خبرگزاری کار ایران

10 نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در هر آزمایشگاه

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۸۳۴

تجهیزات آزمایشگاهی را می‌توان به 6 دسته تقسیم کرد که شامل سکوبندی، ظروف شیشه ای، لوازم اندازه گیری، دستگاه های آزمایشگاهی، تجهیزات ایمنی و لوازم ساده آزمایشگاهی است.

هر گونه لوازم و وسایلی که نقش عمده ای در پیشبرد فعالیت های آزمایشگاهی دارند، در زمره تجهیزات آزمایشگاهی ضروری قرار میگیرند. تجهیزاتی که عدم وجود آنها در فضا می تواند سبب مختل شدن کار و حتی به خطر افتادن جان کارکنان شود. همین امر باعث شده تا انتخاب مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی، به اصلی ترین دغدغه راه اندازی و شروع کار در آزمایشگاه مبدل شود.

مسئله ای که متخصصان و کارمندان فعال در این حوزه را به آشنایی با لیستی از ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی در هر آزمایشگاه، برای انجام فرآیندها نیازمند کرده است.

بدیهی است که مجموعه لوازم آزمایشگاهی شامل لیست جامعی از تجهیزات می شود؛ ولی از این میان، وجود برخی از این لوازم در آزمایشگاه نسبت به سایر تجهیزات الزامی و ضروری هستند. لوازمی که در ادامه به معرفی آنها پرداخته ایم را می توان به نوعی از اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی قلمداد کرد.

دسته بندی مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی

بسته به نیازمندی محیط های آزمایشی، تجهیزات آزمایشگاهی را می‌توان به 6 دسته تقسیم بندی کرد. سکوبندی آزمایشگاهی، ظروف شیشه ای، لوازم اندازه گیری، دستگاه های آزمایشگاهی، تجهیزات ایمنی و لوازم ساده آزمایشگاهی، همگی جزئی از دسته بندی تجهیزات ضروری آزمایشگاه تلقی می شوند. لوازمی که بهتر است با اطمینان از کیفیت و مرغوبیت خریداری شوند. فروشگاه شیمی پژوه سهند با به فروش رساندن تمامی محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی، با کیفیت ترین لوازم را از بهترین برندها در اختیار کاربران قرار میدهند.

  • سکوبندی آزمایشگاهی

اولین گام برای ساخت یک محیط آزمایشگاهی کاملا ایمن و کاربردی، نصب و استفاده از سکوبندی آزمایشگاهی میباشد. سکوبندی هایی تشکیل شده از کابینت، میز، سینک آزمایشگاهی و... که امکان انجام فعالیت ها را در محیط میسر می کند.

  • شیشه آلات آزمایشگاهی

مخاطره آمیز بودن محیط های آزمایشگاهی است که انجام آزمایش ها را به استفاده از ظروف شیشه ای مقاوم روی آورده است. ظروف شیشه ای آزمایشگاهی که در اشکال مختلف و کاربری های متنوع در دسترس کارکنان آزمایشگاهی قرار میگیرد.

  • لوازم اندازه گیری

دستیابی به نتایج دقیق، توسط لوازم آزمایشگاهی با دقت بالا که مختص به کار اندازه گیری هستند، صورت می گیرد. لوازمی از قبیل پیپت، بورت، استوانه مدرج و... که به نوعی از تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد و ضروری محسوب می شوند.

  • دستگاه های آزمایشگاهی

درست است که بخش عمده فعالیت ها در آزمایشگاه با کمک نیروی انسانی و توسط لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی ساده تر صورت میگیرد، ولی در برخی از آزمایش ها به جهت خطرناک بودن شرایط، استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی عمومی و یا تخصصی الزامی میشود. دستگاه هایی همچون انکوباتور، هات پلیت، آون آزمایشگاهی، اتوکلاو، PH متر و...

  • تجهیزات ایمنی

توجه به حفظ سلامت کارکنان موضوعی است که پیش از هر چیزی باید در اولویت قرار گیرد. به همین جهت است که تجهیزات آزمایشگاهی ایمنی برای کارمندان نظیر عینک، لباس مخصوص، دستکش، دوش و چشم شوی آزمایشگاه و... در لیست ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی جای میگیرند.

  • لوازم ساده آزمایشگاهی

جز این موارد، شاید وجود برخی لوازم آزمایشگاهی همانند قیف، هاون چینی، چراغ الکلی و یا گازی، دماسنج، همزن شیشه ای و... برای انجام آزمایش، در نگاه اول مورد نیاز به نظر نرسد؛ اما قطعا استفاده از آنها در محیط های آزمایشگاهی ضروری و لازم می باشد.

10 نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در هر آزمایشگاه

برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی اینجا کلیک کنید.

هر کدام از این دسته بندی ها مشمول تعداد متنوع و گوناگونی از لوازم آزمایشگاهی می باشند، که از این بین تنها برخی از آنها ایفاگر کاربردهای بیشتری هستند. در ادامه به معرفی 10 نوع از ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی می پردازیم؛ لوازمی که زیر مجموعه ای از دسته بندی مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی قرار گرفته اند.

10 نوع از ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی را بشناسید!

  • لوله آزمایشگاهی

استفاده مکرر از لوله آزمایشگاهی چه در آزمایشگاه های شیمی و چه در آزمایشگاه های بیوشیمی، این ظرف شیشه ای را جزء ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی قرار داده است. نوعی از ظروف شیشه ای آزمایشگاهی که با شکل استوانه ای ته گرد (U شکل( بعنوان لوازمی برای نگهداری، حرارت، جابجایی و انجام دیگر بررسی ها بر روی مایعات بکار برده میشود. این لوازم را که بدلیل تماس مستقیم با حرارت عموما ته گرد می سازند، درون جای لوله آزمایشگاهی (رک آزمایشگاهی) نگهداری می نمایند.

  • بالن

بالن آزمایشگاهی را هم میتوان به نوعی، از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه بشناسیم. شکل و فرم ظاهری این لوازم آزمایشگاهی (در انواع بالن ته گرد، بالن حجمی) به گونه ای است که استفاده از آن را برای حل نمودن مایعات، گرم کردن و حتی نگهداری مناسب کرده است.

  • بشر

رایج ترین و ضروری ترین عنوان شیشه آلات آزمایشگاهی را میتوان به بشر اختصاص دهیم. این تجهیزات آزمایشگاهی که دارای شکلی مشابه با لیوان می باشد، با مدرج شدن بر روی بدنه در حجم های مشخص، برای انتقال، نگهداری و مخلوط کردن حجم مشخصی از مایعات و محلول استفاده می شود. کاربرد این لوازم آزمایشگاهی به قدری است که در ابعاد مختلف و در جنس های شیشه و حتی پلاستیک تولید و ساخته می شود.

10 نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در هر آزمایشگاه

  • پلیت

مورد نیاز بودن استفاده از پلیت آزمایشگاهی (پتری دیش)  در انواع آزمایشگاه های میکروبیولوژی، شیمی و زیست شناسی است که این وسیله را به یکی از ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی تبدیل کرده است. وسیله ای که کاربرد آن در نگهداری و کشت نمونه های سلولی و میکروبی مشهود است.

  • پیپت و بورت آزمایشگاهی

هر دو این تجهیزات آزمایشگاهی که با درجه بندی هایی بر روی بدنه خود قابل استفاده برای اندازه گیری و انتقال حجم معین و دقیقی از مایعات شده اند، توانسته اند در جایگاه لوازم ضروری و مورد نیاز در آزمایشگاه ها جای گیرند. بورت آزمایشگاهی عملکردی مشابه پیپت آزمایشگاهی دارد با این تفاوت که تعبیه یک شیر بر روی بورت استوانه ای شکل، دقت کار را برای انتقال و اندازه گیری مایعات بالاتر برده است.

  • دوش و چشم شوی آزمایشگاهی

از تجهیزات ایمنی که وجودشان را در همه محیط های آزمایشگاهی، علی الخصوص آزمایشگاه های کار با مواد شیمیایی و اسیدی، الزامی شده است، دوش و چشم شوی آزمایشگاهی می باشد. این تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در صورت رخداد حوادث ناگوار برای چشم و دستان کارکنان، تا حدودی مانع از وارد شدن خطرات جدی به آنها میشود.

  • هودهای آزمایشگاهی

جدا از تعبیه دستگاه های آزمایشگاهی خصوصی که مختص به حوزه فعالیتی خاصی می باشد، برخی از دستگاه های عمومی همانند هود آزمایشگاهی بهتر است در تمامی آزمایشگاه ها نصب شوند. هود آزمایشگاهی که از سلامت و ایمنی کارکنان در مقابل خطرات کاری حفاظت میکند، در دسته بندی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی نیز قرار می گیرد. تجهیزاتی که با تولید در انواع مختلف هود شیمیایی، هود بازویی، هود کانوپی، هود میکروبی و... استفاده از هرکدام را در آزمایشگاه های خاصی مطلوب کرده.

  • اتوکلاو آزمایشگاهی

در تماس بودن تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی با مواد شیمیایی و دیگر مواد خطرناک، استریل و پاک سازی این لوازم را از هرگونه آلودگی نیازمند استفاده از دستگاه اتوکلاو کرده است. در واقع اتوکلاو از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری می باشد که در محفظه ای کاملا ایزوله و با فشار بخار آب، فرآیند مربوط به استریلیزاسیون لوازم آزمایشگاهی را به پیش می برد.

  • انکوباتور آزمایشگاهی

در آزمایشگاه هایی که بر روی نمونه های سلولی به تحقیق و بررسی می پردازند، وجود دستگاه انکوباتور ضروری می باشد. انکوباتور از جمله تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که با فراهم کردن شرایط مناسب (تنظیم رطوبت، دما، اکسیژن و...)، امکان رشد و کشت را برای نمونه های سلولی فراهم می کند.

  • Phمتر آزمایشگاهی

در آزمایش بر روی ترکیبات و محلول های یونی به منظور اندازه گیری میزان یون های هیدروژن H موجود در محلول ها، PH متر کاربرد دارد. بنابراین پی اچ متر از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد است که با نمایش اطلاعات عددی، بر حسب تعداد یون هیدروژن، اسیدی یا باز بودن محلول را مشخص می کند.

تنها نمی توان برای خرید و انتخاب ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی به این اسامی نامبرده شده اکتفا نمود. کمک و راهنمایی گرفتن از مشاوران متخصص در حوزه فروش محصولات آزمایشگاهی، بی شک در خرید اصلی ترین و مورد نیازترین تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لیست لوازم آزمایشگاهی اولیه و ضروری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز