خبرگزاری کار ایران

تمام مشکلات در حوزه ی املاک و مستغلات که وکیل ملکی می‌تواند حل کند!

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۵۰۵

بخش بسیار بزرگی از پرونده­‌های قضایی در جریان بین مردم، مربوط به پرونده‌­های ملکی است که از اختلافات متعددی که در تملک داشتن املاک است به وجود می‌‌آید.

از مسائل صاحب‌خانه تا مستأجر گرفته و تخلیه ملک تا سهم افراد در املاک مشاع و چگونگی افراز آن. همگی جزوی از پرونده‌­های ملکی­ای می‌­باشند که عموما در جریان است.

وکیل ملکی و وظایف آن

 از آنجایی که امروزه املاک به طور کلی از ارزش مالی بالایی برخوردارند، حفظ املاک از اهمیت بسیار بالایی در نزد افراد برخوردار است و به مسائل با سهل انگاری برخورد نمی­شود. لذا در پرونده‌­هایی که از حساسیت لازم برخوردارند، حتما و بلااستثناء حضور وکیل ملکی که آشنا به قوانین حوزه­‌ی ملک است، دیده می­‌شود تا با تسلطی که بر قوانین دارد به بهترین نحو از حقوق موکل خود دفاع کند. همچنین افرادی که برای مثال خارج از ایران و دور از املاک و مستقلات خود در ایران زندگی می­کنند، عموما وکیل ملکی را در اختیار دارند تا در نبود آن­ها به امور لازم درباره­‌ی املاک رسیدگی کنند.

تمام مشکلات در حوزه ی املاک و مستغلات که وکیل ملکی می‌تواند حل کند!

به دعاوی که موضوع آن­ها پیرامون یک مال غیر منقول اعم از زمین یا خانه باشد، دعاوی ملکی می­گویند. در ادامه به چند نوع رایج از پرونده­های ملکی و نقش و وظیفه­‌ی وکیل ملکی در آن­ها می­پردازیم تا سبب آشنایی بیشتر با فضای دادگاه‌­ها در این زمینه بشوید.

حکم تخلیه‌­ی ملک و عوامل آن

تخلیه­ی ملک یکی از رایج­ترین دعاوی است که توسط افراد انجام شده و همچنین نتیجه­ی دادگاهی بسیاری دیگر از دادخواست­ها نیز می­تواند تخلیه­ی ملک باشد. البته آنچه که عموم به عنوان تخلیه­ی ملک می­شناسند، ممکن است در اصطلاح قانونی تخلیه‌­ی ملک قلمداد نشود، برای مثال تحت عناوینی مانند خلع ید صورت بپذیرد.

از معمول­ترین تقاضا­های تخلیه­ی ملک زمانی است که مستأجری بیش از موعد مقرر در قرار داد در ملک صاحبخانه اقامت کند که در این صورت صاحبخانه می­‌تواند با طرح دعوی درمراجع قضایی، حکم تخلیه­‌ی ملک گرفته و با دخالت مراجع انتظامی به سبب مرجع صالح، اقدام به تخلیه‌­ی ملک کند.

تخلیه‌­ی ملک همانطور که پیش­تر گفتیم، می­تواند ذیل احکام تصرف عدوانی و خلع ید نیز صورت پذیرد. اگر چنانچه شخصی اقدام به تصرف ملکی کند که آن ملک صاحبی داشته باشد و صاحب آن بتواند اثبات کند که شخص متصرف با آگاهی از مالکیت او، ملک را تصرف کرده، نه تنها مجازات دارد، بلکه متصرف توسط مرجع انتظامی از ملک بیرون شده و همچنین هر آنچه که در ملک ساخته باشد نیز به درخواست مالک می­تواند خراب شود. اما در نظر داشته باشید که اثبات تصرف عدوانی برای شرایط ویژه­‌ای است و برای مثال تخلیه نشدن  خانه توسط مستأجر را نمی‌­توانید به عنوان دعوای تصرف عدوانی در دادگاه مطرح نمایید. به همین سبب است که تأکید خاصی به مشورت با وکیل ملکی مجرب قبل از هرگونه شکایت و اقدام قانونی وجود دارد، زیرا وکیل ملکی با آگاهی خود از قوانین، دعوایی را مطرح می­کند که امکان اثبات آن در دادگاه وجود داشته باشد.

ملک مشاع و اقدامات قانونی پیرامون آن

داشتن ملک مشاع، چه به صورت خرید شراکتی و یا به صورت رسیدن ارثیه به وراث، یکی از مسائلی است که مشکلات و نارضایتی­های بسیاری را ممکن است به دنبال خود داشته باشد و لزوم انجام اقدامات قانونی درست در راستای رفع این مشکلات، بسیار مهم است. از قبیل مشکلاتی که عموما به سبب داشتن یک ملک مشاع رخ می­دهد. مشکلات مربوط به سهم بندی و یا به اصطلاح قانونی آن افراز ملک است. در راستای افراز ملک و یا در صورت توافق تقسیم ملک، راهکار­های قانونی­ای وجود دارد که شرکا می­توانند برای رسیدگی به سهم­هایشان شکایت قانونی کنند. همچنین هر کدام از شرکا که اعتراضی داشته باشند نیز می‌­توانند با تسلیم ادله­ به دادگاه در راستای ادعای خود شکایت کنند.

مسئله­ی دیگری که ممکن است با داشتن ملک مشاع به وقوع پیوندد، مسئله‌­ی استفاده­‌ی توافق نشده­‌ی یکی از شرکا از ملک، بدون رضایت دیگر شرکا است که در این صورت نیز مالک ناراضی یا وکیل ملکی او می­‌توانند علیه شرکای دیگر شکایت کرده و از این استفاده جلوگیری نمایند و یا در صورتی که استفاده از نوع فعالیت اقتصادی باشد، سهم خود را مطالبه کنند.

نقش وکیل ملکی در مشکلات پس از معامله و یا مشارکت در ساخت

هرچند بهتر است که اگر قصد مشارکت و سرمایه‌­گذاری در پروژه‌­ی ملکی بزرگ یا خرید ملکی را دارید، پیش از انجام کاری با وکیل ملکی مشورت کنید و راهنمایی بگیرید که بتوانید انتخاب درست­‌تری داشته باشید و قراردادی را تنظیم نمایید که امکان تضییع حقوقتان در آن وجود نداشته باشد. اما حتی پس از مواجه با مشکلات پس از خرید و مشارکت ملکی نیز، می‌­توانید با داشتن یک وکیل مجرب، اقدامات قانونی لازم را انجام دهید و با استفاده از مفاد خود قرارداد و همچنین مفاد قانونی امکان شکایت و احقاق حقوق خود را داشته باشید، مواردی زیادی دیده شده است که در معامله و مشارکت، طرف قرارداد به اصطلاح قول­‌شکنی کند و با ضعف­‌هایی که بعضا در متن قرارداد وجود داشته است و یا با خوشدلی طرف مقابل اقداماتی کند و مطالبات مالی­ای داشته باشد که موجب بارضایتی طرف مقابل و خارج از قرارداد باشد. بهترین راه برای گذر از این مسائل، داشتن وکیل ملکی(https://rahjooyan.org/property/) مجربی است که آشنایی کامل به قانون و تجربه­‌ی کافی در زمینه پرونده‌­های ملکی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز