خبرگزاری کار ایران

با انواع دستگاه فشارسنج آشنا شوید

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۰۷۶

دستگاه های فشارسنج انواع متعددی دارند. تا همین چند سال قبل دستگاه های فشار سنج آنالوگ از نوع میله ای معتبرترین نتایج را نشان می داند، زیرا میزان حساسیت این دستگاه ها به ویژه در نوع میله ای بیشتر از انواع دیجیتالی بود. اما راحتی استفاده در کنار به روز شدن دستگاه های دیجیتالی موجب گردید تا این روزها مراکز درمانی پزشکی و سلامت و بسیاری از پزشکان نیز از این نوع دستگاه استفاده کرده و به نتایج اعلامی آن اطمینان داشته باشند.

دستگاه فشار سنج دیجیتالی

دستگاه های فشارسنج دیجیتالی همچون نمونه های نسل گذشته‌ی خود از یک نوار لاستیکی فشار و یک گِیج تشکیل شده اند. این دستگاه ها به صورت معمول بر روی مچ دست بسته شده اما نمونه های متنوع آن این قابلیت را دارند که بر روی بازو و حتی انگشت نیز بسته شوند.

همان طور که گفتیم فرآیند سنجش فشار با این دستگاه ها بسیار آسان تر است و پس از بستن تنها کافی است یک دکمه را فشار دهید.

دستگاه به صورت اتوماتیک میزان فشار وارده بر روی شریان ها را در 2 شاخص معرفی شده سنجش کرده و سپس نتیجه را بر روی مانیتور دستگاه نشان می دهد.

در هنگام استفاده از دستگاه دیجیتالی حتما به خاطر داشته باشید ( به ویژه در هنگامی که دستگاه به مچ دست شما متصل است ) محل سنجش و قلب می بایست دقیقا در یک ارتفاع و هم راستا با یکدیگر باشند. در غیر این صورت قطعا نتایج اعلامی ناصحیح خواهد بود.

ضمنا مجددا یادآوری می کنیم که دستگاه های فشارسنج دیجیتالی به ویژه در نمونه های ارزان تر، نتایج صد در صد صحیح و دقیقی ندارند، در نتیجه اگر از آریتمی قلبی یا فشار خون بالا رنج می برید می بایست فشار خون شما توسط فشار سنج های دقیق تر و آنالوگ توسط پزشک سنجش شود.

معتبرترین نتایج برای سنجش فشار خون توسط دستگاه فشار سنج اسفنجمومومتر ( Sphygmomanometer ) سنجیده می شود.

این نوع فشار سنج دارای 3 بخش اصلی است.

  • بخش اول : دستبند که همان نوار لاستیکی است که به دور دست پیچیده شده و توسط باد منبسط می گردد.
  • بخش دوم : یک فشار سنج یا در اصطلاح مانومتر ( Manometer ) که مسئولیت سنجش میزان فشار در دستبند را بر عهده دارد.
  • بخش سوم : یک عدد گوشی پزشکی که پزشک به کمک آن به صدای جریان خون در شریان بازویی شما گوش می دهد. این شریان مهمترین بخش از سیستم عروقی شما در بخش بالا تنه‌ی بدن است و تمامی نتایج مربوط به سنجش فشار بر مبنای عملکرد این شریان محاسبه می گردد.

دامنه‌ی سنجش در دستگاه های فشارسنج آنالوگ بین 0 تا 300 میلیمتر بر مرکوری است. پمپ فشار، دستبند را تا ماکسیمم فشار 300 پر کرده و سپس پزشک به کمک یک دکمه یا پیچ، به آهستگی فشار نوار لاستیکی را کاهش می دهد.

هنگامی که فشار در حال تخلیه از بازوبند است، خون پمپاژ شده‌ی قلب در حالت سیستولیک آزاد شده و به سمت شریان بازویی شما مجددا جاری می گردد. این آزاد سازی خون، صدایی ضربه ای و شبیه به نبض ایجاد می کند. این صدا به علت باز و بسته شدن شریان ها پس از به جریان افتادن دوباره‌ی خون تولید می گردد.

پزشکان دقیقا به کمک گوشی، همین نبض و پالس ها را بر روی قسمت بالایی آرنج شما می شنوند.

با انواع دستگاه فشارسنج آشنا شوید

سنجش Blood Pressure

اولین پالس شنیده شده و درجه‌ی گیج در این حالت، بیانگر عدد اول فشار خون شما یعنی فشار سیستولیک است.

این صدای پالس تا رسیدن به شاخص دوم یعنی فشار دیاستولیک ادامه داشته و پس از آن قطع می گردد. در نتیجه پزشک بلافاصله پس از قطع پالس مجددا به گیج دستگاه نگاه کرده و عدد لحظه ای آن را به عنوان شاخص دوم در نظر می گیرد.

همان طور که مطالعه کردید، محاسبه‌ی فشار خون توسط دستگاه فشارسنج آنالوگ بسیار دقیق اما پیچیده است.

در انتها به شما توصیه می کنیم در صورتی که چندین بار فشار خون بالا را تجربه کرده اید، به فکر تهیه‌ی یک دستگاه فشارسنج دیجیتالی در منزل باشید، اما از مراجعه‌ی منظم به پزشک و سنجش دوره ای فشار خون توسط دستگاه های فشار سنج دقیق آنالوگ نیز غافل نشوید.

 

منبع : وبلاگ دلوکس کالا

(deluxekala.com)

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز