خبرگزاری کار ایران

علت و درمان یبوست در بارداری

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۰۸۲

نکته مهمی که خانم‌های باردار باید به آن توجه داشته باشند سلامت روحی و جسمی آن‌ها در دوران بارداری است که این امر مهم به توجه همسر و سایر اعضای خانواده نیز نیازمند است.

بارداری تحت یک اتفاق فیزیولوژیک برای زن رخ می‌دهد که می‌توان از آن به دورانی مهیج و همراه با وِیژگی‌های خاص جسمی و روحی یاد کرد که ممکن است با سختی‌ها و نگرانی‌هایی نیز همراه باشد و جسم و روح زن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

بنابراین لازم است پیش از بارداری آمادگی‌های لازم را برای این زمان بدست آورد و در دوران بارداری با آگاهی از وضعیت خود و داشتن تغذیه سالم، کافی و مقوی، رعایت موارد مرتبط با بهداشت بانوان و طی کردن این دوران در شادی و با کمترین میزان استرس، فرزند سالمی را به دنیا آورد. ما در این مطلب به امر سلامت در دوران بارداری پرداخته و به شما کمک خواهیم کرد تا با آگاهی از مشکلاتی که ممکن است در این دوران برای شما به وجود آید، با رعایت بهداشت فردی و یا استفاده از برخی داروهای گیاهی موثر در این دوره، بارداری بی‌دغدغه‎ای را طی کرده و سلامت خود را در این زمان تضمین نمایید.

یبوست بیماری شایع دوران بارداری

مشکل یبوست یکی از بیماری‌های شایع در زمان بارداری است که می‌تواند گاهی بارداری را برای مادران سخت نماید.

چه عواملی در این دوران سبب به وجود آمدن مشکل یبوست می‌شود؟ 

در دوران بارداری حرکات روده‌ای در مادران دچار اختلال می‌شود و این مورد به دلیل رشد جنین، بزرگ شدن شکم و در واقع حجیم شدن رحم رخ می‌دهد. تمامی این حالات و تغییرات می‌تواند نفخ شکم، سختی در دفع مدفوع (هموروئید) و ناراحتی معده را باعث شود. از دیگر مواردی که می‌تواند منجر به یبوست در دوران بارداری شود نوسانات هورمونی است که در بارداری بر سیستم گوارشی مادر تاثیر گذاشته و سلامت او را دچار مشکل و اختلال می‌کند. البته این حالات پس از زایمان رفع می‌شود و شما به حالات جسمی نرمال پیش از بارداری بازخواهید گشت.

راه‌های درمان یبوست در دوران بارداری

در این دوران بهتر است سعی کنید با استفاده از داروهای گیاهی و یا استفاده از درمان‌های خانگی یبوست خود را درمان نمایید. زیرا در این دوران برای حفظ سلامت جنین نمی‌توان از داروهای دیگر به صورت خودسرانه استفاده کرد.

در دوران بارداری بهتر است غذاهایی مصرف شود که از فیبر زیادی برخوردارند. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه‌های تازه و غلات بخصوص نان و جو دوسر می‌تواند کمک کند تا شما دفع آسانتری را تجربه کنید. در ادامه چند نمونه از مواد غذایی و داروهای گیاهی مختلفی را که می‌تواند در این دوران به شما کمک نماید تا مشکل یبوست دوران بارداری خود را برطرف کرده و یا درد و مشکلات آن را کمتر نمایید، معرفی خواهیم کرد.

  • آلو میوه‌ای مفید برای رفع یبوست خانم‌های محسوب می‌شود. آلو را می‌توانید به صورت میوه و یا به صورت پخته شده مصرف نمایید.
  • ماست ممکن است باعث یبوست شما شود اما اگر در این دوره از ماست پروبیوتیک استفاده کنید باکتری مفید موجود در این نوع ماست به دیواره روده چسبیده و از به وجود آمدن باکتری‌های بیماری زا در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند.
  • آب زیاد بنوشید. آب اگر به اندازه‌ای نوشیده شود که ادرار شما بی‌رنگ گردد، در این حالت می‌تواند به رفع یبوست شما کمک نماید.
  • ورزش کنید، انجام حرکت‌های نرمشی و یا پیاده روی و به طور کل فعالیت داشتن می‌تواند به شما کمک نماید تا اکسیژن رسانی به بدن شما به خوبی اتفاق افتد. همچنین گردش خون با کیفیت نیز از ایجاد مشکل یبوست در این دوران خواهد کاست.
  • در هر وعده غذایی حجم زیادی از مواد غذایی را وارد معده خود نکنید، این اشتباه سلامت شما را دچار مشکل می‌کند، سعی کنید این میزان را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و دفعات خوردن غذا را بیشتر کنید.

همچنین می‌توانید مقاله معتبر درمان یبوست بارداری در مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی را در این لینک مطالعه نمایید.

تاثیر داروهای گیاهی برای رفع برخی مشکلات در دوران بارداری

علت و درمان یبوست در بارداری

داروهای گیاهی نیز می‌توانند به دفع آسان در دوران بارداری کمک نمایند. در ادامه به معرفی چند نمونه از داروهای گیاهی که می‌توانید در این زمان آن‌ها را مصرف نمایید خواهیم پرداخت.

  • اسفرزه دارویی گیاهی است که سرشار از فیبر بوده و بسیار ملین است و می‌تواند به دفع آسان شما کمک نماید. کافیست یک قاشق چایخوری اسفرزه را داخل آب ولرم بریزید و اجازه دهید بماند پس از مدتی آن را هم زده و بنوشید. لعاب به وجود آمده از اسفرزه کمک می‌کند روده شما پاک شده و دفع آسانتری داشته باشید.
  • خاکشی یا خاکشیر یکی از داروهای گیاهی دیگری است که در درمان یبوست دوران بارداری بسیار موثر است. یک قاشق مرباخوری خاکشیر را با یک استکان آب روی شعله قرار دهید و به آرامی جوشانده و سپس میل کنید.
  • سبوس گندم یکی از داروهای مناسب برای برای درمان یبوست به شمار می‌آید. برای این منظور بهتر است سبوس گندم را خیس کنید و بعد خیسانده آن را میل نمایید.
  • ترنجبین یکی از داروهای گیاهی دیگری است که می‌توانید از آن برای درمان یبوست دوره بارداری استفاده نمایید. 25 تا 30 گرم ترنجبین را در یک لیوان آب ولرم بریزید و پس از مدت کمی آن را بنوشید.
  • مصرف روزانه چند قاشق روغن بادام شیرین و یا روغن زیتون در سلامت شما موثر بوده و برای رها شدن از مشکلاتی که یبوست در دوران بارداری به وجود می‌آورد موثر خواهد بود.

بهداشت بانوان در دوران بارداری

یکی از موضوعات مهم در دوران بارداری که بر سلامت مادر و همچنین جنین وی تاثیر بسیاری دارد، رعایت موارد مرتبط با بهداشت بانوان است که در این دوران باید به آن توجه اساسی داشت.

شاید برخی از بیماری‌ها در این دوران برای مادر به وجود آید که چندان خطرناک نباشد و آسیبی را متوجه جنین نکند اما برخی بیماری‌ها که از عفونت ناشی می‌شوند، می‌توانند بر سلامت مادر و جنین تاثیر گذاشته و باعث زایمان زودرس نوزاد و یا ایجاد مشکلاتی از قبیل کم بودن وزن و اختلال‌هایی در نوزاد شوند. در ادامه به راهکارهایی خواهیم پرداخت که با رعایت آن‌ها می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید.

  • استحمام: در زمان بارداری بهتر است برای بهتر جریان یافتن خون در بدن به طور روزانه و یا یک روز در میان استحمام کنید. در زمان استحمام از آب سرد و یا آب خیلی گرم استفاده نکنید.
  • لباس مناسب: یک بانوی باردار باید متناسب با زمان بارداری خود و شرایط آب و هوایی از لباس‌های گشاد و راحت که دارای جنسی نرم است، استفاده نماید. همچنین بهتر است برای جلوگیری از عفونت‌های احتمالی، لباس زیر خود را در فاصله زمانی کوتاه تعویض نمایید.
  • کفش مناسب: پیشنهاد می‌کنیم خانم‌های باردار در طول دوران بارداری، بخصوص در ماه پایانی از کفش‎هایی با پاشنه‎های کوتاه استفاده نمایند زیرا به این شکل نه تنها کنترل وزن بدن راحت‌تر صورت می‌گیرد بلکه از آسیب رسیدن به مهره‌های کمر و به خطر افتادن سلامت‌تان جلوگیری می‌شود.
  • لوازم آرایش و رنگ‌های شیمیایی: توصیه ما به شما این است که در این زمان برای حفظ سلامت کودک خود از مصرف مواد آرایشی بخصوص رنگ موها که می‌توانند آسیب رسان باشند اجتناب کنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان: از دیگر نکات مهمی که در دوران بارداری می‌تواند به سلامت شما کمک نماید، توجه به بهداشت دهان و دندان است. از آن جا که ممکن است در این دوران بعضی از مادران به مشکل التهاب لثه دچار شوند به شما پیشنهاد می‌کنیم ضمن استفاده از مواد غذایی سرشار از کلسیم و همچنین داروهای مکمل و مسواک کردن دندان‌ها پس از صرف غذا، سلامت دندان و دهان خود را تضمین کنید.

درباره سایت فرهنگ

سایت فرهنگ به آدرس الکترونیکی www.farhang.co  در واقع مجله‌ای فرهنگی است که هر آنچه شما برای داشتن یک زندگی سالم و ایدهآل نیاز دارید را در اختیار شما قرار داده است. در این مجله که زندگی به سبک فرهنگ را به تصویر کشیده است، شما می‌توانید مطالب گوناگونی را درحوزه‌های مختلف آموزشی، سلامت، سبک زندگی و همچنین گردشگری بخوانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز