خبرگزاری کار ایران

ایزوتیازولین چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۶۱۴

ایزوتیازولین دارای طیف گسترده ای از کاربردهاست که در صنایع مختلف با میزان و درصد متفاوت به کار می رود.

ایزوتیازولین (Isothiazolinone) یک ترکیب شیمیایی آلی است که دارای فرمول مولکولی C3H3NOS می باشد. این ماده در ساختار خود دارای یک حلقه هتروسیکل است. ایزوتیازولین دارای خاصیت باکتریواستاتیک، ضد میکروبی و ضدقارچی است، بنابراین نوعی بایوساید محسوب می شود.

از نظر شکل ظاهری ایزوتیازولین به صورت مایع شفاف زرد رنگ است که محلول در آب می باشد و سمیت کمی دارد. ایزوتیازولین درpH  بالاتر از 8، پایدار نیست. ایزوتیازولین در آب حل می شود و محلول است و با سورفکتانت های غیر یونی نیز سازگار است.

مشتقات ایزوتیازولین شامل متیل ایزوتیازولین و متیل کلرو ایزوتیازولین است. در متیل ایزوتیازولین یک گروه متیل به این حلقه اضافه شده و در متیل کلرو ایزوتیازولین، هالوژن کلر به همراه یک استخلاف متیل به این حلقه اضافه شده است.

کیتون چیست؟

به ایزوتیازولین میکس یا مخلوط، کیتون می گویند که این نوع بیشتر در صنعت آرایشی و بهداشتی به کار می رود.

تولید ایزوتیازولین:

ایزوتیازولین برای اولین بار در سال 1960 میلادی تولید شد. فرم هتروسیکل آن به تنهایی کارایی ندارد، اما مشتقات آن مانند متیل ایزوتیازولین و متیل کلروایزوتیازولین کاربردهای وسیعی دارند. کمپلکس ایزوتیازولین حاصل از برهم کنش شیمیایی متیل ایزوتیازولینون و متیل کلروایزوتیازولینون می باشد. به طور کلی، ایزوتیازولینون با بسته شدن حلقه مشتقات 3-سولفانیل پروپان آمید و یا توسط اسید آکریلییک تولید می شود.

ویژگی های ایزوتیازولین:

به دلیل این که ایزوتیازولین ماده ی پایه آبی است، از رشد قارچ ها، میکروارگانسیم ها، باکتری ها و مخمرها در محصولات پایه آبی جلوگیری می کند. یعنی جزو بایوسایدهای پایه آبی است و برای سیستم های پایه حلال مناسب نمی باشد. بایوساید ایزوتیازولین کف ایجاد نمی کند و قابل تجزیه است. بایوساید ایزوتیازولین  بر اساس فرمولاسیون مشتقات ایزوتیازولینون ساخته شده و کاملاً در آب قابل حل است.

ایزوتیازولین چیست؟

 بایوساید ایزوتیازولین:

این بایوساید بر پایه مشتقات ایزوتیازولین می باشد که از نظر شکل ظاهری به فرم مایع است و به رنگ زرد می باشد. بایوساید ایزوتیازولین در غلظت های کم نیز از رشد باکتری، میکروارگانسیم های مضر، مخمر و قارچ ها جلوگیری می کند و جزو بایوسایدهای غیراکسید کننده یا Non-Oxidative است.

به منظور راندمان بیشتر این بایوساید را می توان همراه با بایوساید غیراکسید کننده بر پایه آمین های چهارتایی نیز استفاده کرد. بهترین محدوده pH آن از 5.5 الی 9 است. این بایوساید در دستگاه های اسمزمعکوس، برج های خنک کننده مدار باز یا کولینگ مدار بسته، استخرها، سیستم های آتشنشانی، خطوط انتقال آب و غیره استفاده می شود.

دوز مصرف بایوساید ایزوتیازولین به خصوصیات سیستم مورد نظر بستگی دارد. لازم است بدانید که بایوساید ایزوتیازولین باید به صورت متناوب تغذیه شود.

مکانیزم عملکرد بایوساید ایزوتیازولین:

مکانیزم بایوساید ایزوتیازولین طوری است که با شکستن باند پروتئین در جلبک ها و باکتری ها باعث می شود تا باکتری دیگر قادر به تغذیه نباشد و به همین دلیل ساختارش تخریب شود.  

کاربرد بایوساید ایزوتیازولین:

ایزوتیازولین دارای طیف گسترده ای از کاربردهاست که در صنایع مختلف با میزان و درصد متفاوت به کار می رود. در صنعت آرایشی و بهداشتی از ایزوتیازولین با دوز 2% به عنوان نگهدارنده در کلیه محصولات مانند کرم ضد آفتاب، کرم پودر، ضدعفونی کننده دست، انواع شامپو، رژ لب، خط چشم، لوسیون و غیره استفاده می شود. به طور کلی برای افزایش ماندگاری محصول تا تاریخ انقضای آن به عنوان نگهدارنده عمل می کند. همچنین در صنعت آب و فاضلاب به منظور تصفیه در تصفیه خانه ها نیز از ایزوتیازولین به عنوان آنتی باکتریال و محافظ آب های صنعتی استفاده می شود.

در صنایع شوینده، برای تولید انواع مواد شوینده مانند شامپوها، صابون های مایع، مایع های ظرفشویی و لباس شویی نیز از این ماده استفاده می شود.  

در بیمارستان ها برای ضد عفونی کردن لوازم پزشکی و دستگاه ها مورد مصرف است.  بایوساید ایزوتیازولین دامنه کاربردی گسترده ای دارد. مثلا در مکان هایی با آلودگی زیاد مانند: صنایع کود و مواد شیمیایی زراعی، پتروشیمی و پالایشگاه ها، برج های خنک کننده و صنایع فولاد مورد استفاده است. همچنین در سیستم RO و سیستم های فیلتراسیون غشایی و تصفیه فاضلاب هم به کار می رود. از بایوساید ایزوتیازولین برای تولید رنگ پایه آب و چسب، شوینده های صنعتی و چرم سازی، کاغذسازی، استخراج روغن و نگهداری چوب نیز استفاده می شود.

این ماده جایگزین مناسبی برای فرمالدئید و فرمالین است.

مزایای بایوساید ایزوتیازولین:

  • غیر اکسید کننده بودن
  • از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • تجزیه پذیر
  • سازگار با انواع مواد شیمیایی
  • دامنه گسترده pH

درباره شرکت پتروشیمی دانشمند

ایزوتیازولین چیست؟

پتروشیمی دانشمند که فعالیت خود را از سال 1372 آغاز نموده. این شرکت با تولید انواع بایوساید، پلی الکترولیت، انواع ضدکف یا آنتی فوم، مواد ضد زنگ و ضد خوردگی و مواد اولیه صنایع نساجی ایران یکی از برترین تولیدکنندگان سراسر کشور می باشد. مدیریت این مجموعه با هدف تامین خواسته های شما مشتریان گرامی، مواد اولیه سیزده صنعت را پوشش می دهد. یکی از بایوسایدهای تولیدی پتروشیمی دانشمند ایزوتیازولین است. پتروشیمی دانشمند تولید کننده ایزوتیازولین و وارد کننده ایزوتیازولین 14% V600 می باشد.

برای خرید ایزوتیازولین با درصدهای ترکیبی متفاوت به وب سایت پتروشیمی دانشمند مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز