خبرگزاری کار ایران

نکاتی که باید همزمان با شروع شدن فصل اجاره مسکن بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۲۱۲

این روزها که خرید خانه برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست، اجاره نشینی جایگزین خرید خانه می شود. باید به این نکته اشاره کنیم که اجاره مسکن، چندان کار ساده‌ای نیست و مانند خرید خانه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

با توجه به نزدیک شدن فصل رهن و اجاره آپارتمان و رونق بازار اجاره مسکن، در این مطلب سعی داریم به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

نکات مهمی که باید قبل از اجاره خانه بررسی شود:

  • انتخاب محله
  • بررسی کردن کوچه و خیابان
  • دسترسی محلی
  • آشنایی با صاحب خانه
  • امضاء قرارداد معتبر و مطمئن
  • مشخص کردن هزینه تعمیرات
  • مطلع شدن از قوانین آپارتمان نشینی
  • نکات لازم در زمان بسته شدن قرارداد

انتخاب محله

یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین بخش‌ها در زمان خرید و یا اجاره آپارتمان انتخاب محله است. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب محله بودجه در دسترس شماست. پیشنهاد می کنیم که در ابتدا بودجه مورد نظر خود را مشخص کنید و به نسبت آن به دنبال انتخاب محله‌ای مناسب باشید.

آشنایی با صاحب خانه

اگر ملک مورد نظر را توسط مشاور املاک پیدا کردید با خیال راحت می توانید قرارداد را امضا کنید و اقدام به دریافت کد رهگیری کنید. اما اگر قصد این را دارید که به صورت مستقیم قراردادی را امضا کنید حتما مطمئن شوید که ملک متعلق به صاحب خانه است و شما با شخص اصلی صاحب ملک قرارداد را امضا می‌کنید.

در بعضی از موارد ملک توسط وکیل افراد و با برگه وکالت نامه انجام می‌شود. که در این صورت باید وکالت نامه دقیق بررسی شود.

بررسی کردن کوچه و خیابان

به همان میزان که خانه مورد نظر شما برای زندگی کردن مهم است، کوچه و خیابانی که برای زندگی انتخاب می‌کنید هم مهم است. در زمان بازدید از خانه به این نکته توجه کنید که:

۱.کوچه پهنای مناسبی داشته باشد.

۲. جای پارک کافی وجود داشته باشد.

۳. همه و یا بیشتر ملک‌هایی که در خیابان یا کوچه است مسکونی باشد.

۴. وسایل حمل و نقلیه زیادی در آن رفت و آمد نداشته باشد.

۵. دسترسی خوبی به خیابان‌های اصلی داشته باشد.

دسترسی محلی

تهران و یا شهرهای بزرگ و شلوغ ترافیک بسیار زیادی دارد. و بیشتر زمان افراد صرف این ترافیک‌ها می‌شود. با انتخاب هوشمندانه می‌توانید محله‌ای را انتخاب کنید که دسترسی محلی مناسبی داشته باشد و زمان کمتری را صرف رفت و آمد کنید.

امضا قرارداد معتبر و مطمئن

متاسفانه بسیاری از افراد این ذهنیت را دارند که پرداخت کمیسیون املاک، چه برای خرید خانه و یا رهن و اجاره آپارتمان مسکونی یک هزینه‌ی اضافی است. و خودشان به صورت مستقیم مشغول به معامله با طرف مقابل می‌شوند و قولنامه‌ ای صوری میان خود امضا می‌کنند. اما باید این نکته را بدانید که این قولنامه اعتبار قانونی که قابل پیگیری باشد ندارد. برای پیگیری بهتر در مراجع قانونی بهتر است که تمام معاملات و سندها به صورت قانونی ثبت شود. و از املاک کد رهگیری دریافت کنید. مالکان در صورتی‌که می خواهند هنگام دریافت اجاره بهای ماهیانه، زمان تخلیه در سر رسید قولنامه یا حتی دریافت خسارت دچار مشکل نشوند بهتر است قرارداد خود را در یک مشاور املاک رسمی ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

مشخص کردن هزینه تعمیرات

یکی از مواردی که بیشترین چالش را در میان مستاجرها و صاحب ملک دارد، هزینه‌ی تعمیراتی است که در طول سکونت پیش می‌آید. این مورد، یکی از موارد بسیار مهمی است که باید کاملا شفاف درباره آن صحبت شود. در ابتدا راجب این موضوع صحبت کنید و به یک جمع‌بندی کلی برسید تا در آینده به مشکل خاصی برخورد نکنید.

نکته مهم دیگری هم که باید در این زمینه بدانید، بررسی کردن کامل اجزای ساختمان است. قبل از تحویل به خوبی تمام اجزای ساختمان را بررسی کنید و از سالم بودن اجزاء ساختمان و آپارتمان مطمئن شوید.

مطلع شدن از قوانین آپارتمان نشینی

معمولا همه‌ی آپارتمان های مسکونی یک قانون کلی برای آپارتمان نشینی دارند. این قوانین ممکن است بنابر شرایط کلی آپارتمان و مدیریت متفاوت باشد. قبل از سکونت اطلاعات لازم راجب قوانین را به دست بیاورید تا مطمئن شوید قوانین در مجموع با شرایط زندگی شما یکسان باشد.

در زمان بسته شدن قرار داد اجاره به این نکات توجه کنید:

  1. قبل از امضا هر قراردادی به طور کامل و دقیق تمام مفاد آن را بخوانید و بعد امضاء کنید.
  2. تاریخ شروع و اتمام قرارداد
  3. اطلاعات مکتوب درباره‌ی اجاره‌بها و پیش پرداخت
  4. شرایط فسخ قرارداد از جانب صاحب‌خانه
  5. شرایط جریمه مستاجر در صورت ترک زودتر از موعد خانه
  6. وظایف و مسئولیت‌های مربوط به هزینه‌ی تعمیرات
  7. حق اجاره از جانب مستاجر وجود دارد یا خیر
  8. قانون و تبصره‌ای درباره پذیرش مهمان و محدودیت‌های رفت و آمد

نتیجه گیری:

بسیاری از افراد به دلایل مختلف مجبور به اجاره نشینی می‌شوند. اجاره کردن آپارتمان مناسب مانند خرید خانه نیازمند بررسی و تحلیل‌های بسیار زیادی می‌باشد. در زمان اجاره آپارتمان نکات بسیار مهمی است که باید به آن‌ها توجه کنید تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری شود.

اگر شما هم در جستجوی آگهی های ملکی قیمت دارد هستید، پیشنهاد می کنیم به وب سایت شابش مراجعه کنید.

شابش، وب سایت تخصصی درج آگهی ملک است که در آن می توانید هر نوع آگهی ملکی از هر جای ایران را جستجو کنید.

(با شابش خانه‌ ایده آل خود را پیدا کنید)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز