خبرگزاری کار ایران

ثبت شرکت در تهران و 9 نکته کلیدی آن

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۳۱۵

در این مقاله قصد داریم به زبان ساده شما را با مفاهیم ثبت شرکت و انواع شرکت آشنا نماییم تا در انتخاب نوع شرکت بتوانید تصمیمات روشن تری در فضای آگانه اتخاذ نمایید.

ثبت شرکت یکی از اولین قدم هایی است که کار آفرینان تهرانی برای شروع یک کسب و کار انجام میدهند و در این میان غالبا به دلیل عدم آشنایی آنان با مسائل مربوط به ثبت شرکت ، سوالات و ابهامات زیادی برای ایشان وجود دارد، از اینرو در این مقاله قصد داریم به زبان ساده شما را با مفاهیم ثبت شرکت و انواع شرکت آشنا نماییم تا در انتخاب نوع شرکت بتوانید تصمیمات روشن تری در فضای آگانه اتخاذ نمایید.  

برای ثبت شرکت در تهران و یا دیگر شهر های کشور ابتدا بایستی در مورد چندین مطلب مهم در زمان ثبت شرکت تصمیم گیری نمایید که به اختصار در مورد هریک نکات برجسته بیان شده است . پس تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

ثبت شرکت در تهران و نکات مهم تصمیم گیری ابتدایی :

برای ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط ایران کارآفرینان محترم باید ابتدا در مورد چندین موضوع تصمیم گیری نمایند که به صورت اختصار برایتان در ذیل توضیح میدهیم :

1-تعیین نام شرکت در تهران :

یکی از مهمترین ارکان هر شرکت، نام شرکت می باشد که موسسین محترم بایستی با دقت نام شرکت خود را انتخاب نمایند . نام شرکت بایستی حد اقل از 3 سیلاب تشکیل شده و متقاضی ثبت شرکت در تهران و دیگر شهر های کشور بایستی 5 نام پیشنهادی خود را که هر کدام از 3 سیلاب تشکیل شده به ترتیب اولویت انتخاب نماید . اداره ثبت شرکت ها بر اساس اولویت نام های پیشنهادی متقاضی، از میان آنها یکی را مورد تائید قرار میدهد و در صورتی که نام اول مورد تائید باشد، نام اول به عنوان بالاترین اولویت مورد تائید قرار خواهد گرفت و در صورتیکه تمامی نام ها تائید نگردد، به متقاضی اعلام میگردد که 5 نام دیگر را انتخاب نماید. نام تائیدی به مدت دو ماه از زمان اخذ تائیدیه اداره ثبت شرکت برای متقاضی ثبت شرکت رزرو می ماند تا متقاضی مراحل ثبت را نهایی نماید و در صورتیکه متقاضی پیگیری لازم را انجام ندهد، به صورت اتوماتیک پس از دو ماه شمسی نام پیشنهادی از حالت رزو متقاضی خارج می گردد. نام های اعلامی متقاضی نبایست از لغات لاتین بوده و حتما میبایست معنی آن در فرهنگ لغت دهخدا وجود داشته باشد و از سوی دیگر نام اعلامی متقاضی نبایست با نام ثبت شده شرکتی دیگر مشابهت داشته باشد . سعی نمایید در تعیین نام شرکت حداقل یکی از 3 سیلاب را اسم خاص برگزینید و توصیه ما به شما این است که ترجیحا از 4 سیلاب به جای سه سیلاب در نام شرکت استفاده کنید.

2- تعیین نوع شرکت در تهران :

یکی از اساسی ترین و حساس ترین مراحل ثبت شرکت تعیین نوع شرکت است . شرکت ها بر اساس میزان تعهد موسسین آنها به طلبکاران و مدعیان شرکت به انواع مختلفی تقسیم می گردند و به زبان ساده تر نوع شرکت مشخص می نماید که موسسین و مدیران شرکت به چه میزان نسبت به دیون و قرارداد های خود متعهد می باشند. شرکت ها انواع مختلفی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره نمود . 1-ثبت شرکت با مسئولیت محدود 2- ثبت شرکت سهامی 3 – ثبت شرکت نسبی 4 – ثبت شرکت تعاونی 5- ثبت شرکت تضامنی 6- ثبت شرکت مختلط سهامی 7- ثبت شرکت غیر مختلط سهامی

 اغلب متقاضیان در زمان ثبت شرکت در تهران، یکی از انواع " ثبت شرکت با مسئولیت محدود " و یا  " ثبت شرکت سهامی خاص " را انتخاب می نمایند. در این حوزه توصیه میشود حتما با یک کارشناس زبده ثبت شرکت در تهران و دیگر شهر های کشور مشورت نمایید .

کارشناسان خبره ثبتی موسسه حقوقی والا نیک کیمیا به صورت مشاوره تلفنی و حضوری آماده پاسخگویی به تمامی سوالات احتمالی شما عزیزان در حوزه ثبتی هستند . شماره تماس مشاوره تلفنی : 02187790

 در ذیل به اجمال به معرفی این دو نوع شرکت و نکات برجسته و همچنین وجوه تمایز آنها می پردازیم :

شرکت با مسئولیت محدود : مطابق قانون تجارت ماده 94 ، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که برای امور تجاری و توسط دو یا چند شریک تشکیل می گردد و افراد به میزان سهم الشرکه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشند . این نوع شرکت با حداقل دو عضو و سرمایه اولیه یکصد هزار تومان قابل ثبت است و در زمان ثبت، اجباری به تعیین بازرس ندارد ولیکن حسب صلاحدید مدیران می توانند هیات نظار را برای بازرسی تعیین نمایند. همچنین این شرکت در زمان ثبت با اقرار مدیر عامل مبنی بر دریافت میزان سرمایه اولیه شرکا قابل ثبت بوده و نیازی به ارائه اسناد مثبته بانکی مبنی بر واریز سهم الشرکه شرکا در حساب بانکی متعلق به شرکت در شرف تاسیس با نوع شرکت مسئولیت محدود ندارد.

شرکت سهامی خاص : شرکت سهامی خاص از جمله شرکت های سهامی بوده و در آن افراد به میزان سهام خود در قبال دیون و بدهی های شرکت مسئول می باشند . حداقل تعداد اعضا در زمان ثبت این نوع شرکت برابر با 3 نفر بوده و همچنین دو نفر می بایست به عنوان بازرس و بازرس البدل معرفی گردند که این افراد نباید هیچ نسبت فامیلی با هیچ یک از مدیران شرکت داشته باشند. از سوی دیگر در ثبت شرکت سهامی خاص می بایست حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت نزد یکی از بانک ها در حساب متعلق به شرکت در شرف تاسیس واریز و تائیدیه آن برای اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد. در شرکت های سهامی خاص در زمان ثبت میبایست یکی از روزنامه های کثیر الانتشار به عنوان روزنامه درج تغییرات و اتفاقات شرکت به اداره ثبت شرکت ها معرفی گردد. مدیران این نوع شرکت برای مدت دو سال حداکثر میتوانند از سوی سهامداران انتخاب گردند.

ثبت شرکت در تهران و 9 نکته کلیدی آن

3-تعیین موضوع فعالیت شرکت :

 غالبا موسسین شرکت ها میدانند که با ثبت شرکت در چه حوزه ای فعالیت خواهند نمود ولیکن بهتر است در زمان نوشتن موضوع فعالیت شرکت با یک کارشناس خبره در این حوزه مشورت نمایید تا موضوع فعالیت شرکت شما را جامع تر و کامل تر بنویسد . از سوی دیگر برای ثبت شرکت در تهران بایستی بسته به موضوع فعالیت شرکت مجوز های مختلف اخذ گردد تا بتوانید موضوع فعالیت مورد نظر خود را به صورت قانونی ثبت و در آن حوزه فعالیت نمایید. به عنوان مثال برای ثبت شرکت سهامی خاص و یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تهران با موضوع "  آژانس مسافرتی " بایستی پس از ثبت موضوع جهت فعالیت اقدام به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح که در این مثال میتواند  سازمان میراث فرهنگی ( در صورتی که کار آژانس ارائه خدمات سفر باشد ) و سازمان هواپیمایی کشوری ( در صورتیکه کارآژانس فروش بلیط هواپیما باشد ) و سازمان حج و زیارت ( در صورتیکه خدمات سفر زیارتی باشد ) باشد ، اقدام نمود .

4- تعیین سمت اشخاص :

یکی دیگر از مهمترین تصمیمات موسسین شرکت تعیین سمت اشخاص در مدیریت شرکت می باشد درثبت شرکت با مسئولیت محدود حد اقل تعداد اعضا دو نفر و در ثبت شرکت سهامی خاص حد اقل تعداد اعضا 3 نفر و یک بازرس و یک بازرس البدل را باید انتخاب نمایید در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت میتوانند جزو شرکا و یا افرادی خارج از شرکای شرکت باشند و این درحالی است که در شرکت سهامی خاص مدیران اجبارا بایستی از میان سهامداران برگزیده شوند و سهام آنها به میزان قید شده در اساسنامه میبایست به عنوان وثیقه نزد صندوق شرکت قرارداده شود . از سوی دیگر مدیران شرکت با مسئولیت محدود حسب صلاحدید شرکای شرکت ، میتوانند برای مدت نامحدودانتخاب گردند و این در حالی است که در شرکت سهامی خاص مدیران حداکثر مدیران میتوانند برای مدت دو سال شمسی انتخاب شوند.

5- تعیین محل شرکت :

یکی دیگر از تصمیمات مهم موسسین شرکت تعیین محل و درج آدرس محل شرکت می باشد . در هنگام ثبت شرکت در تهران و بیشتر شهر های کشور محل اعلامی برای آدرس شرکت بسته به نوع فعالیت شرکت باید دارای مجوز اداری یا تجاری و یا خدماتی باشد و همچنین برای تاییدیه آدرس شرکت باید از اداره پست تائیدیه آدرس و کد پستی اخذ گردد .

6- سرمایه اولیه شرکت :

یکی دیگر از مهمترین تصمیمات موسسین در هنگام ثبت شرکت تعیین سرمایه اولیه شرکت است در ثبت شرکت با مسئولیت محدود پس از تعیین میزان سرمایه اولیه شرکت مدیران شرکت با اعلام دریافت سهم الشرکه هر یک از شرکا ، اعلام وصول سرمایه اولیه می نمایند ولیکن در ثبت شرکت سهامی خاص  می بایست هریک از شرکا به میزان درصد سهام خود سهم سرمایه اولیه شرکت را به حساب در شرف تاسیس با نام این شرکت واریز نماید . البته میتوان در شرکت سهامی خاص 35% سرمایه اولیه شرکت را در حساب بانکی شرکت در شرف تاسیس  واریز و تامین الباقی 65% سرمایه اولیه شرکت در تعهد سهام داران برای مدت معین حداکثر 5 سال باشد. در صورتیکه آورده سهام داران در شرکت سهامی خاص به صورت غیر نقدی باشد ، اجبارا ارزش آن توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می گردد و این درحالی است که در شرکت مسئولیت محدود ارزش سرمایه غیر نقدی شرکت، به تشخیص شرکا تعیین و ارزشیابی می گردد. حداقل میزان سرمایه اولیه در زمان ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص برابر با یک میلیون ریال معادل یکصد هزار تومان می باشد .

7- تعیین مدیران شرکت :

یکی دیگر از مهمترین تصمیمات متقاضیان ثبت شرکت در تهران ، تعیین مدیران شرکت می باشد . سهام داران و شرکای متقاضی ثبت شرکت در تهران در صورت داشتن " عدم سوء پیشینه " ، خود میتوانند جزو هیات مدیره شرکت قرار بگیرند . در هر صورت با تشکیل جلسه هیات مدیره می بایست مدیران شرکت تعیین گردند و از میان مدیران شرکت بایستی مدیر عامل و اعضا و رئیس  و نایب رئیس هیات مدیره تعیین گردد. انتخاب درست مدیران شرکت و تعیین هیات مدیره آگاه و کارآزموده میتوانند تضمین کننده موفقیت شرکت در سالیان فعالیت شرکت باشد. تعداد مدیران در ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل دونفر می باشد و نیاز به معرفی بازرس نیست ولیکن میتوان هیات ناظر را تعیین نمود ولیکن در ثبت شرکت سهامی خاص تعداد مدیران حداقل 3 نفر می باشد البته این نکته نیز باید لحاظ گردد که تعیین شخص بازرس و شخص بازرس البدل جزو الزامات در این نوع شرکت می باشد.

ثبت شرکت در تهران و 9 نکته کلیدی آن

8- تعیین صاحبان امضا اسناد و قرارداد های تعهد آور شرکت :

شاید از جمله مهمترین تصمیمات اولیه شرکا و مدیران شرکت تعیین صاحب و یا صاحبین امضا اسناد و قراردادهای تعهد آور شرکت باشد . بسته به نوع شرکت میزان تعهد هریک از شرکا و یا سهامداران شرکت نسبت به دیون شرکت تعیین می گردد. حال با امضا شخص یا اشخاص منتخب هیات مدیره هر شرکت ، موسسین اعلام میدارند که نسبت به تعهدات و دیون احتمالی کلیه اوراق تعهد آور از قبیل چک و سفته و قرارداد ها به میزان مشخص شده در نوع شرکت متعهد به پرداخت می باشند. در این میان صاحبین امضا یک شرکت می توانند به صورت یک فرد به صورت منفردا و یا چندین فرد به صورت متحدا باشد.

9- انتخاب مدت فعالیت شرکت :

تعیین مدت فعالیت شرکت در نوع شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص میتواند به مدت محدود و یا نامحدود در اساسنامه شرکت تعیین گردد و به عنوان مثال میتوان مدت فعالیت یک شرکت را در حالت محدود 5 سال در نظر گرفت . از این رو اغلب شرکت ها در زمان ثبت، مدت فعالیت شرکت خود را به صورت " نا محدود " ذکر می نمایند.

امیدوارم که توانسته باشیم اطلاعات لازم را به اختصار جهت آشنایی کارآفرینان محترم کشور که متقاضی ثبت شرکت در تهران و دیگر شهر های کشور می باشند ارائه داده باشیم. از آنجا که فرآیند ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط کشور دارای نکات متعدد و پر اهمیتی می باشد توصیه میگردد با کارشناسان خبره ثبت شرکت در این حوزه مشورت نمایید . در این میان کارشناسان خبره ثبتی موسسه والا نیک کیمیا با بیش از 20 سال سابقه خدمت رسانی به صورت رایگان آماده پاسخگویی تلفنی به تمامی سوالات احتمالی شما عزیزان هستند. شماره مشاوره تلفنی : 02187790

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز