خبرگزاری کار ایران

خرید سختی گیر آب از غول تجهیزات آبی؛ صنایع هلدینگ برتر ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۵۱۴

سختی گیر آب (water softener) تکنولوژی و دستگاهی است که در راستای تولید آب نرم و از بین بردن عناصر سختی آب، در صنایع مختلف (نساجی، سیمان و بتن سازی، تولید پوشاک و چرم سازی، مواد غذایی و ...) و مجتمع‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت، صاحبان صنایع و واحدهای شخصی با خرید سختی گیر رزینی می‌توانند عناصری چون منیزیم، کاتیون های فلزی، کلسیم‌ها و ... محلول در آب که موجب سختی آب می‌شوند را حذف کرده و آب نرم مورد نیاز مصرف آشامیدنی و استفاده از تولید و صنعت را تأمین نمایند.

در حقیقت هر زمان که آبی، تحت عنوان «آب سخت» معرفی می‌شود، بایستی بدانید که بدون شک، این آب دارای حجم بیشتری از موادهای معدنی، همچون «منیزیم» و «کلسیم» می‌باشد و با افزایش هر چه بیشتر این عناصر، سختی آب نیز افزایش می‌یابد و نیاز به دستگاه سختی گیر آب، به جهت برطرف سازی این معضل احساس خواهد شد. بدنیست بدانید که به لحاظ علمی، عناصری چون کلسیم و منزیم خود دارای بار مثبت قدرتمندی هستند و اجازه حل شدن دیگر یون‌های مثبت را در آب نمی‌دهند و این همان نکته‌ایست که اساس طراحی و کارکرد انواع دستگاه سختی گیر رزینی می‌باشد.

دسته بندی دستگاه سختی گیر آب بر اساس جنس پوشش بدنه

اما فارغ از بحث در رابطه با کارایی‌ و مزایای سختی گیرها، به این نکته نیز توجه داشته باشید که انتخاب انواع سختی گیر رزینی نیز بسیار پراهمیت است و چنانچه انتخاب مناسبی در خرید سختی گیر نداشته باشید، بایستی علاوه بر ایجاد خلل در امور کارهای تولیدی خود، انتظار ایجاد ضررهای مالی هنگفت را هم داشته باشید!! بنابراین شناخت انواع دستگاه تولید آب نرم، امری ضروری به شمار می‌رود که در ادامه به بررسی معایب و مزایای هر یک از این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت.

بنابراین پس از شناخت کارایی ابتدایی تکنولوژی سختی گیر آب رزینی (در جهت از بین بردن سختی‌های آب و تولید آب نرم)، حال این سوال به وجود می‌آید که هر یک از انواع دستگاه سختی گیر، مناسب برای چه فعالیت‌هایی بوده و دارای چه مزایایی هستند؟!

1) سختی گیر فایبرگلاس  (FRP Water softener)

خرید سختی گیر آب از غول تجهیزات آبی؛ صنایع هلدینگ برتر ایران

سختی گیر فایبرگلاس که دارای فشار تستی سختی گیر برابر با 14 بار بوده و همچنین دارای فشار کاری حداکثر 6 بار می باشد، در زمره‌ی دستگاه‌های تولید آب نرم قرار دارد که دارای 5 سیکل:

  • سرویس
  • شست و شوی معکوس
  • سیستم احیاء
  • پرکن منبع نمک
  • شست و شوی سریع

می‌باشند و پروسه‌ی انجام کار در مراحل شست و شوی معکوس و احیاء، با آب سخت انجام می‌گردد. این در حالیست که دستگاه‌های قدیمی، تنها دارای سه سیکل ترکیبی بوده‌اند. همچنین جنس پوشش بدنه این دستگاه، از پوشش ترکیبی «پلی اتیلن محکم و مقاوم سازی شده» همراه با «الیاف فایبرگلاس» تولید شده است که در صنعت با نام «الیاف فایبرگلاس تنیده شده بر روی پلی اتیلن» نیز شناخته می‌شود. در واقع انواع فایبرگلاسی این دستگاه، بهترین گزینه برای ظرفیت‌های کم و محدود تولید آب نرم به شمار می‌رود.

2) سختی گیر فلزی

خرید سختی گیر آب از غول تجهیزات آبی؛ صنایع هلدینگ برتر ایران

پیش از هر چیز، در باب مقایسه سختی گیر فلزی و فایبرگلاس، می‌توان به جرئت بیان کرد که انواع فلزی این دستگاه که دارای عدسی زن محدب نیز می‌باشد، برای نیازهای ظرفیتی وسیع و گسترده بسیار مناسب‌تر خواهد بود؛ چه از لحاظ مکانیزم قدرت و راندمان و چه از لحاظ مقاوت بدنه. اما سختی گیر فلزی دقیقاَ از چه جنسی ساخته می‌شود؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که سختی گیر فلزی، دستگاهی با فرم استوانه‌ای عمودی است که از متریال گالوانیزه و یا استیل برای پوشش بدنه‌ی آن استفاده می‌شود و البته گاها متخصصانَ، از جنس تخصصی st 37 نیز برای ساخت بدنه‌ی مدل فلزی، بهره می‌گیرند. همچنین این دستگاه فلزی، دارای فشار تست معادل 20 بار بوده و فشار کاری آن، بسته به نوع مدل، بین اعداد 4 تا 7 بار متغیر می‌باشد.

بد نیست بدانید که به جهت مقاومت هر چه بیشتر بدنه سختی گیر فلزی، پس از ساخت کلیت دستگاه، جداره‌ی فضای درونی دستگاه با سه لایه رنگ باکیفیت اپوکسی همراه شده و همچنین کالبد بیرونی سختی گیر نیز با یک لایه رنگ روغنی، پوشش داده می‌شود. البته این پایان کار نبوده و پس از نصب و قرارگیری لوله‌ها و نازل ها در درون دستگاه، تا سطح مقداری بالاتر از قرارگیری نازلها، به ترتیب عملیات ریختن سیلیس و رزین به داخل مخزن سختی گیر انجام می‌گردد. در دو مرحله نهایی هم، به ترتیب ابتدا به  جهت ته نشین سازی رزین، آب به حجم رزین دستگاه اضافه می‌شود و نهایتاَ شیر دستگاه نصب خواهد شد.

مزایای سختی گیر آب

  • طولانی‌تر شدن عمر لوله‌ها و اتصالات موجود در دستگاه
  • مناسب برای انواع استفاده‌های صنعتی و تولیدی، بهداشتی و درمانی، مجتمع‌های تجاری و اداری و واحدهای مسکونی
  • مناسب در جهت استفاده برای انواع پکیجها و دستگاه‌ های برودتی و حرارتی 
  • نیاز کمتر به دوره‌های تعمیرات و نگهداری لوله‌ها
  • حفظ سلامتی پوست و مو و غدد گوارشی بدن
  • کف نمودن هرچه بیشتر مواد تمیز کننده صابونی و در نتیجه تمیزتز شدن دستگاه و آب

هماهنگی سختی گیر آب با انواع فیلتر شنی

 

خرید سختی گیر آب از غول تجهیزات آبی؛ صنایع هلدینگ برتر ایران

البته که پیش از استفاده از انواع دستگاه سختی گیر آب، بایستی به این نکته نیز واقف باشید که آیا آب و پسآب موجود، از لحاظ شفافیت و زلالیت و همچنین دفع مواد ناسالم قابلیت استفاده را دارد؟... یا که خیر؟! از همین رو، یکی از اساسی‌ترین و پرکاربردترین روشها در پروسه‌ی زلال سازی آب و ایجاد پساب باکیفیت، استفاده از فیلتر شنی به شمار می‌رود.

عملکرد انواع فیلتر شنی بدینگونه است که در روند تصفیه فیزیکی آب، ذرات معلق تا 80 میکرون موجود در درون فیلتر شنی، به طور کامل از بین می‌رود. بدین شکل که که آب از بخش فوقانی فیلتر، وارد فیلتر شنی شده و سپس وارد فضای سنگ سیلیس میشود. نهایتاَ پس از عبور از مسیر سطوح سیلیس، به طور کامل املاح معلق (تا 80 میکرون) از بین رفته و پساآب یا آب زلالی از بخش زیرین فیلتر شنی خارج می‌شود. البته در مواقعی که ویژگی‌های محیط و آب به گونه‌ای باشد که خاصین خورندگی برای بدنه به همراه داشته باشند، از فیلتر شنی FRP استفاده ‌می‌شود؛ زیرا این سیستم و متریالهای بکارگرفته شده در آن، در مقابل خاصیت خورندگی آب، قابلیت مقاومت بالایی را دارند.

خرید سختی گیر آب از غول تجهیزات آبی؛ صنایع هلدینگ برتر ایران

 

انواع سختی گیر آب از جهت کارایی و عملکرد

فارغ از مباحث پوشش بدنه و مزایای کلی این دستگاه‌ها، بسته به نوع کاربری، حجم و ظرفیت مورد نیاز برای تولید آب نرم و البته نوع کارایی و عملکرد، تکنولوژی بکار رفته در دستگاه‌های سختی گیر آب را می‌توان به چند نوع موجود در بازار تقسیم بندی نمود:

سختی گیر رزینی

این مدل دستگاه که با مخازن و پوششهای بدنه فایبرگلاس و یا فلزی در بازار قابل دسترسی هستند، پرکاربرد ترین نوع دستگاه سختی گیر بوده و به جهت از بین بردن سختی آب و تولید آب نرم، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بد نیست بدانید که انواع سختی گیر رزینی در دو نوع «تک مخزنه» یا «دوبلکس» تولید می‌شود و در مواقعی که زمان کافی برای عمل بک واش وجود نداشته باشد، از نوع دوبلکس آن بهره گرفته می‌شود که موجب می‌شود که دستگاه سختی آب رزینی، به هیچ وجه از مدار خود خارج نگردد.

شیوه‌ی کار این دستگاه‌ها بدین شکل است که با استفاده از تکنولوژی رزین تبادل کننده‌ی یون و با جایگزین ساختن یون های مثبت و منفی، سختی آب از بین خواهد رفت. پس از تبادل یونهای مثبت و منفی، سیستم موقتاَ از سیکل خارج می‌شود و با محلول ترکیب آب و نمک تعبیه شده، بک واش می‌شود تا رزین به صورت مجدد احیا شود.

خرید سختی گیر آب از غول تجهیزات آبی؛ صنایع هلدینگ برتر ایران

ظرفیت و موارد استفاده از سختی گیر رزینی

به طور کلی حجم مخزن و ظرفیت در این مدل دستگاه، به عوامل مختلفی بستگی دارد که بایستی پیش از خرید سختی گیر رزینی و جلوگیری از ضررهای مالی جبران ناپذیر، بدانها توجه شود؛ از جمله این عوامل می‌توان به:

  • ظرفیت رزین تبادل یونی (حجم آبی که از رزین تبادل یونی عبور می‌کند)
  • میزان سختی آب ورودی به دستگاه
  • کنترل و تنظیم بازه های زمانی استفاده از آب نمک (در عمل بک واش و ...)
  • میزان ظرفیت تبادل مورد نیاز

و ... اشاره کرد. موارد استفاده از این مدل دستگاه بسیار گسترده است که از جمله آن می‌توان به کارکردهای صنعتی، استفاده در دستگاه‌های حرارتی و برودتی، برج خنک کننده، تآمین آب آشامیدنی واحدهای مسکونی و اداری، دیگ‌های بخار کارگاه‌های تولیدی و... اشاره نمود.

سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک

در رابطه با مدل نیمه اتوماتیک سختی گیر رزینی بایستی بدانید که این دستگاه‌ها، به جهت عدم امکان برای ارسال اتوماتیک دستور مکش و شروع کارکرد، همواره نیاز به اپراتوری دارد که بر سر دستگاه حاضر باشد و در بازه‌های زمانی مشخص، عمل باز و بسته کردن شیرهای نیمه اتوماتیک یا solo valve (سولو والو) و روند بکواش را به صورت دستی انجام دهد.

سختی گیر رزینی تماماَ اتوماتیک

پیش از هر مسئله‌ای بایستی بدانید که این مدل از دستگاه‌ها با توجه به کارایی های متنوعی که دارند (راندمان کاری بالاتر، کاهش مصرف و هدررفت آب، شست و شوی مناسبتر، صرفه اقتصادی در گذر زمان و ...)، بسیار گرانتر از سختی گیرهای نیمه اتوماتیک می‌باشند و دلیل این امر را می‌توان به گرانتر بودن 75 درصدی قیمت شیرهای اتوماتیک به نسبت شیرهای نیمه اتوماتیک، مربوط دانست. درواقع این مدل از دستگاه‌ها، به واسطه‌ی داشتن شیرهای اتوماتیک، نیاز به هیچگونه اپراتوری نداشته و پس از تولید آب نرم (از بین بردن سختی آب)، قابلیت کنترل زمانی برای احیای رزین (بسته به درجه سختی و حجم مصرفی آب) را دارا می‌باشند.

خرید سختی گیر آب از غول تجهیزات آبی؛ صنایع هلدینگ برتر ایران

سختی گیر آب آشامیدنی و مصرف خانگی

آبهای آشامیدنی و مصرفی، تنها برای استفاده به عنوان نوشیدن مطرح نیستند و برای استحمام و دیگر موارد صنعت و ساخت مواد غذایی و ... نیز به کار می‌روند. بد نیست بدانید که از دیدگاه پزشکی و سلامت نیز، آبهای سخت به شدت برای پوست‌های خشک و افراد مستعد ریزش مو، مضر می‌باشد و مصرف آن در دراز مدت، می‌تواند به سیستم گوارشی انسان آسیب برساند. از طرف دیگر، جداسازی کامل مواد معدنی همچون کلسیم و منزیم از آب نیز می‌تواند در رشد کودکان تأثیرات منفی داشته باشد و به همین خاطر نیاز است که سختی آب، تنها تا حد معینی برطرف شود. به طور کلی خرید سختی گیر آب آشامیدنی، به جهت استفاده در واحدهای مسکونی و تجاری و همچنین تأمین آب مورد نیاز برای تأسیسات، انجام می‌شود.

سختی‌گیر الکترونیکی

از دیگر انواع دستگاه سختی گیر آب می‌باشد که در آن امواج متغیر الکتریکی، ابتدا توسط دستگاه «پی اِی سی» تولید شده و سپس از طریق آنتنهای ارتجاعی (پیچ خورده به دور لوله های آّب)، این امواج الکتریکی به آب سخت موجود منتقل می‌شود. نمکهای معلقی که تحت تأثیر میدان الکتریکی قرار گرفته‌اند، تحت عنوان ذرات معلق، به خنثی سازی بلور کلسیم کربنات کمک می‌کند. این ماده ایجاد شده، به هیچ عنوان خاصیت چسبندگی نداشته و از همین روی، دیگر بر روی سطوج اتصالات و بدنه سیستمها، هیچگونه رسوبی نمی‌نشیند. همین عمل موجب می‌شود که ذرات آب سخت نیز به صورت معلق در آمده و روند تولید آب نرم در کنار میدان الکتریکی، انجام شود.

سختی گیر مغناطیسی

به طور کلی استفاده از سختی گیر آب مغناطیسی، برای آن دسته از صنایع و کارگاه‌هایی که به دنبال از بین بردن سختی آب هستند، پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که این مدل از دستگاه‌ها، خاصیت عدم رسوب گذاری یونها را فعال می‌کنند و چندان بر تولید آب نرم تمرکز ندارند.

عدم ایجاد رسوب در لوله ها، از بین رسوب‌هیی که از قبل بر روی سطوح به وجود آمده‌اند، افزایش طول عمر اتصالات و کاهش استهلام لوله ها، کاهش خوردگی بدنه و قطعات و افزایش انتقال حرارت در مبدلها، از جمله ویژگی‌های متعدد در خرید سختی گیرهای مغناطیسی به شمار می‌رود. البته بایستی به این نکته نیز اشاره داشت که این مدل دستگاه، برای انواع کارگاه‌ها و مراکزی که دارای آبهایی با سختی بالا، ناخالصی شیمیایی چشمگیر و همچنین دارای تکنولوژی متمرکز تصفیه می‌باشد، به هیچ عنوان از لحاظ اقتصادی و همچنین عملکردی پیشنهاد نمی‌گردد!

هلدینگ صنایع برتر ایران؛ نامی نیک در مهندسی تجهیزات آب

هلدینگ صنایع برتر ایران (holding-bartar.com) ، به پشتوانه داشتن متخصصان، مشاوران و طراحان برجسته، بهره گیری از استانداردها و تکنولوژیهای روز جهان، استفاده از قطعات و متریالهای باکیفیت و در اختیار قرار دادن شرایط ویژه خرید، همواره به تولید محصولات محدود، بسنده نکرده است و با بهترین کیفیت ممکن، ارائه و ساخت انواع فیلتر شنی، دستگاه‌های سختی گیر آب، برج خنک کننده، دستگاه تصفیه فاضلاب، لوله کاروگیت و ... را در دستور کار خود قرار داده است. بنابر این پربیراه نیست که همواره از هلدینگ صنایع برتر ایران، به عنوان غول بازار تجهیزات آّبی یاد می‌شود!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز