خبرگزاری کار ایران

راه مقابله با شپش سر چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۵۳۵

درمان شپش با سرکه و نمک یکی از روش‌هایی است که مدت ها است برای مبارزه با این معضل مورد استفاده قرار گرفته و به جداسازی تخم شپش از ناحیه سر کمک می‌کند.

درمان شپش با سرکه و نمک یکی از روش هایی است که مدت ها است برای مبارزه با این معضل مورد استفاده قرار گرفته و به جداسازی تخم شپش از ناحیه سر کمک می‌کند.

 در واقع، سرکه ماده ای غیر سمی است که قادر به کشتن شپش ها نبوده و تنها تخم این حشره را از موها و پوست سر جدا می کند. انجام این کار، از تولد دوباره حشرات بیشتر جلوگیری کرده و با ایجاد آسیب های احتمالی بیشتر در پوست مقابله می کند.

با توجه به این موضوع، برای درمان شپش با سرکه، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که به طور تقریبی حاوی ۵ درصد استیک اسید باشد. این میزان، برای حل کردن غشای تخم شپش کافی بوده و در عین حال، استفاده از محصولات غلیظ تری که از اسید استیک 7 درصد برخوردار هستند، ممکن است به پوست شما آسیب رسانده و ایجاد حساسیت کند.

راه مقابله با شپش سر چیست؟

باید اشاره کرد، سرکه سفید حاوی مقادیر کم تری استیک اسید محلول در آب بوده و قیمت آن نیز در مقایسه با سایر انواع سرکه ارزان تر است. سرکه قرمز، محصول گران قیمت تری است که در حدود ۵ تا ۷ درصد استیک اسید دارد.

برای انجام این کار، از سرکه سیب هم می توان استفاده کرد. با این حال، پیش از مصرف، لازم است درباره این محصول تحقیق کرده و از خالص و بکر بودن سرکه سیب اطمینان یافت. دلیل این امر آن است که سرکه سیب تصفیه نشده از غلظت بالاتری برخوردار بوده و به طور تقریبی حاوی 5 درصد اسید استیک است.

مطلب مرتبط: خواص و فواید سرکه سیب

برای درمان شپش با سرکه پس از خیس کردن جزئی موها و کف سر، چند پیمانه سرکه را به طور مستقیم بر روی پوست سر بریزید.سعی کنید پوست سر را به طور کامل ماساژ دهید تا این ماده در تمامی قسمت ها سر پخش شده و در لا به لای موها نفوذ کند. به احتمال قوی، انجام این کار برای افرادی که موهای بلندی دارند اندکی چالش برانگیز خواهد بود. با این حال، بهتر است با صبوری کامل این کار را ادامه دهید. سپس، اجازه دهید سرکه به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست سر و موهای شما باقی بماند. به این ترتیب، به این ماده فرصت خواهید داد تا بتواند پوسته تخم ها را از بین ببرد.

راه مقابله با شپش سر چیست؟

پس از انجام روش درمان شپش با سرکه ، اجازه دهید که این ماده، حداقل برای مدت ۵ دقیقه روی سر شما باقی بماند. سپس، با استفاده از یک شانه مناسب تمامی موها را شانه کرده و کلیه بخش های پوست سر را ماساژ دهید. پس از آن که موی خود را به دقت شانه کردید، می توانید آن را با آب بشویید و به وسیله یک حوله خشک کنید.

استفاده از سرکه را می توانید به صورت روزانه انجام داده و این کار را تا جایی ادامه دهید که از نابودی کامل تخم این حشره اطمینان یابید.

سایر روش های درمان شپش سر

در کنار درمان شپش با سرکه و نمک، این ماده به تنهایی قادر به از بین بردن شپش سر نیست. بنابراین، لازم است که در ابتدا از یک شامپو طبی مخصوص درمان شپش (Prediculicides) نیز استفاده کنید.

علاوه بر درمان شپش با سرکه برخی راهکارهای گیاهی دیگر هم وجود دارند که در از بین بردن این حشره موثر هستند. مطالعات نشان می دهند که برخی انواع خاص روغن های گیاهی، بر روی شپش و تخم آن اثر سمی دارند.از جمله این عصاره های روغنی می توان به روغن درخت چای، روغن بادیان رومی، روغن درخت کانانگا (ylang ylang) و نرولیدول اشاره کرد. نرولیدول نوعی ترکیب شیمیایی است که در اغلب گیاهان یافت می شود. خواص این روغن ها در درمان و مقابله با شپش سر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است.

از آن جا که تا کنون، گزارشی حاکی از اثرات جانبی این عصاره ها و روغن های گیاهی ثبت نشده است، استفاده از آن ها را برای بزرگسالان و کودکان می توان بی خطر تلقی کرد. بنابراین، در کنار درمان شپش با سرکه می توان از این روغن های گیاهی نیز بهره جست.

بعضی روش های درمانی طبیعی نظیر استفاده از روغن زیتون و کره نیز وجود دارند که از طریق قطع اکسیژن رسانی این حشره را نابود می‌کنند. هر یک از این مواد را می توان روی پوست سر بمالید و برای مدت 5 تا 10 دقیقه صبر کرد. سپس، می‌توان موها را مطابق معمول و با استفاده از یک شامپوی ملایم شستشو داد.

شپش سر قادر به پرواز نبوده و نمی تواند از نقطه ای به نقطه دیگر بجهد. این حشره، تنها از طریق تماس بسیار نزدیک می تواند از موهای شخصی به سر فرد دیگر انتقال یابد. از جمله روش های انتقال غیر مستقیم این حشره می توان به استفاده از کلاه، شانه، برس، حوله، بالشت، روسری و برخی دیگر از لوازم جانبی مشترک اشاره کرد. همچنین، استفاده از هدفون مشترک نیز ممکن است در انتقال شپش تاثیرگذار باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز