خبرگزاری کار ایران

لوله مانیسمان و اتصالات مرتبط با آن

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۱۱۱

همانطور که از نام این لوله بر می‌آید هیچ‌گونه درز یا جوشی ندارد. لوله مانیسمان با روش‌های مختلفی تولید می‌شود که این موضوع بسیار به قطر لوله تولیدی و یا نسبت قطر لوله به ضخامت دیواره آن بستگی دارد. به طور کلی فرآیند ساخت لوله مانیسمان از طریق قالب‌ریزی فولاد خام و تبدیل آن به یک بیلت جامد صورت می‌پذیرد. بیلت در واقع یک استوانه ریخته‌گری شده تو پُر است که برای تولید لوله مانیسمان با استفاده از فرآیند اکستروژن و مندرل درون آن خالی می‌شود.

لوله مانیسمان و اتصالات مرتبط با آن

لوله مانیسمان معمولاً برای انتقال سیالاتی مانند آب، گاز طبیعی، نفت، فاضلاب، هوا و ... استفاده می‌شود. این لوله معمولاً در سیستم‌های فشار بالا و محیط‌های با خورندگی بالا مانند صنایع نفت، گاز، تولید برق و صنایع دارویی استفاده می‌شود. از مزایای لوله مانیسمان این است که هیچ‌گونه درز یا جوشی نداشته و همین امر باعث شده تا قدرت و تحمل فشار بالاتری داشته باشد. یعنی لوله مانیسمان می‌تواند تا 20 درصد فشار کاری بیشتری را نسبت به لوله درزدار با همان متریال و سایز تحمل نماید.

نبودن درز در لوله مانیسمان یعنی که این لوله مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد، زیرا ناخالصی‌ها و نقصان‌ها معمولاً در امتداد جوش لوله رخ می‌دهند. همچنین بر خلاف لوله درزدار، نیازی به انجام تست یکپارچگی جوش برای لوله‌های مانیسمان نیست.

درصورتیکه به هر نوع لوله مانیسمان یا درزدار نیاز دارید، می‌توانید با متخصصان پترو ایلیا تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره درست در زمینه کاربری لوله مورد نظر خود، قیمت لوله مانیسمان را نیز استعلام نمایید.

اتصالات فلزی چیست؟

اتصالات فلزی از ملزومات لوله‌کشی هستند که معمولاً برای تغییر مسیر جریان (زانویی، سه راهی و ...)، تغییر سایز لوله (تبدیل، سه راهی تبدیل و ...)، متصل کردن اجزای مختلف (کوپلینگ) و متوقف کردن جریان (کَپ) از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از اتصالاتی که در لوله‌کشی‌ها استفاده می‌شوند عبارتند از: زانویی، سه راهی، تبدیل، مهره ماسوره، کوپلینگ، اولت‌ها، چهار راه، کپ، بوشن، پلاگ، تله بخار، فلنج و ... .

لوله مانیسمان و اتصالات مرتبط با آن

زانویی

زانویی یکی از اتصالاتی است که بیش از هر اتصال دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف آن تغییر جهت لوله‌کشی است. زانویی معمولاً با استاندارد 45 درجه و 90 درجه و با دو نوع شعاع کوتاه و شعاع بلند تولید می‌شود. البته می‌توان آن را با زوایای مختلف برش داد.

بوشن

بوشن از لحاظ ظاهری شبیه به یک تکه کوچک از لوله است که ممکن است یک سر آن یا هر دو سر آن دارای رزوه مادگی یا نرینگی باشد. همچنین ممکن هر دو سر بوشن از داخل و بیرون دارای رزوه باشد. از بوشن برای اتصال لوله‌های با سایز مختلف استفاده می‌شود. بوشن تبدیل نیز یکی از اتصالاتی است که کاربرد زیادی دارد و شکل متداول استفاده از آن، بین اتصالی بزرگتر و لوله‌ای کوچکتر است. کاربرد بوشن مشابه کوپلینگ یا مهره ماسوره است اما از نظر حجمی کوچکتر از آن‌ها می‌باشد. بوشن با متریال‌های مختلفی تولید می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از: برنج، برنج با روکش کروم، مس، PVC، گالوانیزه، استنلس استیل و ... . جهت خرید بوشن با بهترین قیمت و کیفیت می‌توانید به وبسایت petroilia.com مراجعه نمایید.

زانو تبدیل

از این نوع زانویی هم برای تغییر جهت لوله‌کشی و هم برای تغییر سایز لوله در سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شود. زانو تبدیل در واقع نیاز به یک اتصال دیگر را از بین برده و میزان جوشکاری را تا بیش از یک سوم کاهش می‌دهد. همچنین کاهش تدریجی قطر در سر تا سر قوس زانو تبدیل باعث می‌شود تا مقاومت کمتری در برابر جریان به وجود آمده و تاثیر تلاطم جریان و فرسایش داخلی بالقوه کاهش پیدا کند. این ویژگی‌ها از افت فشار زیاد در خط لوله جلوگیری می‌کند.

سه راهی

از سه راهی برای جمع‌آوری یا توزیع سیال در سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شود. سه راهی در واقع تکه‌ای از یک لوله است که در مرکز آن یک انشعاب 90 درجه وجود دارد.  معمولاً دو نوع سه راهی در لوله‌کشی‌ها استفاده می‌شود: سه راهی مساوی و سه راهی نامساوی (سه راهی تبدیل). سه راهی 45 درجه هم نوع دیگری است که انشعاب مرکزی آن 45 درجه است و مزیتش این است که اصطکاک و تلاطم را که ممکن است مانع جریان شود کاهش می‌دهد.

چهار راه

چهار راه دارای یک ورودی و سه خروجی (یا بالعکس) می‌باشد. معمولاً در لوله‌کشی‌های فرآیندی انتقال سیال از چهار راه استفاده نمی‌شود. اما چهار راه فورج شده در خطوط آب‌پاشی آتشنشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تبدیل

با استفاده از تبدیل می‌توان سایز لوله را تغییر داد. در لوله‌کشی‌های از دو نوع تبدیل هم مرکز و تبدیل غیر هم مرکز استفاده می‌شود. در تبدیل هم مرکز که با نام تبدیل مخروطی هم شناخته می‌شود، مرکز در هر دو سر تبدیل یکسان بوده و حول یک محور است. تبدیل هم مرکز ارتفاع خط مرکزی خط لوله را حفظ می‌کند. در واقع اگر خط مرکزی لوله بزرگتر و لوله کوچکتر یکسان باشد از تبدیل هم مرکز استفاده می‌شود. در تبدیل غیر هم مرکز، مرکز دو سر تبدیل در محور‌های متفاوتی هستند. زمانیکه نیاز است یکی از سطوح خارجی خط لوله به صورت یکسان حفظ شود، از تبدیل غیر هم مرکز استفاده می‌شود.

کپ

با استفاده از کپ می‌توان انتهای لوله را بست. کپ لوله در انتهای خط لوله استفاده می‌شود. همچنین در هِدِرهای لوله‌کشی برای اتصالات آینده نیز استفاده می‌شود.

مهره ماسوره

مهره ماسوره جایگزین خوبی برای فلنج در لوله‌های کم فشار با قطر کم است، چراکه در چنین شرایطی برداشتن لوله امری متداول است. مهره ماسوره با انتهای رزوه شده و ساکت ولد موجود می‌باشد. این قطعه سه قسمت دارد: مهره، یک سر مادگی و یک سر نرینگی. زمانیکه دو سر مهره ماسوره به لوله‌ها متصل شد با استفاده از مُهره تعبیه شده روی آن به لوله‌ها محکم می‌شود.

کوپلینگ

سه نوع کوپلینگ وجود دارد:

  • فول کوپلینگ
  • نیم کوپلینگ
  • کوپلینگ تبدیلی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز