خبرگزاری کار ایران

الکل متانول، ویژگی‌ها و خاصیت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۵۱۱

از لحاظ تاریخی ، متانول زمانی ایجاد می شود که سلولز ، قند اصلی موجود در چوب و برخی گیاهان دیگر ، توسط باکتری ها تخمیر می شوند. این فرآیند تخمیر منجر به تولید ماده ای شد که برای نوشیدن کشنده بود اما به عنوان یک حلال برای اهداف علمی و صنعتی مفید واقع شد.

در گذشته نیز "مصریان باستان " در روند مومیایی کردن خود، از مخلوطی از مواد از جمله متانول استفاده می کردند  و آن را از تجزیه و تحلیل چوب بدست آوردند. با این حال متانول خالص ، اولین بار توسط بویل در سال 1661 میلادی از تقطیر چوب تهیه شده و مصرف آن از موقع کشف تاکنون به مراتب افزایش یافته است.

در سال 1828 شیمیدان آلمانی ، ماتیاس پیر ، متانول را از گاز سنتز( مخلوطی از co و H2 )تولید کرد. در این فرآیند ، از کرومات روی به عنوان کاتالیزور استفاده می شد و واکنش در شرایط سختی مانند فشار 833-1333 اتمسفر و در دمای حدود 433 درجه سانتی گراد انجام می گرفت.

البته در شیوه مدرن تولید متانول ، از کاتالیزور هایی استفاده می شود که در فشارهای پایین عمل می کنند و کارایی موثرتری دارند که در ادامه بصورت کامل تری به آن می پردازیم.

اصطلاح "متیل" از کلمه "متیلن" گرفته شده  و برای توصیف "متیل الکل" استفاده شد  ودر نهایت، کنفرانس بین المللی، نامگذاری شیمیایی این مورد را به "متانول" خلاصه کرد و این کلمه را به شیمی آلی معرفی نمود.

خواص فیزیکی  و شیمیایی الکل متانول

 اسامی مترادف با الکل متانول :متانول ، الکل متیلیک ، متیل الکل ، الکل صنعتی ، الکل چوب ، hydroxymethane ،alcohol methylwood alcohol . ،methylol ،methylic alcohol ،methyl hydroxide ،methyl hydrate ،

 گرید محصول: 1.الکل متانول صنعتی 2. الکل متانول آزمایشگاهی.

فرمول شیمیایی: CH4O

فرمول مولکولی:C۱H۴O۱

 خلوص: الکل متانول 89%.

شکل ظاهری: ماده ای شفاف ، بیرنگ و فرار که به صورت خالص بوی زننده و نامطبوعی دارد.

نقطه ذوب: ۶۹۷.۶ درجه سانتیگراد، ۱۴۳.۷ درجه فارنهایت، ۱۷۵.۶ کلوین

نقطه جوش: ۶۴.۷ درجه سانتیگراد، ۱۴۸.۵ درجه فارنهایت، ۳۳۷.۸ کلوین

نقطه اشتعال: ۱۱تا۱۲ درجه سانتیگراد۵۲تا۵۴درجه فارنهایت، ۲۸۴تا۲۸۵ کلوین

چگالی: ۰.۷۹۲۳ گرم در سانتیمتر

خالص سازی الکل متانول

در برخی از شرایط، ترکیب مواد با یکدیگر خواص آن‌ها را از یک محلول ایده‌آل دور می‌کند.  

 اگر نیاز به خلوص بیشتری از الکل داشته باشیم، فنونی برای شکستن این ترکیب وجود دارد که به این روش‌ تقطیر گفته می‌شود و الکل متانول نیز به صورت زیر در اثر تقطیر خالص می شود:

 خالص سازی متانول نیاز به دو ستون تقطیر ،و تقطیر نیاز به سه ستون دارد.

 تقطیر معمولا به شکل زیر صورت میگیرد:

ابتدا فشار جریان متانول مایع خام کاهش داده می شود تا گاز حل شده سیال شود، سپس به هدف جداسازی "ترکیبات با نقطه جوش پایین تر از متانول"، به انتهای سبک ستون خارج ساز تغذیه می شود.

در بعضی مواقع برای بهبود فراریت نسبی مواد نهایی ، آب به نزدیک قله ستون خارج ساز تغذیه می شود . مواد در ته اولین ستون به ستون دوم، جایی که اجزاء سنگین تر از متانول خارج می شوند، هدایت و آب از قسمت پایه ستون خارج می شود.

حال برای متانول گرفته شده دو موقعیت مطرح است:ممکن است از بالای ستون دوم به انبار ذخیره فرستاده شود و یا بسته به درجه خلوص لازم برای خالص سازی بیشتر به ستون سوم فرستاده شود.

در فرآیند های جدید بخار لازم برای تقطیر متانول  با انرژی مصرفی کم به طور قابل توجهی کاهش میابد درصورتی که در فرآیندهای قدیمی نیاز به بیش از 2 تن بخار برای هر تن متانول میباشد. درصورتی که در فرآیندهای های جدید این مقدار کمتر است.

انبار کردن و حمل و نقل و جا به جایی الکل متانول

الکل متانول را باید در ظروف تمیز از جنس فولاد – کربن ذخیره و جا به جا کرد و قبل از بکارگیری تمیز و خشک باشند. مخازن ذخیره باید مجهز به یک شناور سقفی با یک لایه محافظ از گاز بی اثر باشند تا خروج بخار را به حداقل برساند و هرگز برای بارگیری یا تخلیه متانول هوای فشرده بکار برده نشود. به علت قابلیت اشتعال محصول، مخازن معمولا با یک دیوار، محصور شده و توسط یک سامانه خاموش کننده آتش نوع کفساز مجهز میشوند و یک برچسب اخطار که نشان دهنده قابلیت اشتعال و سمی بودن محصول است، نیز لازم است . بکار بردن گاز بی اثر موقع بارگیری یا تخلیه با فشار ضروری است.

بسته بندی الکل متانول

متانول  را چگونه می توان در بازار ها خریداری کرد؟ متانول ها در کارخانه ها به چه صورتی تولید می شوند؟

متانول ها در کارخانه های تولیدی بسیاری تولید می شوند. این متانول ها در کارخانه ها یا به صورت بسته بندی و یا به صورت فله می باشند. متانول های بسته بندی در بازار ها به طور عمده به روش های مختلف خریداری می شوند و اغلب به دو صورت اینترنتی و سنتی انجام می شود.

الکل متانول در گالن های 2.5 ، 20 لیتری و بشکه 220 لیتری در بازار موجود می باشد. 

فروش متانول برای تولید ضد یخ

متانول دارای خواص شیمیایی است که به آن اجازه می دهد تا نقطه انجماد یک مایع مبتنی بر آب کاهش یابد و نقطه جوش آن افزایش یابد. این خصوصیات باعث می‌شود از متانول به عنوان ضد یخ در مایع شیشه پاک کن خودرو استفاده ‌شود تا از انجماد مایع تمیز کننده جلوگیری شود.

همچنین در خطوط لوله گاز طبیعی تزریق می‌شود. جایی که نقطه انجماد آب را هنگام حمل و نقل نفت و گاز پایین می‌آورد.

خرید متانول به عنوان حلال

خرید الکل متانول در درجه اول به عنوان یک حلال صنعتی برای تولید جوهر، رزین، چسب و رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن به عنوان یک حلال در ساخت مواد مهم دارویی و محصولاتی مانند کلسترول، استرپتومایسین، ویتامین ها و هورمون ها استفاده می شود.

فروش متانول برای سوخت

تقریباً ۴۵ درصد از متانول تولید شده در جهان در برنامه مرتبط با انرژی استفاده می‌شود. از متانول می توان به عنوان یک نوع سوخت به وسیله نقلیه یا سوخت دریایی برای قایق ها استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را در بنزین مخلوط کرد تا یک سوخت کارآمد معروف به متیل سوم اتیلن تولید شود که می‌تواند انتشار بوتیل کمتری نسبت به بنزین معمولی داشته باشد. همچنین قیمت متانول عامل تعین کننده ای برای استفاده از آن می باشد.

از متانول همچنین در بیودیزل استفاده می‌شود. نوعی سوخت تجدید پذیر از گیاهان یا چربی ها ی حیوانی است که می‌تواند به جای مخلوط سوخت های معمولی از آن استفاده شود. کاربرد دیگر متانول تولید برق می باشد.

شرکت کیمیا تهران اسید با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی و مرجع تخصصی مواد شیمیایی ایران میباشد. از قدیمی ها برای خرید مشاوره بگیرید!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز