خبرگزاری کار ایران

خرید سهام قبل از مجمع: مجمع عمومی عادی سالیانه چند روز طول می‌کشد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۹۹۶

در تعریف ساده، مجمع به گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت‌های سهامی است. هدف از برگزاری مجمع تصمیم گیری در خصوص وضعیت و فعالیت های مالی شرکت است.

مجمع عمومی سالیانه سالی یک ‌بار و معمولاً چهار ماه پس از سال مالی شرکت و با حضور بیش از 50 درصد سهامداران بهرسکین شناخته و تشکیل می‌شود. بیشتر شرکت‌ های بازار بورس ایران سال مالی ‌شان اسفندماه است، بنابراین اکثر آن‌ها خرداد یا تیر وارد مجمع می ‌شوند. در این مجمع موضوعاتی چون رسیدگی به صورتحساب‌ های مالی، گزارش مدیران، تقسیم سود نقدی و … تصمیم‌ گیری می ‌شود.

اطلاعات مربوط به برگزاری مجامع ۱۰ روز پیش از جلسات با جزییات کاملی چون تاریخ، روز و ساعت، آدرس و … در سایت کدال منتشر می‌شود و سهامداران می‌توانند از آن باخبر شوند.

شرکت در مجامع برای علاوه بر شرکتها برای سهامداران هم میتواند مفید باشد.

برگزاری جلسه مجمع شرکت در یک روز و ساعت مشخص انجام می‌شود و پس از حدود 3 الی 4 ساعت از زمان برگزاری نیز به پایان می‌رسد اما نماد معاملاتی آن در بازار سهام، دو روز کاری قبل از برگزاری مجمع متوقف می شود و امکان معامله آن دیگر وجود ندارد. به همین خاطرافرادی که میخواهند در مجمع سهمی شرکت کنند باید به خرید سهم قبل از مجمع اقدام کنند زیرا تنها سهامداران شرکت امکان حضور در مجمع را دارند.

حتی اگر یک ساعت پیش از متوقف شدن نماد نیز سهم را خریداری کرده باشند می توانند در مجمع شرکت، به عنوان سهامدار حضور داشته باشند و مشمول تصمیماتی مانند تقسیم سود که گرفته می شود، می شوند. حتی اگر بلافاصله پس از بازگشایی سهم آن را فروخته باشند. اگر علاقه ‌ای به شرکت در مجمع ندارید حتما پیش از توقف سهم آن را بفروشید.

  • حتی با خرید یک سهم قبل از مجمع نیز جزء سهامداران شرکت محسوب می‌شوید و می‌توانید در جلسه مجمع شرکت نمایید.

خرید سهام قبل از مجمع: مجمع عمومی عادی سالیانه چند روز طول می‌کشد؟

بازگشایی بعد از مجمع عمومی عادی سالیانه دو روز پس از اتمام مجمع صورت می ‌گیرد. با این اوصاف می‌توان گفت که به طور معمول پروسه متوقف شدن سهم در بورس به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه تا زمان بازگشایی آن، حدود 4 الی 5 روز طول می‌کشد.

اما گاهی به دلایل مختلف در زمان اعلام شده مجمع تشکیل نمی‌شود. در این صورت علت عدم برگزاری مجمع در سایت کدال به سهامداران اطلاع رسانی خواهد شد.

 از مهم‌ترین دلایل این امر میشود به حد نصاب نرسیدن حاضرین در جلسه یا آماده نبودن صورت‌های مالی شرکت اشاره کرد.

روزی که سهم بازگشایی می‌ شود قیمت سود نقدی از قیمت سهم پیش از مجمع کسر می ‌شود و سهم با قیمت جدید بازگشایی می‌ شود. به همین خاطر بعد از بازگشایی سهم در بورس، قیمت سهم کاهش می‌یابد.

درجواب این سوال که آیا بهتر است سهم را قبل از مجمع نگه داریم یاخیر؟ باید بگوییم که قیمت سهام بعد از مجمع ممکن است به چندین نوع مختلف اختلاف بیوفتد و بستگی به وضعیت بازار و میزان عرضه و تقاضای سهم دارد. اما شما می‌توانید در کدال صورت های مالی سهم را چک کنید تا از وضعیت بنیادی آن اطلاع یابید.

 در مورد تصمیم‌گیری خرید سهام قبل از مجمع حتما به این موضوع دقت کنید که آیا شرکت ارزشی است یا رشدی!

  • شرکت ‌های رشدی شرکت ‌هایی هستند که درآمد آن‌ ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و در حال رشد است. این‌گونه شرکت ‌ها معمولاً سود نقدی تقسیم نمی‌ کنند و سعی دارند در پروژه ‌های بیشتر به‌ منظور کسب درآمد بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. درصورتی‌که تمایل دارید از طریق سود نقدی هم‌ سودی به‌حساب خود واریز کنید این‌گونه شرکت‌ها برایتان مناسب نمی‌باشد.
  • شرکت‌های ارزشی شرکت‌ هایی هستند که میزان سودآوری آن ‌ها بالاست و معمولاً سود نقدی خوبی هم تقسیم می ‌کنند. این شرکت ‌ها ارزش بهترین زمان خرید سهام را داشته و می‌ توان روی سود نقدی آن ‌ها حساب کرد.

به طور مثال در تصویر زیر آگهی دعوت به مجمع پتروشیمی زاگرس را مشاهده میکنید:

خرید سهام قبل از مجمع: مجمع عمومی عادی سالیانه چند روز طول می‌کشد؟

همانطور که در تصویر مشخص است، زمان و محل دقیق برگزاری مجمع شرکت مشخص شده است.

سایت همیار سرمایه ، همیار شما برای سرمایه گذاری در بورس:

hamyarsarmaye.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز