خبرگزاری کار ایران

آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات فیبر نوری

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۶۲۴

در دنیای امروز روش های مختلفی برای ارسال و دریافت اطلاعات وجود دارد. اینترنت، خطوط تلفن و... در تلفن‌های همراه نیز از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده شوند. فیبر نوری نیز یکی از روش های انتقال است.

این فناوری، اطلاعات کدگذاری شده را در یک پرتوی  نوری درون شیشه یا پلاستیک ارسال می کند.

مهم‌ترین تجهیزاتی که قصد داریم در این مقاله به معرفی آن‌ها بپردازیم، کابل فیبر نوری ، پچ کورد فیبر نوری و پچ پنل فیبر نوری است.

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری یا تار نوری (انگلیسی: Optical Fiber) رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف همچون شیشه یا پلاستیک است که قادر به وارد کردن نور از یک سمت و خارج کردن آن از سمت دیگر است.

فیبرنوری از شیشه شفاف بسیار خالص ساخته می‌شود. اگر شیشه پنجره را بعنوان محیطی شفاف که نور را از خود عبور می دهد در نظر بگیریم، بدلیل وجود ناخالصی ها در شیشه، نور بطور کامل و بدون تغییر عبور نمی کند. شیشه ای که در ساخت فیبرنوری استفاده می شود، نسبت به شیشه پنجره ناخالصی های بسیار کمتری دارد.

برای استفاده از تکنولوژی فیبر نوری نیاز است تا تجهیزات مناسب را در اختیار داشته باشید. تجهیزات فیبر نوری عبارتند از:

  • کابل فیبرنوری
  • ماژول فیبر نوری
  • پچ کورد
  • پچ پنل
  • دستگاه فیوژن
  • کلیور فیبر نوری

کابل فیبر نوری

با ظهور فیبر نوری تحول چشم گیری در ارتباطات به وجود آمد. کابل های مسی دارای مشکلاتی در انتقال داده ها می باشند که می توان به افت کیفیت داده ها در مسافت های طولانی و سرعت پایین ارسال نمود. داده هایی که در فیبر نوری ارسال می شوند به صورت سیگنال های نوری بوده و بسیاری از مشکلات کابل مسی را از ندارند.

آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات فیبر نوری

اولین مزیت مهم فیبر نوری، پهنای باند بالای آن می باشد. این ظرفیت می تواند به 10 گیگابیت بر ثانیه برسد که سرعت بسیار بالایی است بنابراین در ارتباطاتی که نیاز به ارسال داده های حجیم و تصویر (مانند ویدئو کنفرانس) می باشد فیبر نوری می تواند کمک شایانی نماید.

کاربرد کابل فیبر نوری

برای شناخت دقیق‌تر و بهتر کابل فیبر نوری و پاسخ به سوال کابل فیبر نوری چیست، بهتر است که کاربردهای این نوع کابل را نیز بشناسید.

کاربرد در مخابرات، یکی از مرسوم‌ترین کاربردهای کابل فیبر نوری انتقال اطلاعات توسط نور لیزر است.

کاربرد در حسگرها: استفاده از حسگرهای فیبر نوری برای اندازه ‌گیری کمیت‌های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جابجایی، آلودگی آب‌های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال‌های اخیر شروع شده‌است. در این نوع حسگرها، از فیبر نوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌‌گیری می‌شود بدین ترتیب که ویژگی‌های فیبر تحت میدان کمیت مورد اندازه‌‌گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تأثیر پذیر می‌شود.

کاربردهای نظامی: کابل فیبر نوری کاربردهای بی‌شماری در صنایع دفاع دارد که از آن جمله می‌توان برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک‌ها، ارتباط زیردریاییها (هیدروفون) را نام برد.

کاربردهای پزشکی: کابل فیبر نوری در تشخیص بیماری‌ها و آزمایشهای گوناگون در پزشکی کاربرد فراوان دارد که از آن جمله می‌توان دُزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه‌گیری مایعات و خون نام برد. همچنین تارهای نوری در دستگاه‌هایی به نام درون بین یا آندوسکوپ استفاده می‌شود تا به درون نای، مری، روده و مثانه فرستاده شود و درون بدن انسان به طور مستقیم قابل مشاهده باشد.

ماژول فیبر نوری

در برخی از تجهیزات شبکه مانند سوئیچ شبکه، پورت هایی با نام پورت SFP وجود دارد. این پورت ها به منظور بهره گیری از بستر فیبر نوری در انتقال داده ها، تعبیه شده اند اما برای استفاده از این پورت ها می بایست از رابطی به نام ماژول فیبر نوری استفاده شود زیرا داده های دستگاه ها به صورت دیجیتال بوده و برای تبدیل آنها به نور می بایست از ماژول فیبر نوری بهره گرفت.

آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات فیبر نوری

ماژول های فیبر نوری در انواع مختلف سینگل مود و مالتی مود می باشند که بسته به مسافت ارسال داده ها می بایست ماژول مناسب را استفاده نمود.

پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری قطعه کابلی است که در بستر فیبرنوری برای برقراری اتصال میان دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای پچ کورد یا کابل فیبر نوری به طور معمول با لایه های محافظ پلاستیکی پوشانده شده اند و در یک لوله حفاظتی مناسب قرار می گیرند تا برای استقرار در هر محیطی ایده آل باشند. پچ کوردهای فیبر نوری دارای انواع مختلفی هستند که در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری معمولاً به عنوان پنل رابطی شناخته می شود که ارتباط میان چندین کابل فیبر نوری و تجهیزات نوری را برقرار می سازد. پچ پنل ها عموما در نوع دیواری و رکمومنت موجود هستند و با استانداردهای 19 ، 21 و 23 سازگار می باشند.

از نظر ظاهری، پچ پنل معمولاً یک محفظه فلزی است که جهت نگهداری پنل های آداپتور یا سینی های جدا کننده فیبر مورد استفاده قرار می گیرد.

ساده ترین نوع پچ پنل ها شامل مجموعه ای از پورت ها بوده که در آن هر پورت با پچ کورد دیگری که به تجهیزات نوری متصل است، ارتباط برقرار می نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز