خبرگزاری کار ایران

تاریخچه و سیر فراگیری وکیوم فرمینگ در تولیدات

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۷۷۳۶

این که صنعت بزرگ بسته بندی وکیوم فرمینگ در جهان اولین با از کجا و به چه صورتی پدید آمد، در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت اما در قدم اول باید دانست که وکیوم فرمینگ اصلا به چه معناست و صنعت وکیوم فرمینگ چیست.

در حقیقت این سوال بنیادی از این صنعت بزرگ است که باعث می‌شود چشم‌انداز مناسبی برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به آن حاصل شود و وکیوم فرمینگ را برای کسانی که تقریبا هیچ چیزی از آن نمی‌دانند، بهتر و واضح‌تر از قبل نمایاند.

آشنایی با مفهوم و کاربرد وکیوم فرمینگ؟

وکیوم فرمینگ، شیوه‌ای از بسته بندی محصولات در صنعت بزرگ بسته بندی در جهان است. پرداختن به این که کاربرد این شیوه در بسته بندی چیست را در ادامه مقاله می‌خوانید اما باید توجه کرد که کاربرد و معنای حقیقی بسته بندی انواع محصوالات به شیوه وکیوم فرمینگ توامان با هم هستند و در حقیقت در موضوعات مختلف و متفاوت به تنیده هستند.

وکیوم فرمینگ محصولات نوعی از بسته بندی است که در آن به واسطه‌ی ایجاد خلا بین محصول و بسته بندی آن نوعی پوشش چسبیده به محصول را ایجاد می‌کند که نظایر آن هر روزه در فروشگاه‌ها دیده می‌شوند. در واقع کارخانه‌هایی که از این شیوه بسته بندی برای محصولات خود استفاده می‌کنند تعداد زیادی را شامل می‌شوند و به همین دلیل است که در همه جا می‌توان مثالی را برای وکیوم فرمینگ محصولات مشاهده کرد و آن را مورد بررسی قرار داد.

وکیوم فرمینگ در معنای تحت‌الفظی و لغت‌نامه‌ای به معنای تشکیل خلا است؛ که در حقیقت خود این معنا نیز به کارکرد آن برای ایجاد حالتی که هوای بین بسته بندی و محصول کاملا خالی شده و همچنین این حالت را همانند خلا می‌کند، اشاره دارد.

تاریخچه و سیر فراگیری وکیوم فرمینگ در تولیدات

این که این ایجاد این خلا به چه صورت است و در واقع توسط چه عاملی این خلا بین محصول و بسته بندی انجام می‌شود موضوعی مهم و تخصصی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت اما حالا که با معنای خود وکیوم فرمینگ و تقریبا کاری که توسط آن انجام می‌شود آشنا شدیم بهتر است نیم نگاهی به تاریخچه شکل گیری این صنعت بزرگ در جهان بپردازیم.

صنعت وکیوم فرمینگ از کجا و توسط چه کسی بوجود آمد؟

بسیاری از گذشته‌ی علم‌ها و چگونگی ایجاد صنعت‌های بزرگ که امروزه کمک بزرگی به بشریت می‌کنند به گونه‌ای تاراند و نمی‌توان پیشینه‌ای مشخص و کاملا روشن را از آن ها بدست آورد اما به لطف رنسانس تاریخی  اروپا و فضای زیادی که برای اندیشمندان و مورخان فراهم شد، بسیاری از علوم و چگونگی ایجاد و گسترش آن ها توسط نویسندگان و محققان زیادی نوشته و ثبت شد.

علم و صنعت وکیوم فرمینگ نیز خوشبختانه در اواخر دوران رنسانس و تحول اروپا اختراع و لازمه‌های گسترش و پیشرفت آن بنا شد. در واقع این علم هم مانند تعداد زیادی از علوم دیگر نتیجه اتفاقی بود که برای دانشمند مخترع آن افتاد.

وکیوم فرمینگ تمامی گسترش و حضور خود را به اختراع پلاستیک برای اولین بار مدیون است. پلاستیک جزوی جدا نشدنی از انسان امروز است و تقریبا زندگی بدون آن غیر ممکن. شاید جالب باشد که بدانید کسی که اولین پایه را برای ایجاد صنعت وکیوم فرمینگ گذاشت در حقیقت مخترع پلاستیک بود.

الکساندر پارکس (1813-1890) در سال 1861 پس از تحقیقات فراوان و آزمایشات طولانی بر روی ماده سلولوئید و فرم و حرارت دادن آن سرانجام میتوجه شد که پس از سرد شدن و کاهش دمای سلولوئید این ماده شکل فرم گرفته خود را حفظ می‌کند.  در حقیقت صنعت وکیوم فرمینگ پایه‌ترین رکن و مهم‌ترین قسمت آغازین خود را مدیون تلاش بی‌وقفه این دانشمند بریتانیایی است.

تاریخچه و سیر فراگیری وکیوم فرمینگ در تولیدات

در همان زمان یعنی در دهه 1870 میلادی دانشمند دیگری به نام جان وسلی هایت (1837-1920) که امروزه از او به نام پدر پلاستیک جهان یاد می‌شود، مشغول اختراع اولین پلاستیک ساخت بشر بود. وسلی هایت در همان زمان با کمک برادر خود بر روی ساخت قالب وکیوم از فولاد توسط بخار کار می‌کرد.

اطلاعات دقیقی از چگونگی ترکیب سلولوئید و پلاستیک برای اولین بار نیست اما دانشمندان زیادی در راه توسعه این علم تلاش فراوانی کردند که اسامی مذکور را می‌توان از پایه‌گذاران اصلی امروزه این صنعت بزرگ یعنی وکیوم فرمینگ دانست.

بالاخره پس گذشت تقریبا نیم قرن از این اختراع بزرگ برای بشر، دانشمندان توانستند با آزمایش بر روی پلاستیک مصنوعی و حرارت پذیری آن دست به ساخت اولین قالب‌های فرم دهی محصولات توسط دستگاه وکیوم بزنند.

از موقعی که برای اولین بار این وکیوم فرمینگ به تولیدکنندگان و کارخانه‌های زیادی شیوه بسته بندی خود را معرفی کرد، چیزی حدود 50 سال می‌گذرد. اما با همه‌ی این ها وکیوم فرمینگ با ارتقای علوم کاربردی خود در شیوه‌های بسته بندی، امروزه یکی از بهترین راه‌های بسته‌بندی محصولات به شمار می‌آید.

پس از دانستن تاریخچه‌ای کلی از صنعت وکیوم فرمینگ خوب است نحوه فراگیری آن بین کارخانجات و انواع صنایع تولیدی دیگر در جهان را مورد بررسی قرار بدهیم و بدانیم به واسطه‌ی چه عللی این نوع از بسته بندی محصول در جهان محبوب و فراگیر شد.

فراگیری وکیوم فرمینگ در جهان و ایران

در سال‌هایی که جهان درگیر جنگ جهانی دوم بود، یکی از مسائلی که برای همه کشورهای دنیا مهم و حیاتی به شمار می‌رفت تولید بود. تولید در هر زمینه‌ای مهم بود و همه کشورها نگاهی جدی به آن داشتند.

بسیاری از شرکت ها و مجموعه هایی که در زمینه خدمات مجالس فعالیت دارند مثل تالار و باغ تالار از ظروف بسته بندی به این شکل می توانند استفاده نمایند.

ناکارآمدی تولید در آن برهه زمانی و سرعت کم و هزینه زیاد آن تبدیل به معضل و دغدغه‌ای بزرگ برای سردمداران کشورهای بزرگ شده بود. همین موضوع سبب شد که پلاستیک مصنوعی و هزینه‌هایی که در تولید به موجبات استفاده از آن کاهش پیدا می‌کرد مورد توجه قرار بگیرد.

اولین بار در سال 1936 اسپیت فایر هواپیمایی جنگنده بود که برای نخستین بار برای ساخت کابین آن از پلاستیک و شیوه جدید ترموفرمینگ بهره گرفته شد. این کابین به علت وزن سبک و هزینه‌های کمتر و کاربردهای بیشتر در هنگام پرواز، علاقه زیادی را برای استفاده دوباره از پلاستیک و ترموفرمینگ در تولید آن ایجاد کرد.

در راستای همین تغییر در صنایع هوایی استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه هواپیما ها و بال‌های آن ها تبدیل به استانداردی جهانی شد و به سرعت زیادی این شیوه تولید با استفاده از ترموفرمینگ گسترش یافت.

گسترش این نوع از تولید به حدی بود که از آن برای تولیدات خانگی و وسایل کاربردی مردم جهان هم استفاده شد و هر روز بیشتر از روز قبل در حال افزایش وسعت خود در تولیدات انواع محصولات در جهان و بین مردم دنیا بود. این اتفاق اولین بار در سال 1948 با ساخت وان حمام توسط شرکت R Malcolm انجام شد.

پس از گذشت اولین ورود این شیوه تولید در فرایند تولیدات کاربردی و خانگی جهانی در پی افتتاح اولین هایپرمارکت جهان در سال 1950 توسط Eleven در انگلیس اشتهای مردم برای خرید محصولات مصرفی رو به افزایش گذاشت. در این دهه مردم علاقه زیادی برای خریدهای مصرفی و کاربردی داشتند و در راستای همین تحولات هایپرمارکت نیاز به بسته بندی‌هایی رنگارنگ و متنوع داشت.

به دنبال همین نیاز وکیوم فرمینگ اولین فراگیری خود را در اروپا توسط استقبال بی‌نظیر مردم از بسته بندی‌های رنگارنگ و جذابی که توسط آن ساخته و طراحی می‌شد، با موفقیت انجام داد. در پی این فراگیری اولیه کارخانه‌ها و تولیدکنندگان اروپایی علاقه زیادی به این روش جدید بسته بندی محصولات نشان دادند.

این استقبال و کاربرد خوب نمونه‌های اولیه صنعت وکیوم فرمینگ محصولات، به گوش تولیدکننگان رده اول جهانی در امریکا رسید و به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی‌های دقیق و طولانی توسط کارشناسان مجرب آمریکایی این شیوه بسته بندی خیلی زود در بین تولیدکنندگان بزرگ این کشور رواج پیدا کرد و به طور فراگیر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فواید استفاده از وکیوم فرمینیگ :

  • حفظ سلامت و ایمنی بیشتر محصولات
  • شرایط بهداشتی مناسب 
  • زیبایی بیشتر اجناب با وکیوم فمرینگ
  • قیمت مناسب و اقتصادی

چگونگی کارکرد وکیوم فرمینگ برای بسته‌بندی محصولات

شاید پرداختن به موضوع این که چگونه می‌توان توسط وکیوم فرمینگ دست به تولید یک محصول زد کمی تخصصی و خارج از محدوده مورد بحث این مقاله باشد اما به طور کلی باید گفت وکیوم فرمینگ به دلیل مزایای زیادی که در فرایند تولید محصولات در اختیار تولیدکننگان و کارخانه‌هایی با حجم بالایی از تولید می‌گذارد، مخصوصا با تاثیر زیاد بر افزایش سرعت و همچنین کاهش چشمگیر هزینه‌ها، علاقه آن ها را به این شیوه از بسته‌بندی محصولات یعنی با استفاده از وکیوم فرمینگ، بیشتر از حتی قبل‌تر کرده است.

یکی از مواردی که می توان از وکیوم فرمینگ استفاده کرد در تشریفات عروسی مثل باغ تالار و سالن عقد است که با توجه به شرایط بهداشتی مناسب بسیار ایده آل است.

در مقاله‌های بعدی به تاثیرات صنعت وکیوم فرمینگ و همچنین مزایای دقیق آن برای روند تولید کارخانجات و تولیدکنندگان بزرگ کشورهای به ویژه صنعتی خواهیم پرداخت. البته موضوع مزایای این روش بسته بندی محصولات یعنی وکیوم فرمینگ همواره در حال ارتقا و افزایش خدمات به تولیدکنندگان است اما به دلیل این که این مزایا بیشتر در حالت فرض و کانسپت ارائه شده‌اند، به مزایای ویژه و خاص آن  در زمان حال حاضر می‌پردازیم که می‌توان گفت امروزه به خاطر حجم بالای تولیدات و استقبال از استفاده ایده‌های راهبردی در آن، وکیوم فرمینگ نیز توسط کارشناسان زیادی در جوامع مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مجموعه وکیوم پوشش نوین " https://www.iraniwedding.com/ " ارائه کلیه خدمات بسته بندی با پیشرفته ترین دستگاه ها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز