خبرگزاری کار ایران

چه اسباب بازی‌هایی برای کودکان آموزنده‌تر است؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۳۱۱

تقریبا می‎توان گفت تمام اسباب بازی‌ها به نوبه خود به رشد ذهن کودک و آموزش آن کمک می‌کنند و والدین با خرید اسباب بازی‌‌ها مناسب‌تر می‎توانند بهتر و به شکل درست‌تری به روند رشد کودکان خود کمک کنند و شاید مهمترین مسئله برای آنکه کودک با یک وسیله بازی کند این است که او و بازی کردن با آن را دوست داشته باشد.

تقریبا می‎توان گفت تمام اسباب بازی ها به نوبه خود به رشد ذهن کودک و آموزش آن کمک می‌کنند و والدین با خرید اسباب بازی‌ ها مناسب‌تر می‎توانند بهتر و به شکل درست تری به روند رشد کودکان خود کمک کنند و شاید مهمترین مسئله برای آنکه کودک با یک وسیله بازی کند این است که او و بازی کردن با آن را دوست داشته باشد. به همین راحتی! ولی موارد دیگری هم برای انتخاب نوع اسباب بازی کودکان وجود دارد که اگر نگران آموزش و رشد ذهنی فزندانتان هستید بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را بهتر با این موضوع آشنا سازیم.

هر کودکی در هر سنی نیاز داد که برای خود اسباب بازی هایی داشته باشد. اسباب بازی در ساده ترین حالت به چیزی می‎گویند که بشود با آن بازی کرد و از آن برای تفریح استفاده کرد. اسباب بازی ها معمولا از چوب، پلاستیک، فلز یا پارچه ساخته می شوند و میتوانند با مکانیزم و طراحی های ساده ساخته شده باشند و یا ساختار پیچیده و ماشینی داشته باشند و امروزه انواع مختلفی از اسباب بازی ها به راحتی می‎توان در بازار ها پیدا کرد. شما زمانی که کودکتان کوچک است می‎توانید با انتخاب خود برایش اسباب بازی مناسب را بخرید ولی وقتی کودک شما بزرگتر شد دوست دارد خود تصمیم بگیرد و اسباب بازی هایی را که دوست دارد را انتخاب می‎کند اما بهتر است در این فرآیند همیشه نظارت شما بر روی اسباب بازی خریداری شده باشد زیرا اسباب بازی ها سهم زیادی در رشد کودک شما دارند و هر نوع از اسباب بازی، دانش متفاوتی را برای کودک شما به ارمغان می‌آورد. و جالب است بدانید که اسباب بازی ها نیز تا حد زیادی بر رفتار کودک شما تأثیر می‎گذارند.

عروسک‌ها

عروسک ها اسباب بازی هایی هستند که معمولا شبیه انسان ها هستند و معمولاً از بخش های سر، تنه و یک جفت پا و  دست تشکیل می‎شوند. در دوران قدیم عروسک ها از چوب و خاک رس ساخته می‎شدند و مردم از آنها برای سرگرمی هایی چون نمایش عروسکی استفاده می‎کردند. بچه ها از تماشای نمایش های عروسکی به خصوص هنگامی که عروسک ها در حال گفتگو و تقلا هستند لذت می برند. مروزه متاسفانه این گونه در میان مردم جا افتاده است که عروسک ها فقط برای دختر بچه ها مناسب است اما این تفکر و دیدگاه کاملا اشتباه است. بازی با عروسک موجب رشد بسیاری از مهارت ها در کودکان می‌شود. حمل کردن و بازی کردن با عروسک ها می‎تواند موجب شود حس مسئولیت پذیری، مهربانی، همدردی، پشتیبانی و ... در فرزند پسر و دختر به مقدار قابل توجهی رشد کند.

 

اسباب بازی های نرم و پشمی

بیشتر این نوع اسباب بازی ها از پنبه و پارچه ساخته می شوند و آنها زیبا و نرم هستند. کودکان علاقه زیادی به بقل کردن این نوع از اسباب بازی ها دارند و بعضی اوقات از آنها به عنوان بالش استفاده می کنند و بدون آنها نمی توانند بخوابند. برخی دیگر از بچه ها همیشه و در همه جا این نوع از اسباب بازی خود را در بغل‎شان حمل می‎کنند زیرا وجود آن باعث ایجاد حس امنیت در کودک می‎شود. بسیاری از این نوع اسباب بازی ها را، در قالب حیوانات تولید می‎کنند که از آن ها برای تمرین شناخت حیوانات و دوستی با آن ها می‎توان استفاده کرد. بنابراین بازی با این اسباب بازی برای کودکان کم سن و سال تر موجب می‎شود که به درک بهتر و وسیع تری از دنیای اطراف خود برسند. نکته‎ی مهم این است که والدین باید هنگام بازی کردن کودکان با این نوع از اسباب بازی ها کنار فرزندشان باشند زیرا ممکن است قطعه ای از روی آن کنده شده و کودک بخواهد آن را ببلعد.

 

انواع پازل ها

انواع اسباب بازی های پازلی یکی از سخت ترین و در عین حال آموزنده ترین و جالب ترین بازی ها برای بچه ها است. با تکمیل کردن پازل، توانایی کودک در به خاطر سپردن و یادآوری تصاویر، رشد می‎یابد و این موضوع باعث تقویت و حفظ قدرت تخیل او می شود. همچنین یکی دیگر از مزایای حل کردن پازل این است که به کودک کمک می کند تا با تلاش برای به پایان رساندن معما و پازل صبر و قاطعیت بیشتری در زندگی به دست آورد.

اسباب بازی هایی نیازمند فعالیت بدنی

فعالیت های زیادی در فضای باز می‌‌‎توان انجام داد که برای رشد کودک شما می تواند مناسب باشد مانند: بازی با توپ به صورت گروهی و تکی، دویدن، پرتاب و لگد زدن. همچنین اسباب بازی هایی وجود دارد که کودک شما می‌تواند به صورت تکی از بازی کردن با آن ها لذت ببرد مثل: دوچرخه و اسکیت که بازی با آن ها می‎تواند منجر به رشد فیزیکی، افزایش قدرت و سلامتی کودکان شود.

اسباب بازی های مرتبط با غذا

بچه ها عاشق غذا خوردن و بازی کردن با غذای خود هستند که معمولا این رفتار به اشتباه از طرف والدین مورد سرزنش قرار می‎گیرد. یکی از راه های حل مشکل، این است که برای کودکان خود اسباب بازی هایی با تم و شبیه به غذا، میوه ها، وسایل آشپزی و ...  بخرید. زیرا این اسباب بازی ها نقش مهمی در تربیت کودکان ایفا‎ می‎کنند. معمولا کودکان با بازی کردن با آن ها نسبت به رنگ ها شناخت بهتری پیدا می‎کنند و همچنین می‎توانند انواع غذاها را شناسایی کنند. والدین میتوانند با استفاده از این نوع اسباب بازی ها از اهمیت و خواص میوه‎ها‎، سبزیجات و انواع غذاها برای کودکان خود صحبت کنند.

 

در انتها لازم است بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که یادگیری کودک بستگی به اسباب بازی هایی دارد که والدین در اختیار او می‎گذارند و حتما باید به این موضوع اشاره شود که اسباب بازی ها باید علاوه بر آموزنده بودن، برای خود کودک هم جذاب باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز