خبرگزاری کار ایران

برج خنک کننده

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۷۱۴

هدف از نگارش این مطلب، توضیح کارکرد برج خنک کننده به زبان ساده و معرفی انواع برج‌های خنک کننده و کاربردهای آن می‌باشد، مطلب پیش رو توسط تیم مهندسی شرکت بادران تهویه صنعت تهیه گردیده است و پیشنهاد می‌گردد تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برج خنک کن یا کولینگ تاور cooling tower برای خنک کردن آب گرم مورد استفاده قرار می گیرد، این دستگاه یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات صنعتی می باشد که در صنایع مختلف استفاده می شود، از جمله می توان از صنایع فولاد، مواد غذایی، کارخانجات شیمیایی و دارویی نام برد. کاربرد دیگر برج خنک کن استفاده از آن در کنار چیلر در ساختمان های مسکونی، تجاری ، بیمارستان و فرودگاه برای تهویه مطبوع می باشد.

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کن یک دستگاه بسیار ساده می باشد، آب گرم هنگامی که وارد دستگاه می شود بوسیله نازل پاشش می شود، داخل دستگاه سطوح انتقال حرارت وجود دارد که به نام پکینگ شناخته می شود، هنگامی که آب بروی این سطوح پاشیده می شود همزمان هوا نیز بوسیله پروانه به گردش در می آید، تماس میان آب و هوا موجب خنک شدن آب می شود، سپس این آب خنک در تشت پائین دستگاه جمع می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

خنک شدن آب بر اثر مکانیزم تبخیر صورت می گیرد بنابراین برج خنک کننده آب مصرف می کند و برای عملکرد مداوم نیاز است تا آب تازه وارد دستگاه شود و آب تبخیر شده را جبران نماید. این مقدار تبخیر بستگی به پارامتر های مختلف از جمله میزان دمای ورود آب گرم، دمای خروج آب سرد، مقدار دبی آب در گردش و محل نصب دستگاه می باشد.

ظرفیت برج خنک کننده چگونه تعیین می شود؟

توان خنک کاری برج خنک کننده با واحد تن تبرید مشخص می گردد، تن تبرید واحدی برای سنجش میزان خنک کاری در صنعت سرمایش و تهویه مطبوع می باشد و برابر 3.5 کیلووات می باشد، برای تعیین ظرفیت کولینگ تاور به چهار پارامتر اصلی نیاز است:

  • دمای ورود آب گرم
  • دمای خروج آب سرد
  • مقدار دبی آب در گردش
  • منطقه جغرافیایی نصب دستگاه

عملکرد برج خنک کن وابسته به آب و هوای منطقه نصب دستگاه می باشد، شما می توانید تمامی محاسبات مربوط به کولینگ تاور با ورود به لینک محاسبه برج خنک کننده را به صورت آنلاین انجام دهید.

انواع برج خنک کننده کدام است؟

برج های خنک کننده از نظر متریال به سه دسته فلزی، فایبرگلاس و بتنی تقسیم می شوند، فلز در مقابل خوردگی و رطوبت مقاومت کمی دارد در نتیجه عمر کمتری نسبت به فایبرگلاس خواهد داشت. از بتن هم برای ساخت کولینگ تاور هایی با سازه های بلند مرتبه استفاده می شود، برای آشنایی کامل با تقسیم بندی جامع انواع برج خنک کننده کلیک نمایید.

برج خنک کننده

 

در تقسیم بندی دیگر از نظر مکانیزم، برج های خنک کننده به چهار دسته تقسیم می شود:

برج خنک کننده مدار باز :

منظور همان کولینگ تاور معمولی می باشد که آب گرم به صورت مستقیم داخل دستگاه پاشیده می شود و با هوا به صورت مستقیم تماس پیدا می کند.

برج خنک کننده مدار بسته :

هنگامی که بخواهیم آب گرم که وارد کولینگ تاور می شود به طور مستقیم با هوا در تماس نباشد و هیچ گونه رسوب و آلودگی را دریافت نکند از سیستم مدار بسته استفاده می شود، در این دستگاه مبدل های لوله ای از جنس مس استفاده می شود که آب گرم درون کوئل حرکت میکند و خنک می شود و آب در مدار دیگری سطح کوئل را خیس می نماید.

برج خنک کننده  هیبریدی:

هرگاه در یک دستگاه کولینگ تاور از هر دو مکانیزم مدار باز و مدار بسته استفاده شود آن را برج خنک کننده هیبریدی می نامیم، این نوع برج خنک کن برای موارد کاملا خاص استفاده می شود معمولا جایی که دمای ورود آب بسیار بالا باشد.

برج خنک کننده خشک :

نوعی کولینگ تاور است که آب با هوا به صورت مستقیم تماس پیدا نمی کند و هیچ گونه مصرف آب ندارد، این نوع برج های خنک کن راندمان پایین و مصرف انرژی بالایی دارد و برای سیستم هایی استفاده می شود که دمای ورود آب بسیار بالا می باشد.

قطعات برج خنک کن کدام است؟

اجزا و قطعات برج خنک کننده به صورت زیر است که هر کدام دارای انواع مختلف و که متناسب با طراحی و عملکرد سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

 بدنه اصلی : سازه و بدنه کولینگ تاور که باید کاملا آب بند باشد، بدنه از قسمت های تشت، دریچه ورود هوا، ستون، دیواره، گلویی فن تشکیل شده است که همگی در کنار هم سازه اصلی و شکل هندسی را تشکیل می دهند که برج خنک کن می تواند به صورت مکعبی یا مدور باشد.

سیستم هوا رسانی : شامل الکتروموتور، کاهنده دور و پروانه می باشد، هدف این سیستم به جریان انداختن هوا درون دستگاه می باشد. نوع پروانه می تواند به صورت محوری یا سانتریفیوژ باشد.

سیستم توزیع آب: این سیستم شامل لوله ها، نازل ها و اتصالات جانبی می باشد، آب گرم از طریق لوله وارد دستگاه شده و بوسیله سیستم توزیع آب به صورت قطرات ریز درآمده و به روی سطوح انتقال حرارت اسپری می شود.

پکینگ : سطوح انتقال حرارت که برای ایجاد سطح تماس میان آب و هوا مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که آب گرم به روی پکینگ ها پاشیده می شود همزمان هوا از میان این سطوح عبور می کند، تماس میان آب و هوا موجب خنک شدن آب گرم می شود.

قطره گیر : قطره گیر یا الیمینیتورها قطعاتی هستند که اجازه پرتاب قطرات آب به بیرون از برج خنک کن را نمی دهند، در عین حال طوری طراحی شده اند که هوا به راحتی جریان پیدا کند.

تجهیزات جانبی: تجهیزاتی از قبیل سوئیچ کنترل ارتعاش، هیتر تشت، ترموستات، سیستم کنترل هوشمند اینورتر، ترتیب سنج، شیر برقی و ... از لوازم تکمیلی و جانبی برج خنک کننده می باشد، هر کدام از این تجهیزات برای هدف و کاربرد خاص طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برج خنک کننده

 

مصرف آب در برج خنک کننده چقدر است؟

کارکرد برج خنک کن به کمک تبخیر آب می باشد و در حین فعالیت مقدار زیادی از آب تبخیر می شود، مقداری آب هم ممکن است در حین کار به صورت قطرات ریز به بیرون از دستگاه پرتاب شود. در مجموع مصرف آب در کولینگ تاور به پارامتر های مختلفی وابسته می باشد، به همین جهت نیاز است که حتما قبل از نصب دستگاه نسبت به بررسی و ارزیابی میزان مصرف آب مطالعه انجام شود، در وب سایت شرکت می توانید نسبت به محاسبه مصرف آب اقدام نمایید.

تعمیرات و نگهداری برج خنک کن چگونه و در چه زمان هایی انجام می شود؟

جهت نگهداری صحیح برج خنک کن باید مطابق یک برنامه منظم، بازدید و بررسی های دوره ای از تجهیزات و قطعات دستگاه انجام پذیرد. از جمله اقدامات مهم بازرسی : کنترل صدا و لرزش های غیر عادی، روغن کاری و گریس کاری تجهیزات، کنترل نشت آب، بررسی گرفتگی و رسوب و ... می باشد. در صورتی که بخش یا قسمتی از قطعات دستگاه دچار مشکل باشد باید نسبت به تعمیر برج خنک کننده اقدام کرد، تعمیرات شامل مجموعه اقدامات بازسازی، بروزرسانی و بهسازی کولینگ تاور است.

قیمت برج خنک کننده چقدر است؟

قیمت برج خنک کن بستگی به ابعاد دستگاه، نوع متریال و تجهیزات به کار رفته دارد، قیمت ها در کوچکترین دستگاه از 15 میلیون تومان آغاز شده و با افزایش ظرفیت و سایز دستگاه قیمت ها افزایش می یابد، به طور مثال در حال حاضر قیمت دستگاه 100 تن برابر 50 میلیون تومان می باشد، با تماس با شرکت بادران تهویه صنعت با شماره های 26602776 و 22645890 می توانید از آخرین قیمت ها و مشخصات فنی برج خنک کننده اطلاع پیدا نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز