خبرگزاری کار ایران

برداشتن توده بزرگ فیبروم با استفاده از روش لاپاراسکوپی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۱۱۳

فیبروم رحمی چیست؟

گاهی از بافت عضلانی رحم توده خوش خیمی ایجاد می شود که به آن فیبروم رحمی می گویند. به طور کلی فیبروم های رحمی بدون عوارض و خوش خیم هستند و خطری برای بیمار ایجاد نمی کنند. اما این مسئله مادامی بی اهمیت است که اندازه فیبروم ها کوچک باشند. هرچه فیبروم از نظر سایز بزرگتر باشد درمان از روش های دارویی و یا جراحی برای رفع این زائده ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

فیبروم ها خود را با علائمی مانند خونریزی نشان می دهند. خونریزی مستمر موجب ایجاد کم خونی شدید در بانوان می شود. گاهی ممکن است فیبروم با خونریزی همراه نباشد اما اندازه آن با سرعت در حال رشد باشد که در این صورت منجر به مشکلات لگنی در زنان می شود. نازایی حاصل از فیبروم ها یکی از مهمترین دلایلی است که انگیزه انجام روش درمانی لاپاراسکوپی را در بیماران مبتلا به فیبروم رحم ایجاد می کند.

چه زمانی لازم است لاپاراسکوپی فیبروم رحم صورت گیرد

 گاهی فیبروم ها به صورت زیر مخاطی تشکیل می شوند یعنی آنها به سمت دیواره داخلی رحم رشد می کنند و اندازه آنها حداکثر 4 سانتی متر است. برای درمان این نوع از فیبروم ها از روش لاپاراسکوپی استفاده نمی شود. زمانی این درمان مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد فیبروم ها از 5 تا کمتر و اندازه آنها حداکثر 10 سانتی متر باشد. البته ممکن است بسته به شرایط بیمار از این روش برای تعداد بیشتر و یا اندازه بزرگتر فیبروم نیز استفاده شود.

در بعضی از مواقع می توان در کنار لاپاراسکوپی از روش های کمکی نیز بهره برد. به طور مثال با استفاده از قرص و یا تزریقات هورمونی اندازه فیبروم ها را کاهش داده تا انجام عمل لاپاراسکوپی فیبروم رحم امکان پذیر شود. در نهایت باید گفت برای فیبروم های بزرگ و زیاد،  عمل لاپاراسکوپی دیگر جوابگو نخواهد بود و تنها با عمل باز این مشکل مرتفع می شود.

برداشتن توده بزرگ فیبروم با استفاده از روش لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی فیبروم چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی یکی از روش های نوظهور علم پزشکی است که امروزه برای درمان های مختلفی مانند از بین بردن فیبروم، کیست های تخمدان و مشکلات اندومتریوز و ... مورد استفاده قرار می گیرد.  بانوان مبتلا به فیبروم می توانند با استفاده از لاپاراسکوپی قدرت باروری خود را حفظ کنند. در عمل لاپاراسکوپی مهارت و تجربه متخص لاپاراسکوپی حرف اول را می زند زیرا این عمل نیازمند دقت و تمرکز بالایی است.

روش انجام لاپاراسکوپی برای فیبروم به این صورت است که در ناحیه شکم سوراخ هایی ایجاد می شود. دوربین هایی که به مانیتور وصل هستند از طریق حفره های ایجاد شده وارد رحم می شوند. رحم و فیبروم های آن با بزرگنمایی زیاد بر روی مانیتور ها قابل مشاهده هستند. این ضایعه ها به راحتی از دیواره رحم جدا می شوند. فیبروم ها اگر بزرگ باشند به اندازه های کوچکتری تقسیم می شوند تا خارج کردن آنها از رحم به آسانی صورت گیرد.  لازم به ذکر است بیمار در طی این عمل جراحی بیهوش است و هیچ دردی را احساس نمی کند.

مزایای لاپاراسکوپی فیبروم رحم

انجام  لاپاراسکوپی دارای مزایای بی شماری است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  1. در این عمل از برش های کوچک استفاده می شود. تعداد این برش ها کم و حدود 3 الی 4 عدد است. برش های کوچک علاوه بر اینکه زودتر خوب می شوند اثر کمتری را نیز از خود برجای می گذارند امری که در زیبایی ناحیه شکم بسیار مهم است. 
  2.    درد بعد از این عمل بسیار کمتر از سایر روش ها است. همچنین مدت زمان مورد نیاز برای بازیابی نیز کمتر است.
  3. مدت زمانی که لازم است بیمار بعد از این عمل بستری شود کمتر از سایر عمل ها است. به طور میانگین بیماران به 2 روز بستری نیاز دارند. اما گاهی ممکن است  بعضی از بیماران چند ساعت بعد از جراحی  مرخص شوند.
  4. شانس بارداری در این روش بسیار بالاتر از روش های دیگر است.
  5. در بسیاری از مواقع لازم است بعد از عمل جراحی برای تسکین درد از مسکن استفاده شود اما مسکن های مصرفی بعد از این عمل کمتر از سایر روش های جراحی است. 
  6. احتمال رخ دادن چسبندگی رحم در این روش در حداقل ممکن قرار دارد.

دوران نقاهت جراحی لاپاراسکوپی چگونه است؟

بخشی از دوره بازیابی بعد از این عمل در بیمارستان و بخشی از آن در خانه سپری می شود. بعد از عمل بیمار ممکن است از نظر حرکتی با مشکل روبرو شود و احساس درد کند. این دردها با مصرف مسکن ها برطرف می شود. همچنین احتمال رخ دادن خونریزی خفیف نیز وجود دارد. علائمی مانند احساس درد در ناحیه شانه ها، احساس خستگی و ... نیز می تواند بعد از عمل وجود داشته باشد که موقتی است. 

به طور کلی مدت زمان مورد نیاز برای بستری ماندن در بیمارستان حداکثر 48 ساعت است و در تمام این مدت بیمار می تواند روال عادی زندگی خود را اعم از خوردن، نوشیدن، قدم زدن و ... را طی کند. بعد از پایان هفته اول لازم است بیمار برای چکاپ و کشیدن بخیه ها به پزشک مراجعه کند. کمتر از یک ماه بعد از عمل بیمار به شرایط عادی برخواهد گشت.

برای عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم رحم باید به چه پزشکی مراجعه کرد

همانطور که پیشتر گفته شد ای جراحی، عملی حساس و مهم است. با توجه به اهمیت این عمل لازم است تیم پزشکی با دقت انتخاب شود. در واقع می توان مدعی شد تخصص و تجربه در این عمل حرف اول را می زند به همین دلیل همواره به بیماران توصیه می شود به پزشکان متخصص جراحی برداشتن فیبروئید رحمی مراجعه کنند.  دکتر اعظم السادات مهدوی با مدرک فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته از فرانسه پزشکی با تجربه و کارآزموده در انجام عمل لاپاراسکوپی فیبروم رحم و لاپاراسکوپی کیست تخمدان و اندومتریوز است.

در کارنامه این پزشک می توان شاهد عمل های متعدد لاپاراسکوپی بود که همگی با موفقیت کامل به اتمام رسیده اند. در همین راستا به  بانوانی که از فیبروم رحمی در عذاب هستند و به دنبال یک پزشک کاردان و متخصص هستند،  مراجعه به دکتر اعظم السادات مهدوی توصیه می شود. با مراجعه به این پزشک می توان از مزایای  یک انتخاب آگاهانه بهره برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز