خبرگزاری کار ایران

نحوه عیب یابی و تعمیر مایکروویو و مایکروفر

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۲۰۳

این مقاله به توضیحاتی درباره نحوه کار مایکروویو، مشکلات رایجی که ممکن است برای آن بوجود آید و همچنین چگونگی تعمیر مایکروویو، با ابزار و قطعات مورد نیاز می پردازد. سپس دستورالعمل های مرحله به مرحله ساده ای را، جهت سرویس درب مایکروویو، نحوه باز کردن و جدا نمودن قطعات آن و همچنین چگونگی تست کردن یک پروب دما ارائه می دهد.

مایکروویو چگونه کار می کند؟

مایکروویو، گرم کردن و پخت غذا را با سرعت بیشتری نسبت به اجاق های معمولی انجام می دهد. مگنترون این دستگاه، به تولید امواج الکترو مغناطیسی که مایکروویو نامیده می شود، می پردازد که در سراسر آن پخش شده تا غذا گرم شود. تغذیه مگنترون، از طریق یک ترانسفورماتور، دیود و خازن ولتاژ بالا صورت گرفته، که برق AC خانگی را به ولتاژ بالای موردنیاز مگنترون تبدیل می کند. اینکه چه مدت مایکروفر باید روشن بماند و در چه مقدار توانی باید تنظیم شود، توسط کنترل ها تعیین می شود.

چه مشکلاتی ممکن است برای مایکروویو ایجاد شود؟

خوشبختانه، دستگاه های مایکروویو دردسر زیادی ندارند و اکثر مشکلاتی که ممکن است برای آن ایجاد شود، توسط مالک آن قابل حل است. برای مثال، احتمال دارد سیم برق، سوئیچ اینترلاک(Interlock)، فیوز حرارتی، فن، موتور گردان، پروب دما یا لامپ آن دچار خرابی شده و نیاز به تعویض داشته باشد، یا اینکه درب دستگاه به خوبی بسته نشود.

هشدار! هرگز سعی نکنید به تعمیر مگنترون دستگاه مایکروفر بپردازید، زیرا بسیار خطرناک است.

نحوه تشخیص مشکل مایکروفر

  • اگر دستگاه مایکروفر، اصلاً کار نمی کند، از وجود برق در خروجی آن مطمئن شوید و به تست سیم برق بپردازید. فیوز دستگاه را چک کنید و در صورت سوختن، آن را تعویض نمایید. درب را نیز از لحاظ بسته شدن بررسی کنید، همچنین فن دستگاه را چک کرده و در صورت معیوب بودن تعویض کنید.
  • مایکروفر کلاً عمل طبخ غذا را انجام نمی دهد یا به صورت متناوب این کار را می کند، در این حالت، در صورتی که نمایشگر آن روشن باشد، به بررسی سوئیچ قفل درب و فیوز حرارتی آن بپردازید. فن و قطعات دیگر را در صورت خرابی تعویض نمایید.
  • اگر دستگاه، دائماً در حال سوزاندن فیوز است، جهت تعمیر مایکروویو، قفل درب یا سوئیچ مانیتور را چک نمایید.
  • در صورتی که صفحه گردان دستگاه نمی چرخد​​، جهت تعمیر مایکروویو،کوپلر پلاستیکی که در زیر این صفحه یا سینی قرار دارد را بررسی کنید. مونتاژ غلتک و اینکه سینی روی مکانیسم چرخش به خوبی نشسته است یا خیر، را چک کنید.
  • اگر هنوز مشکل مایکروویو شما حل نشده، می توانید جهت تعمیر مایکروویو به تکنسین های حرفه ای در این زمینه مراجعه نمایید.

نکته تعمیراتی: اجزا و قطعات مایکروفر، معمولاً از طریق پیچ های مقاوم در برابر ضربه Torx به هم محکم می شوند. برای باز کردن این اتصال دهنده ها، به پیچ گوشتی مخصوص نیاز دارید.

جهت تعمیر مایکروویو به چه ابزاری نیاز دارم؟

قطعات مورد نیاز جهت تعمیر مایکروویو را می توانید از سازنده آن یا تأمین کنندگان قطعات یدکی، تهیه کنید. جهت باز کردن و جدا کردن قطعات مایکروفر و تست آن، به ابزاری از جمله:

  • پیچ گوشتی
  • آچار
  • مولتی متر

نیاز دارید.

نحوه عیب یابی و تعمیر مایکروویو و مایکروفر

مراحل تعمیر مایکروویو

  • سرویس درب اجاق مایکروویو

  1. درب را از لحاظ وجود مشکلات بارزی، از جمله معیوب شدن اجزا و قطعات آن بازرسی نمایید.
  2. جهت تعمیر مایکروویو، به بررسی و تمیز کردن درزگیر درب در امتداد لبه جلوی داخلی مایکروفر بپردازید. می توانید به این منظور، یک شوینده ملایم را در آب گرم ریخته و استفاده کنید. پس از شستشو و قبل از استفاده، آن را خشک کنید.
  3. لولای درب را چک کرده و از لحاظ آسیب دیدگی بررسی کنید.
  4. به تست قفل درب از داخل و بیرون آن پرداخته، و از نحوه عملکرد درست آن، و اینکه توسط غذای طبخ شده مسدود نمی شود، مطمئن شوید.

نحوه باز کردن و جداکردن قطعات مایکروفر

  1. ابتدا، مایکروویو را از برق جدا کنید، تمام سینی ها یا صفحه گردان داخل حفره دستگاه را خارج کنید. در صورتی که، دستگاه شما از نوع توکار است( و درون کابینت قرار می گیرد) بست هایی که در زیر کابینت قرار دارند را جدا کرده و سپس مایکروویو را خارج کنید.
  2.  پیچ ها و مهره هایی که محفظه دستگاه را به قاب محکم می کنند باز کنید.
  3. با احتیاط محفظه را برداشته و کنار بگذارید تا به اجزای داخلی مایکروویو دسترسی پیدا کند.
  4. خازن ولتاژ بالای آن را پیدا کرده(به دفترچه راهنما مراجعه کنید) و هرگز آن را لمس کنید، زیرا که، پس از کشیدن دستگاه از برق، این خازن ها، شارژ الکتریکی بالایی را در خود ذخیره می کنند.
  5. سوئیچ ها و سایر قطعات ساده را تمیز کرده و بررسی کنید. به مگنترون کاری نداشته باشد (احتمالاً این قطعه در یک محفظه ثانویه جای گرفته است).
  6. سیم برق، فن، فیوز، اینترلاک و سایر اجزای دستگاه را تست کنید.
  7. اجاق مایکروویو را دوباره سوار کرده و آن را امتحان کنید.

تست پروب دمای مایکروویو

پروب های دما دارای دو انتها هستند، یک انتها، شامل سنسوری است که دما را اندازه گیری کرده و انتهای دیگر، نتایج را به مایکروویو می رساند.

  1. سنسور پروب دما را درون یک فنجان آب داغ قرار دهید.
  2. جهت اندازه گیری مقاومت(RX1 یا مقاومت بار 1)، مولتی متر را تنظیم نمایید.
  3. سرهای مولتی متر، را در دو انتهای پروب دما قرار دهید. مقاومت (برحسب اهم) باید بیش از صفر، و کمتر از بی نهایت باشد. اگر مقاومت بی نهایت بود، بنابراین، پروب دما سیگنالی به مایکروویو ارسال نمی کند. پروب دما را با یک قطعه مشابه تعویض کنید.
  4. اگر پروب دما سالم است و مشکلی ندارد، ممکن است لازم باشد برد کنترل داخل مایکروویو را تعویض نمایید. بدین منظور، جهت تعمیر مایکروویو به نمایندگی های مجاز تعمیرات آن مراجعه کنید.

نکته تعمیراتی:

 دستگاه های مایکروفر، وسایل گرمایشی با توان 500 تا 1500 وات هستند. از وجود تهویه کافی در اطراف مایکروفر خود مطمئن شوید، تا آن را نسبتاً خنک نگه دارید. معمولاً سازندگان، حداقل دو اینچ روزنه را در پشت و کنار دستگاه در نظر می گیرند.

در آخر اینکه به دلیل حساس بودن تعمیرات مایکروفر و مایکروویو توصیه می نماییم اگر تخصص کافی ندارید، حتما جهت تعمیرات دستگاه خود با یک مرکز معتبر و تخصصی در زمینه تعمیر ماکروفر مانند تعمیرگاه مایکروفیکس تماس حاصل نمایید. بدین منظور می توانید به وب سایت این مرکز به آدرس microwavefixer.com مراجعه نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز