای فرانسه، ساخته شده است.

از دیگر رمان‌هایی که قهرمان اصلی آن کتاب‌ها هستند، رمان «اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری»، اثر ایتالو کالوینو، است. این کتاب از کتاب‌هایی سخن می‌گوید که هربار به دلیل اشتباهی در چاپ و صحافی و ... ناقص و ناتمام می‌مانند و کالوینو این‌گونه ما را با طنز و شوخ‌طبعی و بازیگوشی در باغ هزارتو و بی‌پایان کتاب‌هایی در ژانرهای مختلف می‌گرداند.

«فِرمین موش کتاب‌خوان: ماجراهای یک شهرنشین غربتی»، اثر سَم سَوِج، نمونه‌ای دیگر از رمان‌هایی است که ما را لابه‌لای کتاب‌ها می‌گرداند و شمه‌ای از لذت کتاب‌خوانی را به ما می‌نمایاند. شخصیت اصلی این رمان موشی است که میان کتاب‌ها زندگی کرده و به یک خورة کتاب تبدیل شده است. این موش از کتاب‌خواری آغاز می‌کند و به کتاب‌خوانی می‌رسد.

اما بد نیست در آخر به یک کتاب غیرداستانی با موضوع کتاب هم اشاره کنیم: کتابی به نام «از کتاب رهایی نداریم». در این کتاب ژان فیلیپ دوتوناک دو کتابخوان و کتاب‌شناسِ قهار را روبه‌روی هم نشانده تا از کتاب حرف بزنند. این دو عبارتند از اومبرتو اکو، رمان‌نویس و نشانه‌شناس و فیلسوف ایتالیایی، و ژان کلود کریر، فیلمنامه‌نویس مطرح فرانسوی. در این کتاب به هیچ وجه با حرف‌های کلیشه‌ای در باب کتاب و اهمیت آن روبه‌رو نیستید. اکو و کریر در «از کتاب رهایی نداریم» با طنز و شوخ‌طبعی، به جای حرفهای تکراری و ملال‌آور، حرف‌های تازه‌ و جالبی را دربارة کتاب و کتاب‌خوانی پیش کشیده‌اند. آن‌ها همچنین از آیندة کتاب کاغذی در عصر رواج اینترنت و کتاب الکترونیک سخن گفته‌اند.    

بنوبوک کتاب فروشی آنلاین شما!

کتاب فروشی‌های آنلاین در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان به کتابخوانی پیدا کرده‌اند. اما چرا ما خرید اینترنتی کتاب را به شما توصیه می‌کنیم؟ علل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، اولین مورد این است که در هنگام خرید آنلاین می‌توانید قیمت کتاب مورد نظر را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. هنگامی که آنلاین کتاب می‌خرید.

امکان مطالعه نقدها را دارید و بعد از بررسی آن‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که آن کتاب را بخرید یا خیر. همچنین هنگام خرید آنلاین کتاب مورد علاقه خود، در هزینه و وقت خود صرفه جویی می‌کنید چون این کتابفروشی‌ها معمولا تخفیف‌های خوبی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. دلیل بعدی این است که معمولا کتاب فروشی‌ها دارای محدودیت فضا بوده و همه محصولات را موجود ندارند یا دسترسی به آن‌ها ساده نیست، حال آنکه با خرید اینترنتی می‌توانید موجود بودن یا نبودن یک کتاب را خیلی ساده بررسی و سپس اقدام به خرید کنید.

اگر کتاب‌خوان بوده‌ای و هنوز «دیگری بودن» را کشف نکرده‌ای، یا اگر هنوز برای مطالعه در پی انگیزه‌های بیشتری هستی، جان کلام ما به تو این است: "حالا نوبت کتاب است". نوبت این که تو هم بخشی از روند همان همدردی باشی؛ این همدردی که جز از راه ارتباط با دیگری و درک و دریافت او حاصل نمی‌شود.

بنوبوک جایی است که در آن خواندن برای‌مان یک وظیفه، تعهد، جبر یا ترس از جا ماندن از قافله کتابخوان‌ها نباشد. ما اینجا درباره کتاب‌ها حرف می‌زنیم، شما را با برگزیده‌های‌شان آشنا می‌کنیم و می‌کوشیم با رساندن کتاب‌ها به دست خواننده، آن‌ها را با جهان‌ها و آدم‌هایی نو پیوند دهیم و جزئی از جادوی قدرتمند کتاب‌ها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز