خبرگزاری کار ایران

قبل و بعد از جراحی بینی چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۶۱۰

جراحی بینی به طور کلی جراحی خطرناکی نیست، اما چند نکته ضروری وجود دارد که حتما افراد متقاضی باید به آن توجه کنند.دکتر مسعود راستکاری جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در رابطه با اقدامات قبل و بعد از عمل نکاتی را بیان می کنند.

قبل از جراحی دقت داشته باشید که :

قبل از 17 سالگی جراحی بینی انجام ندهید

نکته اول رشد تقریبا کافی و کامل بیمار است. بیمارانی که رشد کافی ندارند مانند نوجوانان، کاندید مناسبی برای عمل بینی نیستند. از منظر پزشکی بیمار باید حداقل 17 سال سن داشته باشد تا عمل موفقی داشته باشند. یک استثنا وجود دارد، این استثنا مختص افرادی هستند که دارای مشکل مادرزادی هستند، این افراد بسته به نوع مشکل و نظر پزشک متخصص مجاز به جراحی در کودکی هستند.

جراح خوبی انتخاب کنید

در قدم اول بهترین دکتر عمل بینی انتخاب کنید.در این نکته حتما دقت کافی را داشته باشید و خود را در معرض ریسک پزشکان کم تجربه قرار ندهید. عموما پزشکان دوره های مرتبط با عمل بینی را باید گذرانده باشند، این وظیفه به عهده بیمار است که در مورد تحصیلات پزشکی جراح تحقیق کند.

قبل و بعد از جراحی بینی چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

انتظارات شما از عمل بینی باید منطقی باشد

تعیین نوع و میزان انتظارات خود از بینی است و حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید. گاهی اوقات بعضی از انتظارات با استانداردهای پزشکی هم خوانی ندارد یا گاها به خاطر برداشت های اشتباه بیمار و درگیری های ذهنی بیمار است که در این مورد یک پزشک با تجربه و آگاه قادر به بحث و بررسی در این زمینه و حل مشکل خواهد بود. زیرا پزشک علاوه بر مشاوره درست بلکه قادر به ارائه تصاویر دقیق بیمار از بینی هست و بیمار به راحتی می تواند ارتباط برقرار کند و دید واقعی تری پیدا کند.

جراحی بینی نه تنها از لحاظ روش جراحی متفاوت است بلکه نوع تغییر و ناحیه مورد توجه در جراحی نیز متفاوت است. به عنوان مثال، بعضی از بیماران نیاز به اصلاح نوک بینی دارند، و بعضی دیگر نیاز به از بین بردن قوز بینی و یا تغییر شکل کامل بینی دارند.

قبل و بعد از جراحی بینی چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

آزمایشات قبل از جراحی بینی

اولین آزمایش قبل از جراحی بینی، بررسی سلامت خون است. سلامت خون از لحاظ سطح هموگلوبین، الکترولیت های خون و میزان لخته شدن خون با توجه به استانداردهای پزشکی است. در ادامه به شرح کامل خواهیم پرداخت.

جهت اطمینان از سلامت کافی بیماران برای عمل بینی، آزمایش هموگلوبین ضروری است. آزمایش هموگلوبین یک نوع آزمایش خون ساده است که فاکتور هموگلوبین را در خون اندازه گیری می کند. هموگلوبین در واقع پروتئینی است که وظیفه آن انتقال اکسیژن به اندام ها و بافت های مختلف بدن است و متقابلا دی اکسید کربن را به ریه ها منتقل می کند. حال اگر سطح میزان هموگلوبین خون پایین باشد به معنای کم خونی است. اگر در آزمایش مشخص شود که سطح هموگلوبین خون شما پایین است، مکمل های آهن توسط پزشک تجویز می شود که با مصرف آن ها برای جراحی آمادگی کافی را از لحاظ سلامت بدنی به دست آورید.

توصیه می شود که این آزمایش را به روزهای نزدیک به جراحی واگذار نکنید و آن را سریع تر انجام دهید که اگر نیازی به مصرف مکمل بود وقت کافی داشته باشید. حداقل سه هفته قبل از عمل خود آزمایش خون را انجام دهید تا از صحت میزان هموگلوبین خود مطمئن شوید و مشکلات بعدی پیش نیاید.

 یکی از نکات حائز اهمیت قبل از عمل عدم استعمال دخانیات توسط بیمار است. زیرا دخانیات احتمال خطر جراحی را افزایش می دهد. در نتیجه، جراحی زیبایی بینی بهانه خوبی برای سیگار نکشیدن است.

چه نکاتی را بعد از عمل بینی باید بدانید؟

بعد از جراحی بینی دکتر مسعود راستکاری ممکن است مقداری درد احساس کنید که قابل تحمل است و نیازی به نگرانی ندارد. در بعضی از افراد ممکن است نیاز به استفاده از داروهای مسکن با تجویز پزشک داشته باشند. در مقایسه با تورم و کبودی، درد سریع تر از بین می رود. ممکن است بعد از جراحی، کبودی و ورم هایی زیر چشم به وجود بیاید که از کمپرس های یخ برای کاهش کبودی و ورم استفاده می کنند. بعد از جراحی، استخوان بینی را آتل می کنند. استفاده از عینک توصیه نمی شود زیرا به بینی فشار وارد می کند. توصیه می شود بعد از جراحی حداقل تا یک ماه از هر گونه فشار و ورزش خودداری شود.

ورزش

هنگامی که جراحی بینی انجام می شود، به طور معمول انجام هرگونه ورزش شدید منع می شود. عموما پزشکان این امر را به بیماران توصیه و تاکید می کنند. اما بعضی از افراد تمایل زیادی به انجام ورزش بعد از جراحی دارند و جویای انواع مجاز ورزش هستند. چه زمانی می توانند تمرینات خود را از سر بگیرند. در این قسمت نکاتی در مورد ورزش پس از جراحی ارائه می شود:

ورزش های هوازی سبک: به افراد توصیه می شود که تقریبا بین 3 تا 7 روز پس از جراحی، پیاده روی سبک را از سر بگیرند. این کار باعث گردش خون بهتر در بدن می شود و در بهبودی کبودی و ورم چشم و صورت کمک می کند. در کل، به مدت یک هفته بعد از جراحی بینی انجام هیچ گونه ورزشی به جز پیاده روی سبک به مدت 15 تا 20 دقیقه در روز توصیه نمی شود.

بعد از عمل بینی چه خوراکی هایی بخوریم؟

احتمالا بعد از عمل رینوپلاستی و مرخص شدن از بیمارستان احساس گرسنگی و ضعف کنید. در این شرایط غذاهای ملایم و سبک توصیه می شود. انواع مختلف سوپ های داغ و ماست گزینه های مناسبی هستند. تا چند روز بعد از جراحی بهتر است غذاهای ملایم و سبک را حفظ کنید اما می توانید به تدریج غذاهای مختلفی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

از خوردن غذاهای فیبر دار بعد از جراحی غافل نشوید. به دلیل نوع داروهای مصرفی، کم تحرکی و رژیم غذایی محدود به یبوست پس از جراحی دچار خواهید شد، در نتیجه مواد غذایی دارای فیبر بسیار کمک کننده هستند.

چسب زدن بعد از عمل،یکی از مهم ترین اقدامات بعد از عمل

عمدتا اغلب پزشکان به مدت یک هفته پس از برداشتن آتل بینی استفاده از چسب بینی را توصیه می کنند. بعضی از پزشکان در اولین ویزیت بعد از جراحی زیبایی  بینی، بینی بیمار را چسب می زنند. چسب زدن برای کاهش ورم بینی  و ترمیم پوست بینی است. بیشتر ورم بینی به مدت یک ماه بعد از جراحی کاهش می یابد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با جراحی بینی می توانید با دکتر مسعود راستکاری از طریق شماره های 09127696940 و 02122882609تماس بگیرید و یا به وبسایت drrastkari.com مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز