خبرگزاری کار ایران

به بهانه‌ی روز دندانپزشک

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۹۹۳

اغلب ما تجربه‌ی دندان‌درد‌های بد موقع و بی‌محل رو داشته‌ایم. دردهایی که معمولا ساعات پایانی شب به سراغ ما می‌آیند و البته برای انتخاب این ساعات دلیل علمی نیز دارند.

در این مواقع هست که به جعبه‌ی داروهای موجود در منزل روی می‌آوریم و شروع می‌کنیم به جستجو و پیدا کردن استامینوفن، کدئین، ژلوفن یا هر مسکن دیگری و سرخود دارو مصرف می‌کنیم. منتهی دریغ که این مسکن‌ها هم دردی دوا نمی‌کنند و تا پاسی از شب به در و دیوار چنگ میزنیم و به زمین و زمان بد و بیراه می‌گوییم.

از طرف دیگر فکر می‌کنیم به داروخانه‌ی شبانه‌روزی مراجعه کنیم، دردمان را توضیح دهیم و اسپری بی‌حسی دندان یا چیزی مثل این تهیه کنیم و مرهم کنیم روی دنداندرد بی موقع.

اینجاست که معمولا یک راه حل جذاب دندان­درد بد موقع رو فراموش می‌کنیم؛ کلینیک شبانه‌روزی دندان‌پزشکی. همه‌ی ما آدرس درمانگاه‌های شبانه‌روزی و داروخانه های شبانه‌روزی اطراف محل سکونت و منطقه‌ را می‌دانیم، اما معمولا از آشنایی با درمانگاه‌های دندانپزشکی شبانه‌روزی اطراف غافلیم.

البته این عدم آشنایی با کلینیک‌های شبانه‌روزی دندانپزشکی دلایل متعددی نیز دارد. یکی از دلایل این است که این درمانگاه‌ها نوظهورتر هستند. دلیل دیگر این است که به دلیل فعالیت تخصصی این کلینیک ها در حوزه‌ی دهان و دندان، کمتر به درمانگاه های شبانه روزی دندانپزشکی احتیاج پیدا می‌کنیم. و یک دلیل بسیار بزرگتر نیز این که اغلب ما با مراجعه‌ی شب هنگام به کلینیک‌های دندانپزشکی شبانه‌روزی معمولا با در بسته روبرو می‌شویم. حتی اگر کلینیک باز باشد، دندانپزشک در کلینیک حضور ندارد و متاسفانه در برخی موارد نیز ممکن است دستیار دندانپزشک، برای درمان اقدام کند که این اقدام غیرقانونی و بسیار خطرناک است.

این موضوعات (عدم اعتماد همشهریان به باز بودن و شبانه‌روزی واقعی بودن کلینیک‌های دندانپزشکی) در حدی شایع است که اغلب تماس‌های دریافتی تلفنی نیمه‌شب ها با این جمله شروع می‌شود: سلام، واقعا هستین؟ حتی در بسترهای ارتباطی ما در فضای مجازی نیز شبی نبوده که پیامی دریافت نکنیم که سلام، کلینیک بازه؟

در همین رابطه و به بهانه‌ی بیست و سوم فروردین ماه، روز دندانپزشک گفتگویی کردیم با یکی از دندانپزشکان تهران و مدیر فنی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی آبان، یکی از وفادارترین و بهترین کلینیک‌های دندانپزشکی شبانه روزی غرب تهران. دکتر پرویز قره بیگلو، صاحب امتیاز و مدیر فنی این کلینیک دندانپزشکی می‌گوید:

به بهانه‌ی روز دندانپزشک

«از سال 97 که مجوز فعالیت شبانه‌روزی برای کلینیک آبان صادر شد، تا به امروز، این سعادت و افتخار را داشته‌ایم تا بدون لحظه‌ای تعطیلی، به خدمت‌رسانی به همشهریان عزیز تهرانی و حتی دوستانی از شهرهای اطراف تهران مثل کرج، شهریار، پاکدشت و ... که نیمه‌شب با مشکل مواجه شده و مراجعه کرده‌اند، بپردازیم.

همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه‌روزی آبان با جان و دل در تمام لحظه‌های سال و در تمام سختی ها و مشکلات کوشیده‌اند تا این مرکز شبانه روزی لحظه‌ای از ارائه‌ی خدمات عقب نماند. برای کادر درمان آبان تفاوتی ندارد که روز تحویل سال باشد، تعطیلات نوروز باشد، سایر تعطیلات رسمی باشد،‌ آلودگی باشد، خطرات ابتلا به ویروس کرونا باشد یا هر مناسبت دیگری.... ما افتخار می‌کنیم که تا این لحظه بر عهد و پیمان خود با شما استوار مانده‌ایم و البته خواهیم ماند. همواره نیز تلاش کرده‌ایم تا رسالت اصلی خودمان را که ترویج بهداشت دهان و دندان در جامعه است، به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و از همه‌ی بسترهای فضای مجازی نیز برای این موضوع کمک گرفته‌ایم تا محتوای علمی و پزشکی مناسب را برای حفظ سلامت دهان و دندان مردم عزیز ایران آماده کنیم. همچنین امکان درخواست نوبت اینترنتی را نیز برای همشهریان عزیز مهیا کرده‌ایم.»

در رابطه با اهمیت کار درمانگاه‌های شبانه روزی دندانپزشکی در روز‌هایی که ویروس کرونا در جهان جولان می‌دهد نیز نظر ایشان را جویا شدیم:« متاسفانه امروزه مشکلات و بیماری ‌های دهان و دندان بسیار شایع و اجتناب ناپذیرند، انواع دنداندرد نیز که معمولا بدموقع هم ظاهر می‌شوند مشکلاتی برای بیماران ایجاد می‌کنند. هر چه قدر هم که این مسائل دندانپزشکی متداول به نظر برسند اما همواره مردم یک جامعه می‌بایست همواره از بهداشت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنند و به خصوص مراقب دندان‌های طبیعی خود باشند. گاهی اوقات دندان‌های شما دچار عفونت یا بیماری می‌شوند که در نتیجه به مراقبت بیشتری احتیاج خواهند داشت. به خاطر داشته باشید که در صورت امکان، همیشه باید روش هایی را برای حفظ دندان طبیعی خود در نظر بگیرید؛ ممکن است فکر کنید که کشیدن دندان هم می‌تواند راه حل مناسبی باشد اما بعد از کشیدن دندان دیگر کیفیت زندگی شما مثل سابق نخواهد بود.

همچنین اگر شما فکر می‌کنید که کشیدن دندان راحت‌تر و یا مقرون به ‌صرفه‌تر است در اشتباه اید. از دست دادن دندان‌ها می‌تواند باعث جا به جایی سایر دندان‌ها شود و علاوه بر آن بر توانایی جویدن و زیبایی لبخندتان را نیز از شما خواهد گرفت. کشیدن دندان نیز اغلب دردناک‌تر از عفونت آن است و جایگزینی دندان‌های کشیده شده با دندان مصنوعی نیز راه حل مناسبی به شمار نمی‌رود. لذا اهمیت حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان و اهمیت خدمات رسانی اورژانسی به هموطنانی که در این حوزه دچار مشکل شده‌اند مارا مجاب می‌کند که در هر شرایطی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی همچون سربازی وظیفه شناس، هوشیارانه درکنار دیگر مدافعان بهداشت و درمان در خدمت هم‌نوعان خصوصا هموطنان عزیز خود باشیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز