خبرگزاری کار ایران

مقایسه کلی و جامع دو خودروی پرفروش تیبا و پراید

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۴۸۴

در گذشته، خودروهای ایرانی در بازار فروش را با نام پیکان شناخته می‌شدند! بعد از حذف پیکان از چرخه تولید، پراید به جای پیکان در رأس فروش خوردرو در خط تولید و فروش قرار گرفت و به سرعت زیادی پرطرفدار شد. ولی کیفیت پراید در سالهای تولید و فروش و ایمنی آن در مقایسه با سایر خوردروهای تولیدشده در کشورمان همیشه مورد سؤال بوده است.

 امروزه شرکت سایپا بعد از تولید پراید توانسته است محصولات دیگری را نیز به عرصه تولید و فروش برساند. از این رو تولید پراید توسط این شرکت کم کم به نقطه پایان و توقف رسیده است. سایپا بعد از تولید و فروش بالای پراید، تمرکز خود را بر روی تولید خودروهای جدید مانند تیبا، ساینا، کوئیک و ... گذاشته است.

گفتنی است که در تولید بیشتر این خودروها مخصوصا در تیبا در اصل از همان فناوری تولید پراید استفاده می‌شود و مقداری این فناوری در این تولید این خودروها در طول سالهای اخیر پیشرفته‌تر شده است. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه دو خوردوی پرطرفدار شرکت سایپا، پراید و تیبا بپردازیم.

اکنون که خبر توقف تولید پراید به مرحله اجرا رسیده است، تیبا، تولید ملی سایپا، به نظر می‌رسد جایگزین مناسبی برای پراید باشد. تیبا در طی این سالها هم از نظر کیفیتی و هم از نظر قیمتی توانسته است طرفداران زیادی را به خود جذب کند. با توجه به قیمت بالای خانواده پژو و سمند و توقف تولید پراید، تیبا و سایر تولیدات شرکت سایپا، خریدی مقرون به صرفه در میان خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار فروش خودرو  هستند.

قیمت‌ دو خودروی ایرانی پراید و تیبا

در هنگام خرید خودروهای  ارزان،  خودروهای چینی در ابتدا انتخاب‌هایی هستند که امکان دارد به ذهن هر متقاضی خطور کند.

با وجود این  بهتر است خرید mvm110 را فراموش کنید. به فکر خرید خودروهای داخلی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر مانند پراید و تیبا باشید، به این دلیل که این دو خودرو نیز در مقایسه با سایر خودروها دارای قیمت پایین‌تری هستند، به شکلی که این دو خوردرو را جزو ارزان ترین خودروها  شناخته می‌شوند.

چنانچه یکی از این دو خودرو را انتخاب کنیم فقط سه تا پنج میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. اما سؤال اینجاست از لحاظ فنی این دو خودرو چطور هستند؟ پراید مدت زیادی در بازار بوده است و خیلی تکراری شده است. به همین دلیل است که یک سری  از افراد به دنبال اولین خودرو ایرانی سایپا بعد پراید می روند.

تفاوت ظاهری دو خودروی پراید و تیبا

در حالی که گفته می‌شود در طراحی تیبا، شاسی پراید و خانواده X100 به کار برده شده است، اما خودروی تیبا از نظر ظاهر شکل مدرن‌تری دارد. افرادی که پشت فرمان این خودرو قرار گرفته‌اند، اظهار دارند که داشتن خودروی تیبا، به همان اندازه سواری گرفتن از پراید ارزان و مقرون به صرفه است.

 هر دو خودرو میزان مصرف سوخت کمی دارند. برای حفاظت و سرویس صاحب خودرو خیلی به دردسر نمی‌افتد. گفتنی است که  برخی قطعات و لوازم یدکی پراید با برخی قطعات و لوازم یدکی تیبا به صورت اشتراکی است، ولی در زمان گزینش و خریداری یکی از این خودروها  باید سختگیری و دقت بیشتری کرد. به هر حال باید این را در نظر گرفت  که از هر دو این خودروها  نمی توان در رانندگی خارج شهر خیلی خیلی استفاده کرد.

چه تفاوتی میان پراید و تیبا از نظر میزان ایجاد ایمنی وجود دارد؟

خودروی تیبا از جنبه ایمنی و شرایط مناسب و استاندارد یک سری امکانات مهمی دارد که موجب می‌شود  در مقایسه با پراید از نظر ایمنی شرایط بهتری داشته باشد. این گونه که کارشناسان نظر داده‌اند، دو خودروی پراید و تیبا از نظر ایمنی تا حدودی متفاوت هستند. 2 مورد از اصلی ترین تفاوت هایشان در ایمنی خودرو به این شرح است که یکی از آن ها از نظر برخورد با عابر پیاده است. طراحی خودروی پراید به شکلی است که در زمان برخورد با عابر پیاده، فرد به زیر خودرو کشیده می‌شود، در حالی که  فرد باید بر کاپوت پرت بشود.

نکته دوم آزمایش ضربه از کنار است که نمی‌توان بیشتر از این چیزی که در پراید تدبیر شده آن را افزایش داد، ولی در خودروی تیبا می‌توان این شرایط را فراهم کرد. در هرحال  باز هم باید به این نکته اشاره کرد که تغییرات و ظرافت های پراید و تیبا ناچیز است، اما همین مقدار کم سبب می شود تا تیبا بتواند در حیطه استانداردهای 85 گانه موفق‌تر عمل کند.

استانداردهای ایمنی در خودرو تیبا و پراید

علاوه بر این کارشناسان اظهار دارند که خودروهای ایرانی از جنبه ایمن بودن و میزان کیفیت حتما  مورد بررسی وکاوش واقع می‌شوند. شرکت isqi ستاره کیفی به ماشین‌ها می ‌دهد ولی در ارتباط با  ایمن بودن خوردو، آن را یورو انکپ به خوردوها اعطا می‌کند. در کشور ایران خودروهای مونتاژی وجود دارند که دارای سه ستاره ایمنی هستند و مطابق شرایط در سال رتبه‌بندی آن‌ها مورد تغییر قرار می‌گیرد.

مقایسه کلی و جامع دو خودروی پرفروش تیبا و پراید

مثلا خودرویی که سالهای پیش به ایران وارد شده است در آن دوره زمانی ۳ ستاره ایمنی داشته، اما چنانچه همان خودرو  مونتاژ شده را در زمان حاضر از نظر ایمنی  مورد ازمایش قرار بدهند، امکان دارد ستاره ایمنی کمتری بگیرد، به این دلیل مشکل امنیت خودروها روزانه پیشرفته ‌تر می‌ شود. در زمان حال کف استانداردی امنیت خوردو  مورد نظر  است که خودروهایی مانند پراید، تیبا و پژو ۴۰۵ نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

مقایسه قدرت موتور در دو خودرو پراید و تیبا

در مقایسه قدرت موتور در دو خودروی تیبا و پراید گفتنی است که  موتور تیبا دارای قدرت بیشتر می‌باشد. به ویژه اینکه پراید پس از افزوده شدن وزن،  هنوز با موتور 1300 سی سی به عرصه آمده است که ایجاد سبب شتاب کمتری به نسبت تیبا می‌شود.

تیبا دارای موتوری با حجم 1500 سی سی است که این امر سبب شده این خودرو از قدرت و شتاب بیشتری برخوردار باشد. از این جنبه تیبا دارای برتری بیشتری در مقایسه با پراید است.، به این دلیل که در پراید حتی با عدم تغییر در موتور، وزن ماشین بالا است که سبب کند شدن قدرت شتاب آن می‌شود. قدرت موتور خودروی تیبا دارای توان تولید نیرویی به اندازه 87 اسب بخار برای 5300 دور در دقیقه و گشتاور 128 نیوتن متری برای چهار هزار دور در هر دقیقه است.

با این حال این را در نظر داشته باشید که تیبا در ارتباط با کیفیت روغن موتور خیلی حساس است. حتما  باید در انتخاب روغن با کیفیت دقت بالایی داشته باشید. چنانچه برای خودروی تیبا از یک روغن موتور معمولی به کار می‌برید تقریبا بعد از دو هزار کیلومتر رانندگی، زمانی که خودرو را استارت بزنید و روشن کنید، صدای غیرعادی از موتور به گوش می‌رسد که بعد از گرم شدن ماشین هم  قطع نمی‌شود. حداکثر سرعت نیز در این خودرو 200 کیلومتر بر ساعت است.

موتور پراید همانند تیبا چهار سیلندر دارد که به شکل خطی واقع شده اند. موتور خوردو پراید با حجم 1300 لیتر قادر است قدرتی حدود 71 اسب بخار برای 5250 در هر دقیقه و گشتاوری 108 نیوتنی برای چهار هزار دور ایجاد کند؛ بنابراین در این مقایسه خودروی  تیبا از نظر حجم  موتور، قدرت، اسب بخار و دورهای موتور از پراید در مقام بالاتر قرار دارد.

خودرو پراید مثل تیبا یک گیربکس پنج دنده دستی دارد. حداکثر شتاب در پراید 170 کیلومتر بر ساعت است . با پراید شما به 14 تا 15 ثانیه زمان احتیاج دارید که از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت نزدیک شوید، پس از لحاظ سرعت و شتاب نیز تیبا با داشتن سرعت 200 کیلومتری و زمان 12 تا 13 ثانیه ای نسبت به پراید در اولویت است.

مصرف سوخت در دو خودرو پراید و تیبا چگونه است؟

باک بنزین موجود در پراید دارای ظرفیت 40 لیتر بنزین است که به اندازه هر صد کیلومتر رانندگی کردن هفت لیتر بنزین از آن کم می‌شود. در حقیقت خودروی پراید در داخل شهر، به میزان 9.5 لیتر بنزین می سوزاند که این عدد در اتوبان ها به 5.3 لیتر می‌رسد.

باک بنزین تیبا دارای ظرفیت 40 لیتر است. میزان به کاربردن سوخت در شهر آن  به 5.6 لیتر به اندازه هر صد کیلومتر که رانندگی می‌کند، می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن هم 6.95 لیتر است.

مقایسه کلی و جامع دو خودروی پرفروش تیبا و پراید

سیستم فرمان دو خودروی پراید و تیبا چگونه است؟

فرمان خودروی تیبا یک سیستم هیدرولیک  دارد که دارای توانایی کنترل ارتفاع می‌باشد. سیستم ترمز خودروی تیبا، از روغن استفاده می‌کند و دارای بوستر خلایی است. نوع و دیسک و کالیبر ترمز تیبا در جلو دیسکی و در عقب به صورت کاسه ای واقع شده است.

فرمان خودروی پراید نیز مانند تیبا سیستمی هیدرولیک دارد که دارای توانایی کنترل ارتفاع است. سیستم و کاربرد ترمز پراید نیز روغنی با بوستر خلایی است و شکل دیسک و کالیبر ترمز آن در جلو دیسکی و در عقب به صورت کاسه ای قرار دارد.

مقایسه آپشن های دو خودروی پراید و تیبا

پراید همانند تیبا از دارای سیستم تهویه مناسب است. سیستم پخش موزیک در  پراید هم برای سی دی و هم USB مناسب است که دارای  توانایی به اجرا درآوردن  فایل های MP3 است. در قسمت جلو و عقب پراید به قابلیت مه شکن تچهیز شده است.

یکی از آپشن‌های متفاوت تیبا و پراید در سیستم تهویه متناسب است. سیستم پخش تیبا قابلیت این را دارد که فایل های MP3 از روی USB یا سی دی اجرا کند. تیبا چراغ جلوی پرنوری دارد که هنگام رانندگی در شب دیگر دردسر آفرین نیست. به علاوه زمان‌های ضروری در جلو و عقب تیبا مه شکن تجهیز شده است. مهم‌تر از همه این که تیبا دارای چراغ هشداردهنده عیب یاب موتور است. شیشه های برقی در تیبا نیز فقط مخصوص درهای جلو است.

در گزارش بالا که از تیم تحقیقاتی فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار بود، دیدیم که با توجه به شباهت بسیار زیاد دو خودرو تیبا و پراید ، در عین حال تفاوت های محسوسی نیز در آنها مشاهده میشود که بسیار چشمگیر هستند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز