خبرگزاری کار ایران

جاهای دیدنی استان‌های آذربایجان

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۷۸۱۰

استان‌های آذربایجان جز بهترین استان‌های ایران هستند که مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارند.

 این دو استان با نام‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی شناخته می‌شوند که نام مرکزآذربایجان غربی، شهر ارومیه است و مرکز آذربایجان شرقی، شهر تبریز نام دارد.هر دوی این استان‌ها مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد خود را دارند. بسیاری از مکان‌های دیدنی این دو استان در سراسر جهان شناخته شده‌اند و سالیانه مسافران داخلی و خارجی بسیاری از این مناطق بازدید می‌کنند. تا آخر این مقاله همراه ماباشید تا با چند نمونه از خارق‌العاده‌ترین مکان‌های تاریخی و طبیعی ایران و حتی جهان مانند تخت سلیمان، روستای کندوان و... در این دو استان آشنا شوید.

جاذبه‌ بسیار دیدنی روستای کندوان

خانه‌های این روستا همانند لانه زنبور هستند و در کوه‌های آتش‌فشانی سهند قرار دارند. علت شهرت این روستا به‌دلیل طراحی همین خانه‌ها است. این روستا ۴۸ کیلومتر از شهر تبریز فاصله دارد. این روستای تماشایی حدودا۷۰۰۰ سال قبل ساخته شده است و به‌دلیل سبک معماری ویژه‌ای که دارد، در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است. پیشنهاد ما به شما این است که وقتی به شهر تبریز سفر می‌کنید، حتما از این روستای زیبا و بسیار وصف‌نشدنی بازدید داشته باشید و لحظات زیبایی را در این روستا برای خود بسازید.

جاهای دیدنی استان‌های آذربایجان

 آشنایی با آبشار سوله دوکل

 یکی دیگر از مکان‌های زیبا و تماشایی ارومیه آبشار سوله دوکل است. این آبشار با نام دیزج هم شناخته می‌شود. این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای کشور ایران است. این مکان منظره‌ای بسیار تماشایی و بکر دارد؛ به همین دلیل در طول سال گردشگران زیادی به این آبشار سر می‌زنند. همچنین این مکان بسیار زیبا در دامنه کوه دالانپر  قرار دارد و آب‌وهوای آن بسیار معتدل و دل‌پذیر است.

آشنایی با مکان تاریخی تخت سلیمان

تخت سلیمان در 45 کیلومتری شهر تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. در این مکان تاریخی و مذهبی معبد آناهیتا، آتشکده آذرگشسب، آبگرم، زندان، قلعه بلقیس، بنای چهار تاقی، کاخ و تالار را می‌بینید. این مکان باشکوه در زمان ساسانیان ساخته شده است؛ اما بخش بزرگی از این مکان زیبا و بی‌نظیر توسط رومیان تخریب شد. بعد از چندین سال فردی به نام آباقاخان این مکان راساخت؛ اما از این مکان بناهای بسیاری باقی نمانده است. همچنین این مکان موزه نیز دارد که در قسمت غربی آن قابل دسترس است.

 

جاهای دیدنی استان‌های آذربایجان

جاذبه طبیعی دره قاسملو

یکی دیگر از پربازدیدترین جاذبه‌های شهر ارومیه دره قاسملو است. در طول سال گردشگران زیادی به این جاذبه طبیعی سر می‌زنند. همچنین این دره یکی از بهترین تفریگاه‌های مهمارومیه است. این جاذبه گردشگری منظره‌های چشم‌نواز طبیعی بسیاری دارد. همچنین در باغ‌ها و دره‌های این مکان چشمه‌های زیادی درجریان هستند. فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از دره قاسملو است.

پارک زیبا ایل گلی

دریاچه این پارک 12 متر عمق دارد؛ در سال‌های اخیر در این دریاچه قایق سواری نیز می‌کنند. فاصله پارک ایل گلی از شهر تبریزفقطهفت کیلومتر است. این پارک در زمانآق قویونلوها ساخته شد. در دوران صفویان وسعت پارک ایل گلی را افزایش دادند. این پارک آب‌وهوای بسیار مطلوبی دارد و همچنین از مناظر بسیار تماشایی برخوردار است. لحظات بسیار خوبی را می‌توانید در این پارک سپری کنید.

کلیسا استفانوس مقدس

کلیسای استقانوس در۱۷ کیلومتری شهر جلفا کنار رود ارس واقع شده است و یکی از مکان‌های بسیار دیدنی آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. برخی از تاریخ‌دان‌ها زمان احداث این کلیسا را مربوط به اوایل دوران مسیحیت می‌دانند و بعضی دیگر ساخت این مکان را به قرن چهارم تا ششم هجری نسبت می‌دهند. دراین کلیسا ارمنی‌ها رفت‌و آمد دارند و دومین کلیسای بزرگ ایران برای ارمنی‌ها محسوب می‌شود. کلیسا استفانوس در زلزله تبریز آسیب دید؛ اما چیزی از جذابیت و زیبایی آن کم نشده و یکی از جاذبه‌های معروف آذربایجان شرقی به‌شمار می‌رود.

چشمه آبگرم هفت آباد

چشمه آب گرم هفت آباد در روستایی به نام هفت آباد قرار دارد. وجود این چشمه‌ها سرسبزی بسیار خوبی ایجاد کرده است. از جاذبه‌های طبیعی دیگر این مکان می‌توان کوتاه آتش‌فشان غیرفعال و دامنه‌های بسیار زیبای اطراف آن را نام برد. این مکان به‌دلیل اینکه آب‌وهوایی بسیار معتدلی و منظره‌ای بسیار بکر و وصف‌شدنی دارد، در ماه‌های سال پذیرای مهمانان زیادی است. همچنین چشمه آبگرم هفت آباد در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

آشنایی با موزه آذربایجان

یکی از موزه‌های آذربایجان شرقی موزه آذربایجان است که در مسجد کبود قرار دارد. در این موزه ۱۲۰۰ وسیله عتیقه وجود دارد که تعداد کمی از آن‌ها به شما  نشان داده می‌شوند. یکی از قدیمی‌ترین این عتیقه‌ها، مربوط به دوران عصر آهن است. این مکان دومین موزه باستان‌شناسی ایران محسوب می‌شود. این موزه سه سالن نمایش به‌اندازه۳۷ در ۱۲ متردارد. همچنین چندین اتاق اداری و کتابخانه در آن می‌بینید که همین امکانات آن را به یکی از بهترین و بزرگ‌ترین موزه‌های ایران تبدیل کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز