خبرگزاری کار ایران

در وسایل حمل و نقل عمومی چطور از کرونا پیشگیری کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۶۵۱

کرونا رفت و آمد در جاهای شلوغ را خطرناک کرده است. هر جایی به خصوص اگر سر بسته باشد و افراد زیادی در آنجا حضور داشته باشند ممکن است سلامتی ما را در این روزها تهدید کند.

با شیوع کرونا بسیاری از کشورها قوانینی وضع کردند که مردم بتوانند در ساعات مختلف با وسایل شخصی خود تردد کنند. در کشور ما نیز این قوانین تا حدودی وضع شدند تا رفت و آمد با مترو و اتوبوس به حداقل برسد. با همه این ها باز هم خیلی ها مجبورند که حتی در این روزهای خطرناک هم با مترو و اتوبوس و تاکسی و سایر وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد کنند. اگر شما نیز مجبور به رفت و آمد با این وسایل در این روزها هستید رعایت موارد زیر به شما کمک می کند تا خطر کرونا ویروس را به حداقل برسانید.

حتما و حتما ماسک داشته باشید

ماسک مهم ترین وسیله ای است که برای پیشگیری از کرونا باید استفاده کنیم. حتما و حتما با ماسک با مترو و اتوبوس سفر کنید. اگر ماسک ندارید بدانید که حضور شما در این جاها می تواند هم برای خودتان و هم برای دیگران خطر آفرین باشد. اگر ماسک ندارید حتما قبل از سوار شدن و سفر با این وسایل خریداری کنید. این روزها به راحتی می توانید ماسک تهیه کنید. حتی در دکه ها نیز ماسکهای مناسب و با قیمت های مناسب موجود است که می توانید خریداری کنید و از آن استفاده نمایید.

شیلد بزنید

استفاده از یک شیلد صورت به همراه ماسک احتمال آلودگی به ویروس کرونا را بسیار پایین می آورد. از آن جا که در مترو و اتوبوس ممکن است افراد زیادی حضور داشته باشند پس خطر بیشتری دارد. استفاده از یک شیلد احتمال ابتلا را تا چندین برابر بیشتر پایین می آورد.

از دیگران تا جایی که می شود فاصله بگیرید

اگر امکان این که از دیگران فاصله بگیرید وجود دارد حتما با رعایت فاصله مناسب از جان خودتان و دیگران بیشتر مراقبت کنید. اگر صندلی خالی است که از صندلی که مسافر بر روی آن نشسته است فاصله دارد آن را انتخاب کنید. حتی ایستادن در جایی که خلوت تر است را به نشستن در کنار یک فرد دیگر ترجیح دهید. این روزها دوری کردن از دیگران بهترین کاری است که می شود انجام داد. هر فردی که می بینید ممکن است مبتلا یا آلوده باشد. چرا که خیلی از ناقلین و مبتلایان به کرونا تا مدت زیادی نیز هیچ علائمی ندارد. پس این روزها بسیار احتیاط کنید تا بیشتر در امان بمانید.

در مترو از راننده بخواهید تهویه را روشن کند

اگر با مترو سفر می کنید می توانید با راننده ارتباط داشته باشید. با فشردن دکمه ارتباط با راننده، از او بخواهید که تهویه را روشن کند. با این کار جریان هوای خوبی به وجود می آید. البته که نکات ایمنی این روزها به همه رانندگان مترو ابلاغ شده است. به همین دلیل معمولا تهویه در مترو روشن است. اما اگر تهویه روشن نیست از راننده بخواهید آن را روشن کند. با این کار هم به خودتان و هم به اطرافیان کمک می کنید.

به کمک باز کردن پنجره جریان هوا ایجاد کنید

در خیلی از وسایل حمل و نقل عمومی می توانید پنجره را باز کنید. به طور مثال اگر از تاکسی، اتوبوس و یا مینی بوس استفاده می کنید سعی کنید پنجره را باز کنید. با این کار هوای مانده خارج می شود و هوای تازه وارد می شود. جریان هوا و وارد شدن اکسیژن تازه مانع از ابتلای احتمالی خیلی از افرادی که در آنجا حاضر هستند خواهد شد.

تا حد امکان به میله یا دکمه دست نزنید

ممکن است مجبور شوید برای این که تعادل خود را حفظ کنید دکمه ای را فشار دهید یا میله ای را بگیرید. همه جا ممکن است آلوده باشد. سعی خود را بر این بگذارید که تا جایی که می شود به سطوحی که احتمال آلودگی آنها وجود دارد دست نزنید.

یک دستکش داشته باشید

با استفاده از یک دستکش یکبار مصرف بین پوست دست و سطوح آلوده مانع ایجاد کنید. استفاده از دستکش هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار به شما کمک می کند. به طور مثال در هنگام که می خواهید میله اتوبوس را بگیرید، وقتی می خواهید دستگیره در تاکسی را باز کنید و... با استفاده از یک دستکش در امان خواهید بود.

اگر سطحی را لمس می کنید به لباس یا صورت خود دست نزنید

ممکن است دست شما با سطحی که ممکن است آلوده به ویروس باشد برخورد کند. توجه کنید که فرقی نمی کند که دستکش دارید یا ندارید. به هر حال دست شما و یا سطح دستکش پس از لمس این سطوح ممکن است آلوده شود. پس از آن هرگز دست خود را به صورت نزنید. سعی کنید تا جای ممکن به وسایل دیگر خود مثل موبایل، کیف و... نیز کمتر دست بزنید. اما اگر مجبور شدید حتما آنها را ضدعفونی کنید. پس از این که وسیله حمل و نقل عمومی را ترک کنید نیز دستکش را دربیاورید و دستکش جدیدی استفاده کنید. دستکش استفاده شده را در کیسه نایلونی سر بسته بگذارید و در سطل زباله بیندازید.

حتما یک ضدعفونی کننده به همراه داشته باشید

این روزها به هر جایی می روید بهتر است برای احتیاط یک ضدعفونی کننده همراهتان باشد. به خصوص اگر با وسایل نقلیه عمومی سفر می کنید ضدعفونی کننده حتما برای شما مفید خواهد بود. چرا که ممکن است مجبور شوید به دکمه یا سطحی دست بزنید. پس از آن حتما باید دست خود را به خوبی و با دقت ضدعفونی نمایید. یک ژل یا محلول ضدعفونی کننده با الکل 70 درصد استفاده کنید. با این کار احتمال انتقال ویروس از طریق سطح آلوده بسیار کمتر می شود.

اگر ممکن است ساعاتی را انتخاب کنید که خلوت تر است

اگر ممکن است رفت و آمد خود را در ساعت هایی قرار دهید که وسایل نقلیه عمومی خلوت تر است. ممکن است بتوانید کارتان را در ساعتی از روز انجام دهید که مترو یا اتوبوس خلوت تر است. در این صورت با این کار خطر ابتلا به این ویروس خطرناک را بسیار کمتر خواهید کرد. اما اگر امکان این کار وجود ندارد با رعایت پروتکل های بهداشتی با بیشترین دقت از خودتان مراقبت کنید.

تا جایی که می شود از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید

اگر وسیله شخصی دارید در این روزها سعی کنید به جای رفت و آمد با مترو و اتوبوس و تاکسی از آن استفاده کنید. خیلی این روزها به هزینه رفت و آمد با وسیله شخصی فکر نکنید. در این شرایط مهم ترین چیز سلامتی است. هیچ نعمتی ارزش مند تر از سلامتی نیست. اگر در خطر کرونا باشید هیچ پولی اهمیت ندارد و فقط برای خود و اطرافیانتان مهم این است که هر چه زودتر به سلامتی بازگردید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز