خبرگزاری کار ایران

آشنایی با انواع قطعات دستگاه برش لیزر

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۹۲۷

دستگاه برش لیزر یکی از معروف‌ ترین دستگاه‌ هایی است که برای برش فلزات و غیر فلزات استفاده می‌ شود. این دستگاه از دقت بالایی برخوردار بوده و کیفیت مطلوبی را در برش قطعات دارد.

لیزرهای این دستگاه دارای انواع مختلفی چون لیزر فیبری، لیزر شیمیایی، لیزر جامد، لیزر رادیواکتیو و ... هستند که در صنعت از دو نوع لیزر گازی و جامد برای برش قطعات استفاده می‌ شود. دو نوع از پرکاربردترین لیزرهای استفاده شده در صنعت برش و حکاکی لیزر CO2 و لیزر Nd‌YAG است. از لیزر CO2 بیشتر برای برش قطعاتی چون آلومینیوم، تیتانیم، موم، کاغذ، آهن، فولاد، طلا، چوب، چرم و پلاستیک و از لیزر Nd‌YAG بیشتر برای برش فلزات و سرامیک‌ ها استفاده می‌ شود. اگر نیازمند اطلاعات بیشتر برای آشنایی با دستگاه های برش لیزر هستید، در ادامه کارشناسان صدرا لیزر اطلاعات کلی در این زمینه را در اختیار شما قرار داده اند.

آشنایی با انواع قطعات دستگاه برش لیزر

معرفی قطعات دستگاه برش لیزر

قطعات دستگاه برش لیزر مختلفی چون بدنه دستگاه، تیوب لیزر، هد دستگاه لیزر، چیلر، ریل، میز، مادربرد، پاور و سیستم مکنده دود تشکیل شده‌ اند که هر کدام از این قطعات دارای ویژگی‌ های خاصی هستند. این قطعات تولید کارخانه‌ های مختلف بوده که با گرد هم آمدن در کنار هم دستگاه برش لیزر را به وجود می‌ آورند.

بدنه دستگاه

قطعات مختلف دستگاه برش لیزر بر روی بدنه دستگاه سوار می‌ شوند. این بدنه می‌ تواند هر رنگی داشته باشد که انتخاب رنگ به کارخانه تولید کننده دستگاه برش لیزر بر می‌ گردد. همچنین این بدنه‌ ها می‌ توانند طراحی متفاوتی داشته باشند که این مورد نیز به کارخانه تولید کننده بستگی دارد. البته لازم به ذکر است که بدنه‌ های تولید شده توسط هر کارخانه در کلیت با هم یکسان هستند و تنها می‌ توانند طراحی‌ های متفاوتی داشته باشند. بدنه دستگاه برش لیزر از چند پایه برای ثابت نگه داشتن دستگاه، درب برای جلوگیری از دود ناشی از برش و پخش شدن آن در محیط کارگاه و یا کارخانه، چرخ برای جا به جایی دستگاه در محیط و ... تشکیل شده است.

تیوب لیزر

تیوب لیزر موجب به وجود آمدن پرتو لیزر می‌ شود. عملکرد این بخش به این صورت است که به کمک تخلیه الکتریکی یا تابش یک لامپ در یک محفظه بسته، مواد تولید کننده لیزر تحریک شده و پرتو لیزر به وجود می‌ آید. این پرتو تولید شده توسط یک رشته فیبر نوری به هد دستگاه لیزر منتقل می‌ شود. تیوب لیزر در توان‌ های مختلفی چون 40، 80، 100، 130، 150 و 200 وات تولید می‌ شود.

آشنایی با انواع قطعات دستگاه برش لیزر

هد دستگاه لیزر

پرتو لیزر تولید شده توسط تیوب لیزر به هد دستگاه منتقل می‌ شود و پس از آن توسط آینه‌ ها و عدسی موجود در هد لیزر، این پرتو به شکل یک رشته نور منجسم با قدرت بسیار بر روی سطح کار مذکور می‌ تابد. تابیدن پرتو لیزر موجب تبخیر و یا ذوب در محل برش قطعه مورد نظر می‌ شود. لیزر تابیده شده بر روی سطح باریک بوده و به دلیل همین باریک بودن، برشی ظریف و بدون لبه تحویل می‌ دهد. به دلیل همین دو ویژگی استفاده از دستگاه برش لیزر امروزه بسیار مرسوم شده است.

چیلر

همان‌ طور که از نام بخش چیلر پیداست، از این قطعه برای خنک کردن دستگاه به ویژه بخش تیوب لیزر استفاده می‌ شود. از آن جایی که داخل تیوب لیزر همیشه حرارت بالایی به دلیل تخلیه الکتریکی وجود دارد، تیوب لیزر نیازمند خنک کننده‌ ای است که از سوختن این قطعه جلوگیری کند. مهم‌ ترین قطعه موجود در چیلر دستگاه، لوله‌ های شیشه‌ای حاوی آب است که در اطراف تیوب لیزر قرار داشته و به کمک جریان آب موجب خنک‌ کنندگی تیوب لیزر می‌ شود. گفتنی است توان چیلر باید با توان تیوب لیزر همسانی داشته باشد تا دستگاه بتواند به خوبی کار کند.

به طور کل چیلرها به دو دسته جذبی و تراکمی تقسیم‌ بندی می‌ شوند. چیلر جذبی ضریب عملکردی برابر با 0.7 و چیلر تراکمی ضریب عملکردی برابر با 4 دارد. از طرف دیگر هزینه تولید سرما توسط چیلر تراکمی 20% چیلر جذبی است. به دلیل بهتر بودن عملکرد چیلر تراکمی و همچنین هزینه‌ های کمتر آن، به طور عمده از این نوع چیلر در تولید دستگاه‌ های برش لیزر استفاده می‌ شود. چیلرهای تراکمی از قطعاتی چون کندانسور، کمپرسور، اواپراتور، شیر برقی، لوله‌ های رانش گاز، لوله‌ های مکش، ماده مبرد، ترموستات و وسایل اندازه‌ گیری تشکیل شده است. گفتنی است خود قطعه کمپرسور دارای قطعات مختلفی است و از یک موتور، میل لنگ، متراکم کننده، کوپلینگ و ... تشکیل شده است.

ریل دستگاه برش لیزر

ریل دستگاه برش لیزر برای حرکت خود دستگاه برش استفاده می‌ شود و دارای انواع مختلف ریل تخت و ریل سریع واگنی بوده که هر کدام از این انواع کاربرد متفاوتی را ارائه می‌ دهند و تولیدکننده‌ های دستگاه برش لیزر با توجه به نوع کاربرد از یکی از ریل‌ ها استفاده می‌ کنند. ریل‌ های تخت برای حرکت‌ های رفت و برگشتی در زمان طولانی و ریل سریع واگنی برای حرکت‌ های سریع و پر پیچ و خم مناسب است.

میز دستگاه برش لیزر

قطعه‌ ای که می‌ خواهد برش زده شود بر روی میز دستگاه برش قرار می‌ گیرد. میزهای دستگاه برش لیزر دارای دو نوع کاردی و لانه زنبوری هستند که از هر کدام از آنها با توجه به کاربرد مد نظر استفاده می‌ شود. برای برش قطعات بزرگی که قطر زیادی دارند، از میز کاردی و برای برش قطعات کوچکی که قطر کمی دارند، از میز لانه زنبوری استفاده می‌ شود. میز دستگاه برش لیزر می‌ تواند متحرک و یا ثابت باشد. مدل‌ های متحرک این میزها قابلیت جا به جایی تا حدود نیم متر را داشته و با برق کار می‌ کنند. به طور کل از میزهای متحرک زمانی استفاده می‌ شود که کارگاه و یا کارخانه برای برش قطعاتی با قطرهای متفاوت به دستگاه برش نیاز داشته باشد.

مادربرد

مادربرد در دستگاه برش لیزر کنترل کل دستگاه را برعهده دارد و برای اجرای فرمان‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این قطعه از دستگاه برش لیزر بین قطعات نمایشگر، پاور دستگاه، موتورهای کنترلر حرکتی و ... هماهنگی ایجاد می‌ کند. همچنین مادربرد رابط بین کامپیوتر و دستگاه برش لیزر نیز هست.

پاور

پاور دستگاه برق قطعات مختلف را تامین می‌ کند و به نوعی بدون این قطعه دستگاه از کار خواهد افتاد.

مکنده دود

مکنده دود به عنوان تهویه در دستگاه برش لیزر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به کمک مکنده دود بخار به وجود آمده از برش توسط این دستگاه به بیرون از محوطه کارگاه و یا کارخانه منتقل می‌ شود تا مشکلی برای سلامت کارمندان در بخش برش به وجود نیاید. عمل مکش دود از داخل کابین دستگاه به وسیله منافذی که در زیر و کنار دستگاه برش لیزر قرار دارد، انجام می‌ شود.

مجموعه صدرا لیزر واردکننده دستگاه برش لیزر Bystronic ساخت سوئیس است. این مجموعه که در زمینه فروش دستگاه برش لیزر دارای سال‌ ها تجربه بوده، با فروش این مدل از دستگاه‌ های برش لیزر رضایتمندی بالایی را در بین مشتریان به دست آورده است. مشاوران صدرا لیزر همه روزه آماده ارائه هرگونه مشاوره به خریداران عزیز هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز