خبرگزاری کار ایران

آب شیرین کن RO

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۴۹۷

برای شیرین کردن آب چندین روش وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی به همراه دارند که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم.

بهترین نوع فرآیند نمک زدایی روش اسمز معکوس (RO) می باشد. اسمز معکوس از یک غشاء کامپوزیت با فیلم نازک استفاده می کند که شامل یک فیلم نازک و باریک پلی آمید آروماتیک است. در این فرایند از یک نیروی فشار برای غلبه بر فشار اسمزی استفاده می شود. آب به خودی خود در اسمز از سمت غلظت پایین نمک به سمت غلظت بالای نمک جریان می یابد اما در اسمز معکوس، این موضوع بر عکس است. پس از عبور آب از این غشا نمک های معدنی در یک طرف غشا نیمه تراوا می ماند و در نهایت در یک طرف غشا نیز آب شیرین باقی می ماند. آب شیرین کن اسمز معکوس (RO) در سیستم تصفیه آب به کار می رود.  

انواع روش های شیرین کردن آب

برای شیرین کردن آب چندین روش وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی به همراه دارند. این روش ها را می توان به روش های مبتنی بر غشاء و مبتنی بر حرارت به عنوان مثال تقطیر چند مرحله ای تقسیم کرد.

    1. تقطیر خورشیدی:خورشید آب دریا را به اندازه کافی گرم می کند تا تبخیر رخ دهد. پس از تبخیر، بخار آب روی یک سطح خنک متراکم می شود.
    2. تقطیر خلاء: در تقطیر خلاء فشار اتمسفر کاهش می یابد و بنابراین دمای لازم برای تبخیر آب کاهش می یابد. پس از رخ دادن فرآیند تبخیر، بخار آب کندانس می شود.
    3. نمک زدایی با استفاده از انجماد:نمک زدایی با استفاده از انجماد برای از بین بردن نمک درون آب استفاده می شود. آب نمک در طی شرایط انجماد درون یک لنت که یک تکه یخی در آن قرار دارد پاشیده می شود.
    4. اسمز معکوس (RO): اسمز معکوس می تواند بسیاری از انواع مواد شیمیایی محلول و معلق و همچنین گونه های بیولوژیکی (باکتری ها) را از آب خارج کند. این فرآیند در هر دو مسیر تصفیه آب صنعتی و تولید آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. در اسمز نرمال، مایع و املاح از سمت غلظت کمتر نمک به سمت غلظت بیشتر نمک می روند و در اسمز معکوس این فرآیند برعکس می شود. عمده مکانیسم حذف و جذب املاح در فیلتر غشایی موجود در دستگاه صورت می گیرد.
    5. غشای الکترودیالیز:الکترودیالیز از پتانسیل الکتریکی برای جابجایی نمک ها از طریق جفت غشاهای شارژ شده استفاده می کند، که در کانال های متناوب نمک را به دام می اندازند.
    آب شیرین کن RO  

    فرآیند اسمز معکوس (reverse osmosis)

    در فرآیند اسمز معمولی، حلال به طور طبیعی از مایع با غلظت املاح کم (پتانسیل آب بالا)، از طریق یک غشا، به مایعی با غلظت املاح بالا (پتانسیل کم آب) منتقل می شود. نیروی محرکه حرکت حلال، کاهش انرژی آزاد سیستم است. وقتی اختلاف غلظت حلال در دو طرف غشا کاهش می یابد فشار اسمزی ایجاد می شود زیرا حلال به محلول غلیظ تری می رود. اعمال فشار خارجی برای برگشت جریان طبیعی حلال خالص، اسمز معکوس است. این فرآیند مشابه سایر کاربردهای فن آوری غشا membrane است. پس فشار مورد استفاده دقیقا فشار مخالف اسمزی است تا فرآیند را معکوس کند.  

    مهمترین اجزای دستگاه های آب شیرین کن اسمز معکوس

    • اسمز معکوس اسیدوز: برای این که سیستم Reverse Osmosis از دوام بیشتری برخوردار شود، لازم است از روکش های پودری با قالب فولاد کربنی استفاده شود. این عمل منجر می شود تا کل پکیج آب شیرین کن در برابر هر نوع فشار و لرزش مقاومت بیشتری به دست آورد و عمر طولانی تری داشته باشد.
    • مخازن تحت فشار و غشاها: بدون تردید سیستم های اسمز معکوس بدون فیلتر غشایی کارایی ندارند. که این غشاها بر اساس نوع کاربرد و مواد محلول در آب دسته بندی می شوند.
    • پمپ فشار قوی اسمز معکوس: برای این که بتوان بر فشار اسمزی غلبه کرد نیاز به پمپ فشار قوی است. که در اصل کل فرایند آب شیرین کن با سیستم اسمز معکوس دقیقا همین مورد است.
    • فیلتر کارتریج: اصولا بیشتر سیستم های اسمز معکوس از این فیلتر برخوردار هستند. زیرا این فیلتر های کارتریج اجازه عبور به هیچ ذره ای را از آب نمی دهند. اما از آنجایی که این فیلتر به غشاهای دیگر آسیب وارد نسازد، آن را درون یک محفظه قرار می دهند. که قادر است فشار حاصل از پمپ های اصلی را تحمل کند.
    • کنترل پنل: در نهایت نیز سیستم اسمز معکوس لازم است توسط کی اپراتور انسانی کنترل شود.
    آب شیرین کن RO

    موارد کاربرد آب شیرین کن RO

    • دستگاه آب شیرین کن RO صنعتی در تصفیه آب شور و تولید آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد.
    • تولید و تامین آب مورد استفاده شرکت های داروسازی و لوازم آرایشی توسط دستگاه آب شیرین کن RO صنعتی انجام می شود چرا که این شرکت ها برای تولید محصول با کیفیت نیاز به آب خیلی خالص و بدون املاح معدنی دارند.
    • نیروگاه های برق، برج های خنک کننده، دیگ های بخار و امثال این تجهیزات، نیاز دارند تا آب خیلی خالصی داشته باشند تا از گرفتگی و رسوب املاح معدنی در تجهیزات جلوگیری شود. دستگاه آب شیرین کن RO صنعتی می تواند خلوص مورد نیاز این آب را برای این تجهیزات فراهم کنند.
    • دستگاه های دیالیز بیمارستان ها از حساس ترین تجهیزات هستند. اگر غلظت املاح معدنی داخل خون بیمار به واسطه املاح تصفیه نشده آب بالا برود می تواند خسارات جبران ناپذیری بر سلامت بیمار داشته باشد. در این شرایط از دستگاه آب شیرین کن RO صنعتی برای تصفیه آب دستگاه دیالیز استفاده می شود.
    • همچنین از دستگاه آب شیرین کن RO صنعتی، می توان برای تصفیه آب مورد استفاده دام و طیور و به طور کلی پرورش حیوانات، تصفیه پساب، شیرین سازی آب دریا و .... استفاده کرد.
    • در صنعت، اسمز معکوس مواد معدنی موجود در آب برای بویلر ها را از بین حذف می کند. آبی که تقطیر می شود باید از خلوص بالایی برخوردار باشد، دلیل آن این است که نباید هیچگونه رسوبی به جا بگذارد، رسوب باعث خوردگی دستگاه ها می شود. تاسیسات آب شیرین کن RO صنعتی، تمام مواد آلاینده نمکی را از آب خارج می کند و فرآیند حذف تا 98٪ ادامه می یابد. برای حذف 2٪ نمک بازمانده نیز می توان از سیستم EDI (یونیزاسیون الکتریکی) استفاده کرد، در این سیستم می توان نمک های باقی مانده را به کمتر از 1 μS / cm کاهش داد.
    آب شیرین کن RO

    عوامل موثر بر قیمت آب شیرین کن (Ro)

    قیمت آب شیرین کن (Ro) بستگی به پارامترهای مختلفی دارد، که مهترین این عوامل دانستن میزان آبی است که خریدار دستگاه تصفیه آب صنعتی انتظار دارد در روز، به آن مقدار برسد. پارامتر مهم بعدی در تعیین قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی، میزان آلایندگی آب ورودی است که با عنوان TDS یا EC بر حسب PPM بیان می شود. با توجه به تغییرات و نوسانات بازار و با توجه به اینکه طراحی و تولید دستگاه های تصفیه آب صنعتی فوق با توجه به ظرفیت و ویژگی هایی که شما انتظار دارید تولید می‌شوند لذا برای استعلام قیمت لحظه ای دستگاه اب شیرین کن صنعتی با کارشناسان شرکت تماس گرفته و مشاوره بگیرید.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز