خبرگزاری کار ایران

تفاوت میان کارت‌­های NIC، HBA و CNA

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۵۷۴

یکی از موارد مهم در هنگام خرید سرور های اچ پی ، انتخاب کارت شبکه یا درواقع نوع ارتباط سرور با شبکه های موجود در سازمان است. باید توجه داشته باشیم که برای ارتباط سرور به هر نوع از شبکه باید کارت شبکه­ای مناسب انتخاب کرد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با رابط­های مختلفی که می‌­توانیم بر روی سرور قرار دهیم آشنا کنیم.

NIC، HBA و CNA هر سه آداپتورهای شبکه­ای هستند که سایر تجهیزات را به ذخیره­سازها و به طور کلی شبکه متصل می­نمایند. اما این سه با یکدیگر تفاوت­هایی دارند که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ابتدا برای هر یک به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

HBA چیست؟

HBA مخفف host bus adapter و یک صفحه مدار یا آداپتور مدار مجتمع است، که پردازش ورودی/خروجی را امکان پذیر می کند. همچنین اتصال فیزیکی بین سرور یا گذرگاه ورودی و خروجی میزبان، ذخیره­سازی یا سایر دستگاه­های شبکه را در یک سیستم ذخیره سازی مانند)SAN شبکه (Storage Area Network یا شبکه DAS  (Direct-Attached Storage)فراهم می­کند. با استفاده از کارت HBA، ریز پردازنده میزبان وظایف ذخیره داده­ها و بازیابی داده­ها می تواند تا حد زیادی تسکین یابد.

اگرچه کارت HBA در انواع اتصالات به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است، اما بیشتر برای اتصالات پروتکل فیبر (FC) ،iSCSI(Internet Small Computer System Interface)و SAS (Serial Attached SCSI) استفاده می شود. طبق پروتکل پشتیبانی شده، انواع مختلفی از کارت HBA مانند کارت FC HBA ، کارت iSCSI HBA و کارت SAS HBA وجود دارد.

در صورتی که لازم باشد تا سرور ( سرور  HP) ما با شبکه SAN ارتباط داشته باشد میبایست از کارت های HBA  برو روی سرور خود استفاده کنیم. این کارت ها معمولا از یک یا دو پورت برخوردار می­باشند. کارت­های HBA قابل استفاده بر روی سرور HP معمولا توسط شرکت QLOGIC   و Emulex و Barracuda ساخته می­شوند. برای تشخیص سازنده­های هر کارت HBA میتوانیم به پارت نامبر مربوط به کارت HBA توجه کنیم. بدین صورت که اگر شرکت سازنده کارتHBA ، شرکت Qlogic  باشد در پارت نامبر حرف Q و در صورتی که شرکت سازنده شرکت Emulex باشد در پارت نامبر حرف E و در صورتی که سازنده شرکت Barracuda باشد در پارت نامبرحرف B  درج میشود .

کارت رابط شبکه یا NIC چیست؟

کارت رابط شبکه و یا NIC که مخفف Network Interface Card است، به عنوان کارت LAN (شبکه محلی) یا آداپتور شبکه نیز نامیده می­شود. این یک صفحه مدار است که دستگاه­هایی مانند رایانه­ها و سرورهای شبکه را به هم متصل می­کند. همچنین نقش مهمی را در سرور اترنت یا اتصالات کامپیوتری ایفا می­نماید. با پیشرفت فناوری شبکه، انواع مختلف کارت شبکه NIC مانند نوع PCIE و نوع USB به بازار عرضه شدند.

در صورت نیاز به ارتباط سرور با شبکه­های LAN میبایست از کارت شبکه بر روی سرور خود استفاده کنیم. کارت­های NIC در انواع مختلف و با پورت­ها و سرعت­های مختلفی در دسترس هستند. با توجه به شبکه موجود و تعداد پورت­های مورد نیاز برای ارتباط سرور خود با شبکه میبایست به انتخاب کارت شبکه بپردازیم. کارت شبکه­های قابل استفاده بر روی سرور HPE می­توانند از یک تا ۴ پورت و با سرعت­های ۱گیگ تا ۴۰گیگ را دارا باشند .

کارت شبکه NIC معمولاً به صورت رایج در زیر ساخت شبکه استفاده می شوند. البته لازم به ذکر است این کارت­ها با نام­های دیگری مانند کنترل کننده رابط شبکه (Network Interface Controller) ، کارت اترنت (Ethernet Card)، کارت شبکهLAN ((LAN Card نیز شناخته می شود. این کارت­ها کامپیوترها و سرورها را به شبکه داده وصل می­کند. معمولاً صفحه پشت کارت اترنت دارای یک یا چند پورت می­باشد. از پورت­ها برای اتصال کابل­هایی مانند کابل­هایRJ45، کابل­های SFP+ DAC یا AOC و غیره استفاده می­شود.

این کارت­های شبکه می­توانند سیگنال­ها را در لایه فیزیکی منتقل کرده و بسته­های داده را در لایه شبکه ارسال نمایند. کارت­های NIC  به عنوان واسط در لایه TCP/IP کار می­کند. البته لازم به ذکر است مهم نیست که در چه لایه­ای قرار دارد، در هر حال به عنوان واسطه بین یک کامپیوتر/سرور و یک شبکه داده عمل می­کند. برای مثال هنگامی که یک کاربر درخواست یک صفحه وب می­کند، کارت NIC از دستگاه کاربر داده می­گیرد و آنها را به سرور اینترنت ارسال می­کند، سپس داده­های مورد نیاز را از اینترنت دریافت کرده و برای کاربران نمایش می دهد.

آداپتور شبکه همگرا یا CNA چیست؟

CNA مخفف Converged Network Adapters است. در صورتی که بخواهیم از کارت شبکه متصل شده بر روی سرور هم جهت ارتباط به شبکه SAN و هم برای اتصال به شبکه کامپیوتری معمولی استفاده کنیم، میبایست از CNA بر روی سرور خود استفاده کنیم .

آداپتور شبکه همگرا یاCNA، به عنوان یک کنترلر رابط شبکه همگرا (C-NIC) نیز شناخته می­شود. همانطور که از نام آن مشخص است، سخت­افزاری است که می­تواند عملکردهای HBA و NIC را با هم متحد کند. از طرف دیگر، کارت­های CNA، با رابط­های PCIe ، اتصال و انتقال داده را بین دستگاه­های ذخیره­سازی یا سرورها و SAN های مبتنی بر FC فراهم می­کند. همچنین، مستقیماً ترافیک اترنت را از همان دستگاه های شبکه به شبکه های محلی منتقل می کند.

پس به طور ساده اگر بخواهیم به تفاوت میان HBA ، NIC  و CNA  بپردازیم .

 HBAبرای ارتباط با شبکه SAN

NIC برای ارتباط به شبکه معمولی

CNA  هم برای ارتباط به شبکه SAN و هم برای ارتباط با شبکه های معمولی

مقایسه میان NIC، HBA و CNA:

HBA ، NIC  و CNA قادر به پردازش داده­ها و اتصال فیزیکی دستگاه­ها هستند. اما این کارت­ها با ویژگی­های منحصر به فرد و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند.

کارت HBA:  همانطور که در بالا اشاره کردیم، از انواع مختلفی از کارتهای HBA برای پشتیبانی از پروتکل­های مختلف استفاده می شود. برای مثال FC HBA، به طور معمول در یک سرور HBA قرار می­گیرد و از طریق کابل فیبر نوری به یک سوئیچ فیبر متصل می­شود. عموماً از کارت FC HBA در یک شبکه FC SAN استفاده می­شود.

در حالی که کارت iSCSI HBA ، با یک پورت RJ45 یا یک پورت فیبر ارائه می­شود، که می­تواند به کابل شبکه معمولی و یا کابل نوری متصل شود. با ارسال دستورات SCSI به دستگاه­های ذخیره­سازی در سرورهای از راه دور از طریق شبکهTCP/IP، کارت iSCSI HBA  اغلب در شبکه IP SAN مبتنی بر iSCSI پذیرفته می­شود. در مورد SAS HBA ، با استفاده از مجموعه دستوراتSCSI، برای اتصال SATA (پیوست فن آوری پیشرفته سریال) یا دستگاه­های سازگار SAS مستقر شده است.

کارت NIC: براساس پروتکل اینترنت (IP)، کارت رابط شبکه در دو نوع یافت می شود که شامل پورت های نوری یا پورت های الکتریکی می باشد. اگر بخواهیم کارت HBA را با کارت NIC مقایسه کنیم به این صورت است که دومی معمولاً از طریق کابل فیبر نوری به سوئیچ اترنت متصل می شود. امروزه بیشتر کارتهای سنتی NIC در بازار دارای پروتکلهای iSCSI و NAS هستند که می­توانند در شبکه های SAN و NAS اعمال شوند.

کارت CNA: کارت آداپتور شبکه CNA می­تواند عملکرد هر دو آداپتور دیگر یعنی HBA و NIC را ترکیب کند و از پروتکل های FC  و Ethernet در یک پورت رابط پشتیبانی کند. به طور معمول، اترنت برای شبکه­های TCP/IP و برای شبکه­های ذخیره­سازی استفاده می­شود. با یک کارت CNA ، کانال فیبر مستقیماً از طریق اترنت به یک درگاه اترنت روی یک سوئیچ فعال شده FCoE منتقل می­شود. سپس سوئیچ همگرا ترافیک FC را به FC SAN و ترافیک اترنت را به LAN تبدیل می­کند.

اگر شبکه­ای بدون CNA باشد، سرورها باید حداقل دارای دو آداپتور باشند یعنی FC HBA برای اتصال سرور اچ پی به شبکه ذخیره سازی و کارت NIC برای اتصال سرور بهLAN.

بنابراین در مرکز داده SAN، استفاده از کارت های CNA ترجیح داده می شود که می­تواند با کارت آداپتور، کابل و پورت سوئیچ کمتر، هزینه ها را کاهش دهد. به خصوص، در یک شبکه با چگالی بالا، CNA ها به کاهش پیچیدگی مدیریت کمک می­کنند زیرا فقط یک اتصال و یک کابل برای مدیریت وجود دارد.

نتیجه ­گیری:

با بیان تفاوت میان HBA ،NIC  و CNA که در بالا ذکر شد، به راحتی می توان دریافت که کارت های HBA ،NIC و CNA همه ویژگی های خاص خود را دارند که متناسب با آن می توان دریافت که از چه نوع کارتی می توان استفاده کرد.

البته انتخاب از میان کارت های HBA ،NIC و CNA نه تنها به پروتکل های کارت های پشتیبانی شده بلکه به شبکه بودجه شما نیز بستگی دارد.

امید واریم با مطالعه این مطلب به شناخت کافی در مورد تفاوت کارت های CAN  ، HBA و NIC رسیده باشید . در صورت نیاز به در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا مشاوره های قبل از خرید میتوانید با کارشناسان شرکت شبکه گستران یاقوت سرخ ، به شماره تماس 71189-021 در ارتباط بوده و یا به سایت یاقوت سرخ به آدرس : www.Ysorkh.net مراجعه کنید .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز