خبرگزاری کار ایران

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۵۰۴

هوای کلانشهرهایی مثل تهران هر روز بیشتر از گذشته آلوده می‌شود. همین موضوع اهمیت به کار بردن راه‌های مختلف برای در امان ماندن از خطرات بسیار جدی آلودگی هوا را دو چندان کرده است.

از طرفی شاید در کوتاه مدت برای آلودگی هوای بیرون، نتوان کار چندانی کرد. اما حداقل راهکارهای زیادی برای کاهش آلاینده‌ها در محیط‌های داخلی وجود دارد. در این میان یکی از بهترین راهکارهای پاکسازی هوا در محیط‌های داخلی استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.

اما دستگاه تصفیه هوا چیست؟ این نوع دستگاه‌ها چگونه کار می‌کنند؟ بهترین دستگاه تصفیه هوا کدام است؟

در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی پاسخ این سوال‌ها بپردازیم.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا، دستگاهی است که با استفاده از فیلترهای مختلف، آلاینده‌های موجود در هوا را از بین می‌برد و هوای محیط را تمیز می‌کند.

هدف این دستگاه‌ها، کاهش ذرات خطرناکی است که می‌توانند باعث تشدید بیماری‌های تنفسی مثل آسم و حساسیت‌های مختلف شوند. همچنین این دستگاه توسط افرادی که مشکل خاصی ندارند، برای حفاظت از سیستم ایمنی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه کار دستگاه تصفیه هوا چگونه است؟

به طور کلی دو دسته دستگاه تصفیه هوا در بازار وجود دارد. این دو نوع، هر یک از روش متفاوتی برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند. در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • سیستم های تصفیه هوا غیرفعال -(Passive) در این روش تصفیه، هوای محیط توسط فن به درون دستگاه انتقال داده می‌شود؛ با رد شدن هوا از منافذ فیلترها، آلاینده‌های موجود جذب شده و هوای پاک از دستگاه خارج می‌شود. در این روش تصفیه همانطور که مشخص است، هیچ ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود.
  • سیستم های تصفیه هوا فعال (Active)-در این روش پاکسازی، دستگاه با تولید و اضافه کردن مواد جدید به محیط (مانند ازن) سعی در تصفیه هوا دارد. مواد تولید شده در محیط با آلاینده‌ها واکنش می‌دهند و آن‌ها را به مولکول‌های بی‌خطر تبدیل می‌کنند.

فیلترهای معروف و مراحل تصفیه هر کدام را بشانسید

در میان تنوع بسیار زیادی که فیلترهای دستگاه‌های تصفیه هوا دارند، چند فیلتر بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت این دو فیلتر، برای آنکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، اهمیت زیادی دارد.

لامپ UV و فیلتر کاتالیستی

این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا جزو سیستم‌هایی با فرآیند تصفیه Active به شمار می‌آیند. یعنی ذرات معلق موجود در هوا جذب فیلترهای دستگاه نمی‌شوند. بلکه دستگاه با اضافه کردن یک ماده جدید و انجام واکنش های شیمیایی روی سطح کاتالیست تلاش می‌کند ماهیت آلاینده‌ها را تغییر داده و آن‌ها را به ذراتی بی‌خطر تبدیل کند.

به طور خلاصه عملکرد کلی این نوع دستگاه‌ها به این صورت است:

ابتدا نور لامپ UV به سطح فیلتر کاتالیست می‌تابد. سپس مولکول های گازی آلاینده درگیر واکنش شده و پس از آنکه تخریب شدند به مولکول های بی‌خطر تبدیل می شوند.

و این فرآیندی است که ممکن است با اثرات جانبی مخرب همراه باشد. چراکه در مسیر تبدیل آلاینده ها به مولکول های بی خطر، بعضی از مولکول‌ها به صورت ناقص واکنش دهند. اگر واکنش ناقص انجام شود، ممکن است مولکول‌های آلاینده به ذرات ناشناخته یا خطرناک تبدیل شوند. موضوعی که احتمالا عوارض نامشخص و حتی خطرناکی را در پی دارد.

از طرفی لامپ UV بکار رفته در اکثر این دستگاه ها خواص، علی رغم تبلیغات، خواص میکروب کشی چندانی ندارد و بیشتر از طریق تولید ازن ممکن است روی میکروبها تاثیر بگذارد. بطور کلی این روش میکروب کشی در فضای خانه گزینه مناسبی نیست و به نظر می‌رسد استفاده از انواع حرفه ای لامپ های UV  در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مناسب‌تر باشد.

فیلتر هپا

هپا یک فیلتر الیافی است و گفته می‌شود در صورتی که از کیفیت لازم برخوردار باشد، قادر است تا 99% از آلاینده‌های محیط را جذب خود کند. این فیلتر در دسته passive قرار می‌گیرد. بنابراین دستگاه‌های تصفیه هوایی که از این فیلتر استفاده می‌کنند، هیچ‌گونه ماده جدیدی را وارد محیط نمی‌کنند. این نوع دستگاه‌ها هوا را به وسیله فن وارد دستگاه می‌کنند. سپس ذرات آلاینده به وسیله فیلترهای درون دستگاه جذب می‌شود. در آخر هم هوای پاک از دستگاه تصفیه هوا خارج می‌شود.

در دستگاه‌های تصفیه هوایی که توسط برندهای بسیار معروفی همچون IQ Air  نیز تولید می‌شوند هم از این نوع فیلترها استفاده می‌شود. در ایران نیز در محصولات تولیدکنندگان متخصص مثل دستگاه تصفیه هوا نوجان از این فیلترها استفاده می‌کنند.

معمولا کنار فیلتر هپا از فیلتر کربن اکتیو هم استفاده می‌شود. . فیلترهای کربن اکتیو آلاینده‌های شیمیایی، بوها و گازها را جذب می‌کند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که استفاده از فیلترهای هپا و کربن اکتیو گزینه‌ای مناسب‌تر برای مصرف خانگی به شمار می‌رود.

این فیلترها بدون عوارض، می‌توانند هوای اتاق را به خوبی پاکسازی کنند. البته فراموش نکنیم که تاثیر این فیلترها به کیفیت ساخت دستگاه تصفیه هوا ارتباط مستقیم دارد.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

آیا دستگاه تصفیه هوا عوارض دارد؟

جواب این سوال، به نوع فیلتر دستگاه تصفیه هوا بستگی دارد. همانطور که توضیح داده شد، فیلترهایی که ماده جدیدی به محیط وارد می‌کنند، می‌توانند خطراتی را برای سلامتی ما ایجاد کنند. درباره عملکرد دستگاه‌های یون‌ساز، لامپ UV و دستگاه‌های فوتوکاتالیستی، تردیدهای زیادی وجود دارد.

اما سال‌های زیادی است که برندهای معروف و پرآوازه از فیلترهای هپا و کربن اکتیو برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند. این نوع فیلترها هیچ ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کنند. بنابراین به نظر نمی‌رسد عوارض خاصی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشند.

این فیلترها می‌توانند در جذب ویروس‌ها هم به ما کمک کنند که اهمیت از بین بردن آن‌ها بسیار بیشتر از گذشته است.

برای اطلاعات بیشتر از دستگاه تصفیه هوا برای کرونا به وبسایت نوجان مهر مراجعه کنید.

آیا دستگاه تصفیه هوا مفید است؟

پاسخ کلی این سوال یک «بله» قاطعانه است. اگر دستگاه تصفیه هوای باکیفیتی که از فیلتر مناسب استفاده می‌کند را خریداری کنید، این دستگاه تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

فراموش نکنید که ما بیش از 80% از روز را در محیط‌های بسته سپری می‌کنیم. در این میان همه ما می‌دانیم، ضرر کشیدن یک پاکت سیگار در روز، با یک نخ سیگار قابل مقایسه نیست! درباره آلودگی هوا هم همین موضوع صادق است! اگر ما در محیط‌های داخلی، هوای پاکیزه‎ای را تنفس کنیم، آلودگی وارد شده به بدنمان بسیار کمتر خواهد بود.

یک دستگاه تصفیه هوای مناسب، انواع آلاینده‌های خطرناک شهری، آلرژن‌های مختلف و ذرات شیمیایی موجود در محیط‌های بسته را از بین می‌برد. بدین ترتیب احتمال بروز بیماری‌های قلبی، تنفسی و دیگر مشکلات ناشی از آلودگی هوا بسیار کمتر خواهد بود.

بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران چیست؟

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه‌های تصفیه هوای باکیفیت در بازار وجود دارند که در حل مشکل آلودگی هوا می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند. اما یکی از محصولات ایرانی و باکیفیت موجود در بازار دستگاه تصفیه هوا ایرانی نوجان N300 است.

دستگاه تصفیه هوایی که برای اقلیم ایران و متناسب با آلودگی‌هایی که مردم ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند طراحی شده است. این دستگاه از فیلتراسیون سه مرحله‌ای (شامل فیلتر هپا و کربن اکتیو) برای تصفیه هوا استفاده می‌کند. اندازه مناسب دستگاه امکان استفاده از فیلترهایی با حجم بالا را فراهم کرده است. با توجه به ایرانی بودن این محصول هم احتمالا برخلاف دستگاه‌های وارداتی مشکل تامین فیلتر برای این دستگاه‌ها وجود ندارد.

به نظر می‌رسد با توجه به استانداردهای بالای این دستگاه، کیفیت و حجم فیلترهای استفاده شده، این دستگاه گزینه مناسبی برای مصرف خانگی باشد.

جمع بندی

نتایج مطالعات مختلفی نشان می‌دهد که دستگاه‌های تصفیه هوای مناسب می‌توانند ذرات معلق مضر را جذب خود کنند. ذراتی که می‌توانند صدمات جبران ناپذیری برای سلامتی ما داشته باشند.

در این میان انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت اهمیت زیادی دارد. چراکه یک انتخاب بد، خود می‌تواند چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی ما را بیشتر از گذشته کند! در خرید دستگاه تصفیه هوا به نکات زیر حتما توجه کنید:

  • بهتر است دستگاه تصفیه هوایی را خریداری کنید که از فیلتر هپا و کربن اکتیو، با حجم و کیفیت بالا استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها نباید به شکل‌های مختلف ماده جدیدی را وارد محیط کنند.
  • فن دستگاه تصفیه هوا را چک کنید. اگر فن دستگاه کیفیت لازم را نداشته باشد، حتی در صورت وجود فیلترهای مناسب، هوا به خوبی تصفیه نمی‌شود.
  • فن و فیلتر مناسب، معمولا اندازه‌های استاندارد و نسبتا بزرگی دارند. دستگاه‌های تصفیه هوایی که بیش از حد کوچک هستند، احتمالا پاکسازی آلاینده‌ها را به خوبی انجام نمی‌دهند. به اندازه دستگاه توجه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب نوجان مهر را در گوگل جستجو کنید و از مشاوران نوجان مشاوره بگیرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز