خبرگزاری کار ایران

موزه‌ها و دیدنی‌های تاریخی کیش

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۳۹۴

جزیره کیش از زیباترین جزایر خلیج فارس و از توریستی ترین مناطق کشورمان ایران به شمار می رود.

جزیره کیش در سال های اخیر به یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری تبدیل شده است و هر ساله توریست های زیادی با خرید بلیط هواپیما از safarmarket.com/flights/kish به این جزیره سفر می کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز، مردم تمیل بیشتری به سفرهای داخلی دارند و از بهترین گزینه ها می تواند جزیره کیش باشد. این جزیره به زیبایی جزایر خارجی است با این تفاوت که می توانید هزینه بسیار کمتری برای دیدن از این جزیره صرف کنید.

نام قدیمی این جزیره قیس بوده است، البته امروزه فقط بومیان این منطقه، جزیره را به این نام می شناسند. در این مطلب به بررسی تاریخچه جزیره کیش و هم چنین موزه های آن می‌پردازیم.

تاریخچه جزیره کیش

جزیره کیش تاریخچه ای بسیار طولانی داشته و پر از رونق و رکودهای متفاوت بوده است. آن چه در روایت های تاریخی وجود دارد این است که از زمان هخامنشیان و سپس اشکانیان و ساسانیان، جزیرۀ کیش تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام، این جزیره به‌ دست خلفای اموی افتاده است. پس از آن در دوره سلجوقیان، جزیره کیش به بزرگ ترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد.

مورخان بزرگی مانند ابن خردادبه، ابن بطوطه و یاقوت حموی در دوران طلایی کیش به این جزیره سفر کرده و یا درباره آن نکاتی را در آثارشان ثبت کرده‌اند. جالب است بدانید سعدی نیز در آثار خود از این جزیره یاد کرده است. جزیره کیش هم مانند جزیره هرمز، از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ به دست پرتغالی ها افتاد. در نهایت امام قلی خان سپهسالار شاه عباس موفق به فتح خلیج فارس و بحرین و دیگر جزایر پیرامون شد.

در سال ۱۳۴۹ نشست‌هایی درباره رونق و پیشرفت این جزیره بیضی شکل برگزار می‌شود و با توجه به شرایط خوب و ویژه این جزیره آن را به عنوان یک منطقه توریستی انتخاب می‌کنند. در سال ۱۳۶۱ این جزیره به عنوان منطقه آزاد تجاری انتخاب و از سال ۱۳۷۲ به عنوان یک شهر از استان هرمزگان شناخته می شود. اکنون به کسانی که به طور پیوسته در جزیره کیش زندگی می‌کنند، کیش‌وند گفته می‌شود.

نکاتی جالب درباره تاریخچه کیش

در گذشته وقتی بر بلندی های اطراف جزیره می ایستادند مانند تیری که در ترکش باشد به نظر می رسید. از همین رو نام این جزیره از نظر معنا مفهوم تیردان یا ترکش را دارد.

برخی از نویسندگان نیز نام قدیم کیش را کیان نوشته اند.

آریان مورخ یونانی از جزیره کیش به نام کامتینا یاد کرده است.

در دوره هخامنشی کیش مرکز عمده صید مروارید و تجارت به بین النهرین و هندوستان بوده است.

در زمان اتابکان فارس اهمیت کیش به حدی بوده است که والی خلیج فارس در این جزیره سکونت داشت.

در دوره ایلخانان مغول نام کیش همیشه در زمره شهرهای بزرگ و مهم چون بغداد، شیراز، بحرین و هندوستان آورده شده.

موزه های جزیره کیش

موزه های هر شهر نشان دهنده فرهنگ و تمدن و تاریخ آن شهر هستند. موزه ها دریچه هایی به گذشته هستند و ممکن است مانند دیگر جاذبه ها و تفریحات کیش طرفداران زیادی نداشته باشند. درصورتی که موزه ها طرفداران خاص خود را دارند و بسیاری از افرادی که با خرید بلیط هواپیما لحظه آخری کیش سفر می کنند، از بازدید از این موزه ها لذت می برند.

موزه‌ها و دیدنی‌های تاریخی کیش

تعداد موزه های جزیره کیش زیاد نیست اما همان موزه ها ارزش بازدید را دارند. در ادامه قصد داریم موزه های کیش را به شما معرفی کنیم تا در سفرتان به این جزیره بازدید از آن ها را از دست ندهید.

کاریز کیش

قدمت قنات های جزیره کیش به ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد. کاریز کیش آب آشامیدنی بومیان را تامین می کرده است و امروزه با مساحتی ۱۰ هزار متر مربعی، به یک شهر زیرزمینی فوق العاده تبدیل شده است. پایه و اساس کار قنات کیش در گذشته تصفیه و فیلتر کردن آب از طریق لایه های مرجانی بوده است. قنات کیش نمونه ای عالی از یک فناوری باستانی است و فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند تا با زیرساخت های یک سیستم هیدرولیکی شگفت انگیز رو در رو شوند.

این شهر در عمق ۱۴ متری زیر زمین واقع شده است. سقف های آن هشت متر ارتفاع دارد و بیشتر آن را فسیل ها، پوسته ها و مرجان ها پوشانده اند که قدمت آن ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال است. هرکدام از بخش‌های مرجانی این کاریز، شناسایی شده اند و همه آنها شناسنامه رسمی دارند. این تنها ساختاری است که دارای سقفی با پوسته های طبیعی و مرجانی است که فقط دو راه برای دیدن آن وجود دارد. یکی موزه های طبیعی مانند کاریز و دیگری غواصی در آب های آزاد. فسیل برخی حیوانات از جمله لاک پشتی ۵۷۰ میلیون ساله در این موزه نگداری می شود.

موزه مردم شناسی بومیان کیش

موزه مردم شناسی بومیان کیش یا خانه مردم شناسی بومیان کیش، در بنایی با ۲۰۰ سال قدمت در قدیمی ترین محله کیش یعنی محله سفین قدیم واقع شده است. این خانه دارای ۱۵ اتاق و ۲ حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی بوده و از سبک معماری کاملا بومی برخوردار است.

موزه‌ها و دیدنی‌های تاریخی کیش

نمی توان گفت این خانه فقط یک خانه یا اقامتگاه معمولی بوده زیرا این خانه برای افراد محله سفین حکم مدرسه را داشته و بسیاری از بزرگان این منطقه نیز در همین خانه تحصیل کرده اند. این خانه در سال ۱۳۳۳ توسط صاحب آن یعنی مرحوم حاج عبدالله بن شاهین اهدا و تبدیل به یک موزه در جزیره کیش شد.

گردشگرانی که از این موزه بازدید می کنند با قهوه عربی و شیرینی پذیرایی می شوند. در کنار بازدید از تمامی مکان های توریستی و مدرن کیش بد نیست سری هم به این موزه بزنید تا با فرهنگ و تاریخ این جزیره در زمان های قدیم آشنا شوید.

خانه ایران جزیره کیش

خانه ایران به طور خاص یک موزه یا اقامتگاه نیست. بلکه یک اثر معماری ویژه و خاص است و بازدید از خود بنا است که جذابیت زیادی دارد. در طراحی و ساخت خانه ایران کوشیده شده، معماری اصیل ایرانی به گونه ای مدرن بازآفرینی شود و با عناصر و نمادهای هنری چشمگیری، به نمایش درآید. در ساخت خانه ایران بیش از صد هنرمند از استانهای مختلف ایران نقش آفرینی کرده‌اند و بخشی از هنر بومی خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند. در ساخت و تزئینات خانه ایران تلاش شده تا هم عناصر معماری ایرانی مانند رواق، تالارها و فضاهای داخلی و بیرونی رعایت شود و هم از هنرهای ظریف ایرانی همچون مینیاتور، نقاشی، گچ‌کاری، آیینه‌کاری و تندیس‌سازی بهره برده شود.

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره اکنون به عنوان یک سایت باستان‌شناسی و یک محوطه تاریخی شناخته می‌شود و گردشگران می‌توانند در فضای باز آن بگردند و از معماری این شهر باستانی کیش دیدن کنند. شهر حریره در نقطه شمالی جزیره جای گرفته، یعنی همانجایی که مورخان در آثارشان از آن یاد کرده‌اند. این شهر دارای ساختمان‌هایی است که برخی به طور مشخصی، محل سکونت بزرگان شهر بوده است. به نظر می‌رسد شهر حریره پس از افول بند سیراف پدید آمده و ساکنان، بازرگانانی بوده‌اند که از بندر سیراف به کیش کوچیدند و این شهر را پایه‌گذاری کردند.

پس اگر موزه گردی و یا آشنایی با فرهنگ شهرهای مختلف علاقه دارید، و دوست دارید با اطلاعات بیشتری به جزیره کیش سفر کنید، حتما پیش از سفر مطلب راهنمای سفر به کیش را مطالعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز