خبرگزاری کار ایران

اهمیت نماز از دیدگاه دیگر!

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۴۳۰

یک بار نماز را با ذهن منطقی خودتان بخوانید و به حرف ها و کلماتی که بیان می کنید فکر کنید. آیا این کلمات و سخنان قادر نیستند که روح انسان را پاک کنند و آرامشی در طول مدت زمان به او بدهند؟ اهمیت نماز در معجزه ای نهفته شده است که تکرار ابزار مهم آن است. باور کنید!

اهمیت نماز از دیدگاه دیگر!

نماز به عنوان ستون دین اسلام همیشه مورد توجه و توصیه پیامبر اسلام، امامان و بزرگان دین بوده است. این توصیه ها و تاکیدها به اندازه ای است که تقریبا می توانیم بگوییم که نماز مهمترین عنصر در دین اسلام محسوب می شود. اما چرا؟ اهمیت نماز در چیست و به بیان بهتر چه فایده ای برای ما دارد؟ امروز می خواهیم از زاویه ای دیگر به این موضوع بپردازم.

اصولا هر وقت صحبت از نماز و عبادت و ... شده است، تنها چند حدیث و توصیه به ذهنمان رسیده است و یا این که توصیه ها و گاها اصرار بزرگ ترها در مورد اهمیت نماز به یادمان می آید. ما در این جا نمی خواهیم به صورت تخصصی و از منظر دینی با اهمیت نماز رو به رو شویم. این کاری است که آن را به اساتید فرهیخته کشوری و جهانی سایت ایمانور ( موسسه  نورالمجتبی علیه السلام ) می سپاریم. ما می خواهیم از دید یک فرد عادی اهمیت نماز را کشف کنیم.

اهمیت نماز از دید یک فرد غیر مسلمان

انسان ویژگی روحی جالبی دارد. انسان زمانی که  به چیزی توصیه می شود ناخواسته از میل برای انجام آن کار را از دست می دهد و زمانی که از چیزی نهی می شود دیوانه وار به دنبال آن حرکت می کند. این ویژگی روحی باعث می شود که انسان ها نسبت به اتفاقی که به آن توصیه یا نهی می شوند اصطلاحا کور شوند و بسیاری از ویژگی های مثبت و منفی آن را نبینند.

از این رو بیایید در این جا اهمیت نماز نماز را از دید یک فرد غیر مسلمان کشف کنیم. به بیان بهتر لحظه ای خودمان را فراموش کنیم و به نماز به عنوان یک پدیده نو نگاه کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

از این نگاه، نماز عملی است که در زمان های مشخصی از طول روز انجام می شود و اعمال کلی آن یکسان است. همچنین برای انجام این عمل نیاز است که خودمان را به شکل مشخصی شست و شو بدهیم. اعمالی که از بیرون شاهد هستیم گفتن چندین جمله، خم و راست شدن، نشستن و بلند شدن و ایستادن و به ظاهر سکوت است! این تمام چیزی است که یک فرد غیر مسلمان و غیر آگاه نسبت به اهمیت نماز می بیند.

مسلما شست و شوی مرتب روزانه چند مرتبه اولین چیزی است که نظر ما را به خود جلب می کند. این شست و شو روزانه و چند برابر در طول روز انجام می شود. کاری که می تواند سلامتی انسان را تا حد خوبی تامین کند. اما این تنها ظاهر اهمیت نماز است. بگذارید از اتفاقی جالب برای شما پرده برداری کنیم.

اهمیت نماز از دیدگاه دیگر!

تکرار، تکرار و تکرار

 

تکرار، تکرار و تکرار

نماز چندین بار در طول روز و در زمان های مشخص تکرار می شود. همچنین اعمالی که در هر وعده از نماز انجام می شود به صورت تکراری چندین بار رخ می دهد. یعنی چند بار خواندن سوره ها، چند بار نشستن و بلند شدن و رکوع و سجده رفتن یا ذکرهای تکراری و ....

در واقع اگر بخواهیم دقت کنیم و اگر بخواهیم تمام عنصر تکرار را از نماز کم کنیم عملا نماز تنها یک بار در روز و به یک رکعتی برگزار می شد. پس نکته اصلی اهمیت نماز در مفهومی به نام تکرار نهفته شده است. این مفهومی است که در سال های گذشته توانسته خودش را به خوبی نشان دهد. اما اهمیت آن در چیست؟

 

اهمیت نماز

متخصصین روانشناسی چند سالی است که به یک کشف جذاب رسیده اند. آن ها توانستند متوجه شوند که بر خلاف تصور مغز انسان یک پارچه نیست و دارای بخش بندی مهم و خاصی است. ذهن انسان از دو بخش اساسی منطقی و غیر منطقی ( ناخودآگاه ) ساخته شده است. همه ما فکر می کنیم که موجوداتی منطقی هستیم که تمام کارهای خودمان را بر اساس عقل و منطق پیش می بریم در حالی که اگر خوب دقت کنیم بسیاری از اعمال ما غیر ارادی است و تحت کنترل مستقیم ما قرار ندارد. از اعمال درون بدن گرفته تا همین راه رفتن! در کلام ساده تر ذهن منطقی انسان بسیار کم ظرفیت، کم حافظه و کند است و برای استفاده از آن باید تمرکز بالایی داشته باشید. شما در یک لحظه نمی توانید چندین کار را با استفاده از ذهن منطقی خود انجام دهید. پس عملا ما ادامه حیات و زندگی خودمان را مدیون ذهن غیر منطقی یا ناخودآگاه خود هستیم. این همان چیزی است که اقتصاددان ها و صاحبان برندها به خوبی از آن استفاده می کنند. آن ها با تحریک ذهن غیر منطقی و  ناخودآگاه کاری می کنند که ما ناخواسته دست به خرید محصولات آن ها بزنیم. تمام طراحی برندها و لوگوها و تبلیغات و ... همه و همه در این راستاست و این واقعیتی است که تازه خودش را نشان داده است.

 اهمیت نماز و داستان تکرار

اهمیت نماز از دیدگاه دیگر!

اهمیت نماز و داستان تکرار

مسئله مهمی که در مورد ذهن ناخودآگاه وجود دارد این است که برای تاثیر گذاری روی آن باید بارها و بارها یک اتفاق عینا تکرار شود. شاید از خودتان پرسیده باشید چرا یک تبلیغات چند بار در طول روز و به صورت پشت سر هم پخش می شود. علت اصلی این کار دقیقا تاثیر گذاری روی ذهن شما ناخودآگاه و احساسی شماست. این معجزه ای است که تکرار با کمک طول زمان این کار را رقم می زند.

اگر علاقه مند به کلاس های خود شناسی و موفقیت و ... هم بوده باشید در آن کلاس ها نیز از عنصر تکرار بسیار استفاده شده است. از نوشتن جمله های مختلف تا بیان آن ها در طول روز. تمام این ها به خوبی نشان می دهد که تکرار چه تاثیر عمیقی می تواند داشته باشد.

حال به اهمیت نماز برگردیم، در نماز ذکرهایی را بیان می کنیم که مستقیما با روح انسان در ارتباط است و قلب انسان را نشانه گرفته است. اعمالی که انجام می دهیم، ویژگی هایی را در ما هدف می گیرد که عملا همه دوست داریم آن ها را ترک کنیم. غرور و تکبر چیزی نیست که شخصا آن را دوست داشته باشیم اما شاید درون ما وجود داشته باشد. یک بار نماز را با ذهن منطقی خودتان بخوانید و به حرف ها و کلماتی که بیان می کنید فکر کنید. آیا این کلمات و سخنان قادر نیستند که روح انسان را پاک کنند و آرامشی در طول مدت زمان به او بدهند؟ اهمیت نماز در معجزه ای نهفته شده است که تکرار ابزار مهم آن است. باور کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز