خبرگزاری کار ایران

ویژگی‌های منحصر به فرد ورمی کمپوست

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۷۶۵

کنترل علف‌هاى هرز یکى از ارکان اساسى تولید محصولات زراعى در سرتاسر جهان است. در کشورهاى پیشرفته بیشتر از انرژى شیمیائى و مکانیکى براى کنترل علف‌هاى هرز استفاده مى‌شود. در کشورهاى در حال توسعه، بیشتر از نیروى انسانى براى کنترل علف‌هاى هرز استفاده مى‌شود.

ایلنا؛ ورمی کمپوست نوعی کود حاصل از فضولات کرم خاکی ای به نام ایزینیا فتیدا (Eisenia fetida) است. این کود به دلیل داشتن عناصر میکرو و ماکرو منحصر به فردی که در خود دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به عمل آوری این محصول کاملا طبیعی می توان اشتغال زایی بسیاری در کشور ایجاد کند. همچنین در زمان تولید این کود، محصولات و مشتقات فراوان دیگری نیز می توان تهیه نمود که بسیار ارزش آفرین و پرکاربرد هستند. چای کمپوست، ورمی واش، کرم زنده  - منجمد و کرم خشک از جمله آن ها است. در زیر برخی از ویژگی های این محصول استثنایی را معرفی می کنیم.

ارگانیک بودن ورمی کمپوست

معنای ارگانیک به عنوان "موجوات زنده ارگانیزه" نخستین بار در سال ۱۷۷۸ میلادی ثبت شده‌است. معنای آن به عنوان بدور از کود و آفت کش شیمیایی در سال ۱۸۳۱ میلادی به ثبت رسیده‌است . همین توضیح مختصر کافیست تا حرکت بشر به سمت حفظ محیط زیست و سلامتی محصولات کشاورزی با روش های مدرن با شتاب بیشتری صورت پذیرد .

در توصیف مواد غذایی سالم و ارگانیک و تاثیر اینگونه مواد غذایی بر سلامت جامعه در مقاله های زیادی بحث شده است. پس اینجا فقط اشاره کوتاهی شد تا سعی شود از کودهای شیمیایی و مضر کمتر استفاده کنیم . محصولاتی که به صورت ارگانیک یا طبیعی به بازار عرضه می شوند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

ورمی کموست سبک است

 داشتن خاک سبک به این منظور است که آب به راحتی درون آن حرکت و به‌ اندازه‌ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کرده و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند. اگر خاک سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می‌شود و با آبیاری هیچ فضایی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

ورمی کمپوست بدون بذر علف است

کنترل علف‌هاى هرز یکى از ارکان اساسى تولید محصولات زراعى در سرتاسر جهان است. در کشورهاى پیشرفته بیشتر از انرژى شیمیائى و مکانیکى براى کنترل علف‌هاى هرز استفاده مى‌شود. در کشورهاى در حال توسعه، بیشتر از نیروى انسانى براى کنترل علف‌هاى هرز استفاده مى‌شود.

ورمی کمپوست بذر علف هرز ندارد یا بسیار بسیار ناچیز دارد. در حالی که دیگر کودهای دامی مملو از بذر علف هرز هستند. طی فرایند کمپوستینگ بذور علف هرز از بین می روند و این کمک کننده بسیار خوبی برای رشد گیاهانی مفیدی است که ما قصد پرورش آنها را داریم.

رویش علف هرز بر گیاهان تأثیرات منفی بسیاری دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • مصرف آب داده شده به گیاه
  • مصرف مواد غذایی خاک
  • سایه افکنی با رویش علف هرز
  • ترشح مواد مسموم کننده در خاک
  • افزایش خطر سرمازدگی در باغ‌ها در مناطق سردسیر
  • ایجاد هزینه برای مبارزه با رویش علف هرز
  • کاهش ارزش محصول زراعی
  • زیان‌های بهداشتی روییدن گیاهان هرز برای انسان و دام
  • ایجاد خوابیدگی در غلات

تامین عناصر مورد نیاز گیاه

از خصوصیات بارز دیگر ورمی کمپوست نسبت به انواع کود دامی می توان به اسیدیته و شوری  مناسب برای رشد گیاهان اشاره کرد. این فرآیند طبیعی، مواد آلی را به ماده ای غنی دگرگون می سازد. کمپوست مکملی بسیار سودمند برای بهبودی و بهسازی و تقویت خاک است. ترکیبات تولید شده در این فرآیند به آسانی برای گیاهان قابل جذب است .

ویژگی‌های منحصر به فرد ورمی کمپوست

توجیه کود ورمی در مقابل کود دامی

مطلبی بسیار مهمی که کمتر به آن اشاره شده است قیمت ورمی کمپوست در کنار توجیهات فراوان استفاده از آن به جای کودهای دامی در مزارع و زمین های کشاورزی است. به طور مختصر می توان گفت که وقتی از ورمی کمپوست استفاده می شود درست است که در زمان خرید کود باید هزینه بیشتر پرداخت کرد اما :

1- دوز مصرف ورمی کمپوست بدلیل جذب آسان مواد غذایی کمتر از سایر کودها دامی است .

2- هزینه های بعدی مانند مبارزه با علف های هرز و آفات که همراه کودهای دامی به باغ وارد می شود را بشدت کاهش می دهد .

3- مواد مضر مانند آمونیوم،  قارچ ها و... در ورمی کمپوست وجود ندارد و این امر باعث می شود درختان و گیاهان با سرعت بیشتری رشد و میوه دهی کنند و در نهایت با افزایش کیفی و کمی محصولات پول بیشتری از فروش محصولات عاید باغدار می شود .

4- با ارزشترین ویژگی ورمی کمپوست در عملکرد آنزیم‌ها، میکروارگانیسم‌ها و هورمون‌های مختلف موجود در آن است. ورمی کمپوست دارای آنزیم‌هایی نظیر پروتئاز، آمیلاز، لیپاز، سلولاز و کتیناز است که در تجزیه مواد آلی موجود در خاک و در نتیجه در دسترس قرار دادن مواد مغذی مورد لزوم گیاهان نقش مؤثری دارد. همین ویژگی یاد شده باعث می شود تا کود ورمی به عنوان بهترین و اساسی‌ترین کود برای احیای زمین‌های بایر غیرقابل کشت به شمار رود.

5- جذب آب بهتر و نگهداری رطوبت باعث رشد بهتر درختان شده و باز هم در نهایت باعث افزایش سرسبزی باغ و میوه های آبدارتر و خوشمزه تر می شود .

6- ورمی کمپوست علاوه بر تامین عناصر مورد نیاز گیاهان مانند ازت ، فسفر ، پتاسیم دارای هورمون ها و ویتامین های رشد طبیعی منحصر به فرد است .

ویژگی‌های منحصر به فرد ورمی کمپوست

خرید ورمی کمپوست

اگر نیاز به مشاوره و توضیح کارشناسی درباره کود ورمی، نحوه استفاده و یا خرید ورمی کمپوست دارید می توانید به وبسایت vermicomposting.ir مراجعه و از کمک کارشناسان مجموع گروه ورمی کمپوستینگ و مقالات موجود در سایت بهره مند شوید. ارسال کود به سراسر ایران با هر تناژ، راه اندازی کارگاه تولید ورمی کمپوست، پشتیبانی علمی و فنی از دیگر خدمات این مجموعه می باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز