خبرگزاری کار ایران

ضرورت افزایش دانش مالی در سال جدید

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۶۹۰

دانش مالی ضرورتی است که کسی نمی‌تواند نیاز آن را منکر شود. انسان در تمام مراحل زندگی برای سرمایه گذاری و یا حتی مدیریت هزینه‌های زندگی خود نیاز به ارتقاء دانش مالی خود دارد.

دانش مالی ضرورتی است که کسی نمی‌تواند نیاز آن را منکر شود. انسان در تمام مراحل زندگی برای سرمایه گذاری و یا حتی مدیریت هزینه‌های زندگی خود نیاز به ارتقاء دانش مالی خود دارد.

آیا با پولی که دارم یک آپارتمان بخرم یا آن را در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنم؟ آیا بهتر نیست وامی تهیه کنم و همراه با مقدار پولی که در اختیار دارم آپارتمان بزرگ‌تری بخرم؟ با چه نرخی وام بگیرم و سررسید آن چند ساله باشد بهتر است؟ این‌ها سوالاتی است که خیلی از ما با آن مواجه شده یا خواهیم شد.

در ادامه به معرفی چند آموزش لازم و ضروری در حوزه سرمایه‌گذاری و ارتقاء سواد مالی خواهیم پرداخت و در انتها نیز اهمیت یادگیری و توجه به این مفاهیم را شرح خواهیم داد.

در این مطلب به موارد زیر پرداخته خواهد شد:

سرمایه گذاری چیست

واژه سرمایه گذاری می‌تواند دامنه وسیعی از فعالیت‌ها را شامل شود. این واژه می‌تواند شامل سرمایه گذاری در گواهی سپرده، اوراق قرضه، سهام عادی، صندوق‌های مشترک سرمایه گذاری، طلا، مسکن یا ارزهای دیجیتال باشد.

سرمایه گذاری می‌تواند دارای درجات مختلف ریسک‌پذیری باشد و هر فردی، خواه شخصی با تحصیلات دانشگاهی و خواه یک شهروند عادی، می‌تواند با توجه به شرایط خود از تصمیمات سرمایه گذاری استفاده کند.

سرمایه گذاری عبارت است از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند نوع دارایی که برای مدتی در زمان آتی نگهداری خواهد شد؛ بنابراین مستلزم مدیریت ثروت سرمایه گذاران است. این ثروت شامل مجموع درآمد فعلی و ارزش فعلی درآمدهای آتی است؛ بنابراین ارزش فعلی و مفهوم بهره مرکب می‌تواند نقش مهمی را در این فرایند داشته باشد.

تورم چیست

از نظر اقتصادی، تورم یا Inflation به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص گفته می‌شود.

ضرورت افزایش دانش مالی در سال جدید

تورم را می‌توان افزایش بی‌رویه قیمت کالاها و خدمات بدون پشتوانه و بدون برنامه‌ریزی دانست که باعث کاهش قدرت خرید می‌شود و تعادل میان تقاضای محصولات با نقدینگی موجود برای خرید محصولات را بر هم می‌زند.

ریسک چیست

اولین قدم شناخت مفهوم Risk  است. ریسک را شاید بتوان خطر معنا کرد اما ریسک به معنای عدم اطمینان در آینده نیز هست.

به عبارت دیگر ضرر بالقوه را ریسک می‌نامند؛ بنابراین ریسک می‌تواند منفی و مثبت باشد و همواره وجود دارد.

ریسک انواع مختلفی دارد و در برابر انواع ریسک باید رویه‌های مختلفی را اتخاذ نمود. میزان ریسک برای افراد مختلف متفاوت است. افراد ریسک‌گریز به دنبال گزینه‌های سرمایه گذاری با ریسک کمتر بوده و در مقابل افراد ریسک‌پذیر برای کسب بازده‌های بالاتر، حاضر به پذیرش ریسک بیشتری هستند.

صندوق سرمایه گذاری چیست

نداشتن وقت کافی، نداشتن دانش سرمایه‌گذاری و عدم شناخت بازارهای مالی و دلایلی شبیه به این باعث شده است که بسیاری از افراد بانک را به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. این درحالی است که بانک در عمل سپرده‌گذاری است نه سرمایه‌گذاری.

در نتیجه این عدم آگاهی، بیشتر افراد فرصت کسب بازده‌ه‌ای بیشتر را از دست می‌دهند. یکی از ابزارهایی که این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد، صندوق‌های سرمایه گذاری است.

ضرورت افزایش دانش مالی در سال جدید

این صندوق‌ها برای افرادی که قصد دارند به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه زمان و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم را ندارند مناسب است.

به این تزتیب، شما به عنوان سرمایه‌گذار امکان دستیابی به بازدهی‌ بالاتر از سود بانکی را به دست خواهید آورد. یک صندوق سرمایه‌گذاری، مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است.

برای سادگی اینگونه تصور کنید که که افراد مختلف، پول‌های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند.

سواد مالی چیست؟

سواد مالی عبارت است از تلاقی مدیریت مالی، اعتباری، بدهی و دانش لازم برای تصمیم‌گیری مسئولانه مالی یعنی تصمیماتی که در زندگی روزمره ما از منظر مالی تأثیرگذار هستند.

سواد مالی شامل درک نحوه عملکرد یک حساب چک، استفاده از کارت اعتباری و چگونگی جلوگیری از بدهی است. به طور خلاصه، سواد مالی بر موضوعات روزمره‌ای تأثیر می‌گذارد که یک خانواده معمولی هنگام تلاش برای تعادل بودجه، خرید خانه، تأمین بودجه آموزش کودکان و تأمین درآمد در دوران بازنشستگی به آن توجه می‌کنند.

سطح سواد مالی با توجه به سطح تحصیلات و سطح درآمد متفاوت است، اما شواهد نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان بسیار تحصیل‌کرده با درآمد بالا هم می‌توانند در مورد مسائل مالی به‌اندازه افرادی با تحصیلات کمتر و درآمد پایین‌تر مشکل داشته باشند.

چرا سواد مالی مهم است؟

سواد مالی بیشتر خود را در زمان بازنشستگی نشان می‌دهد. چند سال پیش، مطالعه‌ای از شرکت خدمات مالی TIAA-CREF نشان داد که افرادی که دارای سواد مالی بالایی نسبت به مسائل حوزه بازنشستگی هستند دو برابر بیش از افراد دارای سواد مالی ناکافی ثروت اندوخته می‌کنند.

به‌عبارت‌دیگر، افرادی که سواد مالی کمتری دارند هزینه‌های بیشتری را بابت تصمیمات اشتباه خود می‌پردازند. این گروه همچنین سرمایه‌گذاری نمی‌کند، با بدهی و درک ضعیف از شرایط وام دچار مشکل می‌شدند.

هرگونه پیشرفت در سواد مالی تأثیر عمیقی بر مصرف‌کنندگان و توانایی آن‌ها برای تأمین آینده خود خواهد گذاشت. روندهای اخیر این امر را بیش‌ازپیش ضروری می‌سازد که مصرف‌کنندگان امور مالی اساسی را درک کنند زیرا از آن‌ها خواسته می‌شود تا بیشتر بار تصمیمات سرمایه‌گذاری را بر دوش کشند و لازمه این امر این است که محصولات و گزینه‌های پیچیده‌تر اقتصادی را رمزگشایی کنند. درست است که یادگیری امور مالی آسان نیست، اما پس از تسلط بر آن، نتایج بسیار درخشانی به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز