خبرگزاری کار ایران

چگونه یک ماشین لباسشویی را تعمیر کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۱۳۸

در هنگامی که مشکلاتی از قبیل تخلیه نشدن آب مخزن و عدم چرخش آن، تمیز نشستن لباسها رخ می دهد و بطور خلاصه، دستگاه در اوج عملکرد، به خوبی کار نمی کند یا کلاً از کار می افتد. در این وضعیت، می توانید خودتان به تعمیر ماشین لباسشویی تان بپردازید.

اکثر خرابی هایی که نیاز به تعمیرات دارند، تنها به ابزار ساده ای نیاز دارند و می تواند توسط صاحبخانه ها، که فقط مهارت محدودی در تعمیر لوازم خانگی دارند، انجام شود. پس توصیه می کنیم در ادامه این مقاله که توسط تعمیرگاه تک سرویس بعوان نمایندگی ایندزیت در استان های تهران و البرز و همچنین نمایندگی کندی، تهیه شده است با ما همراه باشید.

نحوه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی

1- ماشین لباسشویی شروع به کار نمی کند

این مسئله، اساسی ترین مشکل در بین خرابی های ماشین لباسشویی است: دستگاه کار نمی کند. شما لباس ها را درون مخزن لباسشویی قرار داده اید، و دکمه "ON" را فشار داده اید یا سلکتور آن را چرخانده اید، اما هیچ اتفاقی رخ نداده است. جهت تعمیر ماشین لباسشویی موارد زیر را انجام دهید.

  • سیم برق پشت ماشین را بررسی کنید تا از وصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. به دلیل حرکات شدید دستگاه، خصوصاً در شرایط عدم تعادل بار، ممکن است حرکت کند و جابجا شود. وقتی ماشین حرکت می کند، احتمال دارد به صورت ناخواسته، سیم برق از پریز خارج شود. بست های کمربندی که دور سیم جهت جمع و کوتاه کردن آن قرار دارد، را باز کنید تا انعطاف پذیری بیشتری ایجاد شود.
  • قطع کننده (بریکر) مدار را بررسی کنید و برای تنظیم مجدد آن، پنل سرویس برق را پیدا کنید. قطع کننده مدار را در جهت "OFF" چرخانده و سپس به وضعیت "ON" برگردید.
  • ممکن است قفل درب ماشین معیوب باشد. این قفل، قسمتی از قاب درب است که به دستگاه می گوید درب به درستی بسته شده است و می تواند شروع به آبگیری کند. درب را ببندید و ببینید این قسمت درب، با بخش روی دستگاه درگیر می شود.
  • ممکن است میکروسوئیچ درب ماشین خراب باشد. جهت تعمیر ماشین لباسشویی، می توانید با تنظیم دستگاه روی حالت "ON" و سپس با فشار دادن انتهای صاف یک خودکار، در داخل محرک میکروسوئیچ، این مورد را آزمایش کنید. اگر درست کار کند، دستگاه باید آبگیری نماید، حتی اگر درب آن باز باشد.

2- لباسشویی، لباس ها را به اندازه کافی تمیز نمی شوید

  • از پر کردن بیش از حد ماشین خودداری کنید. در این وضعیت، دستگاه فضای کافی برای شستشوی با آب تمیز، جهت بیرون کشیدن مواد شوینده و بقایای آن را ندارد. برای آگاهی از حداکثر بار مجازی که می توانید در ماشین بریزید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.
  • از مواد شوینده کمتری استفاده کنید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده، سبب می شود به جای اینکه ماشین آن را کاملاً از روی لباسها پاک کند، پرزها و سایر مواد زائد را مجدداً بر روی آنها قرار دهد.
  • وسایل مربوط به حیوانات خانگی مانند پتو، روتختی های گربه و سگ و همچنین اسباب بازی ها را به صورت جدا از بقیه لباس ها بشویید. مخصوصاً، پس از شستشوی لوازم حیوانات اهلی که کثیف هستند، مخزن ماشین لباسشویی را با دست تمیز کنید.

چگونه یک ماشین لباسشویی را تعمیر کنیم؟

3- ماشین لباسشویی نمی چرخد

  • جهت تعمیر ماشین لباسشویی، سعی کنید لباس ها را مجدداً، به خوبی در مخزن توزیع کنید. هنگامی که دستگاه از حالت تعادل خارج شود، تا زمانی که لباس ها را به طور مناسب پخش نکنید، به طور خودکار متوقف می شود. پس از توزیع مجدد لباس ها، دوباره درب دستگاه را ببندید. اگر توزیع بار، صحیح صورت گرفته باشد، دستگاه باید به طور خودکار شروع به چرخش کند. بارهایی که شامل مواد با جذب بالا مانند حوله، ملحفه و لباس های ضخیمی مانند شلوار جین و ژاکت هستند، اغلب سبب خارج کردن دستگاه از حالت تعادل می شوند.
  • سطح دستگاه را روی زمین بررسی کنید. زمانی که ماشین از حالت تراز خارج شود، چرخش را متوقف می کند. این عمل برای ایمنی در لباسشویی شما برنامه ریزی شده است. سطح ماشین را با حباب دستگاه تراز، تنظیم کرده و پایه های لباسشویی را در محل مناسب قرار دهید.
  • برای تعمیر ماشین لباسشویی، سیستم زهکشی و شلنگ تخلیه را بررسی کنید. موارد کوچکی می تواند سیستم زهکشی دستگاه را مسدود کند. شاید بتوانید پمپ تخلیه ماشین را بدون برداشتن آن چک کنید. در نهایت، ممکن است شلنگ تخلیه که از پشت دستگاه، آب کثیف را به فاضلاب منتقل می کند، مسدود شده باشد.

4- ماشین لباسشویی پر سر و صدا است

  • یاتاقان های (بلبرینگ) مخزن، که دقیقاً در زیر مخزن قرار دارند ممکن است فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشند.
  • اگر ماشین لباسشویی صدای جیر جیر می دهد، یاتاقان های مخزن احتمال دارد، به روغن کاری نیاز داشته باشند.
  • این امکان وجود دارد که، تسمه یا قرقره محرک موتور ماشین لباسشویی، فرسوده شده باشد. تعمیر ماشین لباسشویی در این حالت پیچیده است، زیرا برای رسیدن به موتور، باید قسمت قابل توجهی از دستگاه را جدا کنید. تسمه قرقره پمپ، ممکن است ترک خورده و فرسوده شود و یا در غیر این صورت، تغییر شکل دهد. غالباً بوی تسمه نیز مانند بوی سوختن لاستیک است.

چگونه یک ماشین لباسشویی را تعمیر کنیم؟

5- همزن ماشین لباسشویی کار نمی کند

  • حرکت عقب و جلو ماشین، که سبب شستن و تمیز کردن لباس ها می گردد، توسط دستگاهی مخروطی شکل و پلاستیکی، موسوم به همزن، انجام می شود. دندانه های پلاستیکی کوچک و جهت دار(هدایتگر)، قسمت بالایی همزن را به قسمت پایینی متصل می کنند. در حالی که دستگاه در حالت تحریک شدن است، درب آن را باز کنید. سوئیچ درب را با انتهای صاف یک خودکار فشار دهید تا در زمان باز بودن درب، ماشین متوقف نشود. اگر دستگاه صداهای نرمال یا حتی صدایی شبیه آسیاب کردن ایجاد می کند، اما همزن حرکت نمی کند، ممکن است دندانه ها فرسوده یا شکسته شده و نیاز به تعویض داشته باشند.
  • موتور لباسشویی شما ممکن است تحت تأثیر سنبله برق قرار گرفته و نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد. روش ریست کردن هر برندی با دیگری متفاوت است. جهت تعمیر ماشین لباسشویی، کتابچه راهنمای کارخانه سازنده را برای بدست آوردن اطلاعات احتمالی در مورد تنظیم مجدد موتور بررسی کنید. به عنوان مثال، جهت رفع مشکل، در بسیاری از ماشین های لباسشویی جنرال الکتریک، نیاز است که دستگاه را از برق بکشید، و آن را دوباره به برق وصل کنید، سپس در مدت 12 ثانیه، شش بار درب را بالا و پایین کنید، و هر بار آن را حداقل 5 سانت بالا ببرید تا اتصال مغناطیسی سوئیچ قطع شود

6- ماشین لباسشویی آبگیری می کند اما تخلیه نمی شود

  • این مشکل ممکن است از مسدود شدن پمپ دستگاه توسط یک تکه پارچه یا سایر موارد مربوط به شستشو، باشد. جهت تعمیر ماشین لباسشویی، آب را از ماشین خارج کرده و سپس دستگاه را از برق بکشید. پیچ های صفحه جلوی ماشین را باز کنید. دستگاه را به سمت بالا متمایل کرده و در زیر قسمت جلوی آن را، با دو یا چهار آجر محکم کرده و نگه دارید، تا دسترسی راحت تری داشته باشید. محفظه پمپ ماشین ممکن است به راحتی قابل مشاهده باشد، بنابراین بررسی اینکه، آیا در پمپ گرفتگی وجود دارد یا خیر، کار ساده ای است. در صورت وجود گرفتگی، با استفاده از انبردست، به آرامی مسدودیت آن را رفع کنید.
  • البته، ممکن است لوله منتهی به پمپ، مسدود شده باشد. بست لوله را باز کنید. و یک سطل زباله را در نزدیکی خود قرار دهید، زیرا این لوله پر از آب است، آب آن را در سطل تخلیه کنید. اگر گرفتگی در شلنگ وجود داشته باشد، معمولاً در انتهای آن است. می توانید مواد زائد را با دست یا پنس بیرون بکشید.

7- ماشین لباسشویی بیش از حد لرزش دارد

  • احتمال دارد، دستگاه شما نیاز به بالانس مجدد داشته باشد. جهت تعمیر ماشین لباسشویی، از یک تراز حبابی، برای ارزیابی سطح ماشین استفاده کنید. و سپس با چرخاندن پایه های ماشین به بالا یا پایین، سطح آن را دوباره تنظیم کنید. برخلاف دستگاه خشک کن، که فقط دارای دو پایه قابل تنظیم در جلو می باشد، اکثر ماشین های لباسشویی دارای چهار پایه قابل تنظیم هستند.
  • در دستگاه ترکیبی لباسشویی و خشک کن، ممکن است تسمه های اتصال شل شده و باعث لرزش شدید دستگاه گردد. این امر می تواند یک وضعیت خطرناکی را به وجود آورد، زیرا احتمال دارد، خشک کن از لباسشویی خارج شود. تسمه های اتصال را محکم کرده و یا در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.
  • آسان ترین و کلاسیک ترین علت این مشکل، وجود بار نامتعادل است. وسایل و لباس های سنگین و با طول زیاد را به صورت متوازن در مخزن پخش کنید تا در یک طرف دسته بندی نشوند.
  • خرید پد ضد لرزش نیز، گزینه دیگری است که می توانید برای رفع این مشکل در نظر بگیرید. آزمایشات مستقل نشان داده است که پدهایی با ضخامت تقریباً 7 سانت در از بین بردن لرزش و تکانها بسیار عالی عمل می کنند. اگرچه این پدها ارزان نیستند، اما می توانند ابزاری ارزشمند برای کاهش لرزش ماشین لباسشویی خانه شما محسوب شوند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز