خبرگزاری کار ایران

7 نکته مهم درباره بارکدها در سال 1400 که فعالین کسب و کار باید بدانند!!!

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۵۱۰

امروزه همگان به نقش بارکدها در تسهیل و تسریع فرایندهای فروش آگاه هستند. اما آنچه، کمتر به آن پرداخته شده است، نقش و جایگاه بارکدها در کشف بازارهای جدید خصوصا در فضای دیجیتال است. بارکدی که تا به حال صرفا وظیفه انتقال اطلاعات محصول از روی بسته کالا، به نرم‌افزار حسابداری فروشگاهها را برعهده داشت، امروزه می‌تواند فروشنده کالاها و خدمات در پهنه گسترده تری از بازار باشد.

بارکدها به عنوان سفیران تجارت داخلی یا بین‌المللی می‌توانند اطلاعات کالا، اطلاعات تامین‌کننده و نحوه ارتباط با تامین‌کننده را به دست سایر طرف های تجاری برسانند. در این مقاله به بعضی از مزایا و کاربردهای جدید بارکدها پرداخته و 7 نکته مهم دراین زمینه را ذکر می‌کنیم. در ادامه باما همراه باشید.

همانطور که میدانید بارکد ها همان نوارها یا میله های تیره و روشنی هستند که در کنار هم قرار گرفته و می‌توانند داده‌ای  را در خود ذخیره کنند. اطلاعات ذخیره شده در بارکد ها از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اسکنرها و یا دوربین های دیجیتالی خوانده شده و اطلاعات ذخیره شده در آن به ابزارهای الکترونیکی منتقل می‌شود.  به این طریق مدت زمان انتقال اطلاعات به شدت کاهش یافته و امکان خطا و اشتباه از بین می‌رود.

بارکد ها انواع و اقسام مختلفی دارند. معمولاً بارکدها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند بارکدهای یک بعدی و بارکد های دو بعدی. غالباً بارکد هایی که بر روی بسته‌بندی محصولات در فروشگاه ها  استفاده می‌شود بارکد یک بعدی است.  بارکد دو بعدی معمولاً به شکل یک ماتریس یا یک صفحه شطرنجی ظاهر می‌شود این بارکدها که با نام QR code نیز شناخته می‌شوند می‌توانند اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره کنند معمولاً برای فرایند های ردیابی و رهگیری و تشخیص اصالت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بارکد ها از جنبه های مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند از جمله منطقه جغرافیایی مورد استفاده، کاربرد، شکل اندازه و نوع استاندارد کدگذاری و باز خوانی بارکد.

مهمترین جنبه تفاوت بارکدها  در نوع داده ای است که درون بارکد ذخیره شده است. این نوع داده می‌تواند از یک استاندارد برای کدگذاری پیروی کند. برای مثال در ایران استاندارد کدگذاری کالاها که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و ایجاد شده است ایران کد نام دارد.  ایران کد در واقع نظام ملی طبقه بندی و شناسه گذاری کالا و خدمات در ایران است. استاندارد دیگری که در ایران و اغلب کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد استاندارد سازمان بین المللی GS1 است. سازمان GS1   بارکد های مختلفی را ارائه می‌دهد که مشهور ترین و پرکاربردترین آن کد GTIN است که به  کد GS1 نیز معروف است. 

7 نکته مهم درباره بارکدها در سال 1400 که فعالین کسب و کار باید بدانند!!!

 

  1. دریافت بارکد اختصاصی یا استفاده از بارکدسازها؟ 

گاهی نرم‌افزارهای حسابداری یا انبارداری به ازاء هر محصول به شما امکان صدور بارکد را  می‌دهند. اما بارکدی که به این طریق ایجاد می‌شود صرفاً کاربرد داخلی در آن نرم‌افزار داشته و در سایر نرم‌افزارها و سامانه های اینترنتی و ملی قابل شناسایی و استفاده نیست. بارکدی که از طریق بارکدسازها ایجاد می‌شود ضمن اینکه ریسک تکراری بودن کد را داراست، از هیچ استانداردی پیروی نکرده و با سایر نرم‌افزارها و سخت افزارها همخوانی نخواهد داشت. 

 دریافت بارکد اختصاصی ضمن اینکه یک عدد منحصر بفرد به کالای شما تخصیص می‌دهد و امکان تکراری بودن ندارد، باعث ثبت اطلاعات شما در سامانه های ملی یا بین المللی شده و از جنبه اعتباربخشی و برندسازی به شما کمک می‌کند.

  1. نقش ایران کد و بارکد ملی در مدیریت کلان اقتصادی

از آنجا که اولین نیاز اصلی هر زنجیره تامین شناسایی اقلام و کالاهای در جریان در سطح زنجیره است، لذا ایران کد می‌تواند به عنوان ابزاری برای  طبقه بندی، شناسایی و شناسه گذاری کالا  کمک شایانی به مدیریت کلان  اقتصادی در کشور نماید.  ایران کد  و بارکد ملی کالا با داشتن ساختار طبقه بندی و شناسه گذاری منحصر به فرد خود کلیدی برای شناسایی اقلام تجاری موجود در فضای اقتصادی ایران است و امروزه در بسیاری از سامانه‌های الکترونیکی دولتی کلید اصلی شناسایی نوع کالا و تامین‌کننده یا تولید کننده می‌باشد و بدون داشتن بارکد ملی نمی‌توان از خدمات دولتی مربوطه استفاده نمود.

7 نکته مهم درباره بارکدها در سال 1400 که فعالین کسب و کار باید بدانند!!!

  1. تفاوت بارکد ایران (بارکد ملی) و بارکد بین المللی در چیست؟

بارکد ایران و بارکد بین المللی ضمن اینکه از دیدگاه منطقه جغرافیایی مورد استفاده متفاوتند، تفاوت های ساختاری دیگری نیز با یکدیگر دارند.  البته شما با دریافت بارکد ایران می‌توانید بارکد های بین المللی را نیز دریافت کنید.

بارکد ایران از ۱۶ رقم تشکیل شده که هفت رقم اول آن نشان دهنده نحوه طبقه بندی و شناسایی کالاست، در حالی که بارکد بین المللی از سیزده رقم تشکیل شده و هیچ بخشی برای طبقه بندی و شناسایی کالا در آن وجود ندارد. اما کاربرد اصلی بارکد های بین المللی فرایندهای فروش، تجاری و مالی است، کاربرد وسیع تری داشته و کلیه سخت افزارها و نرم‌افزارهای موجود در دنیا می‌توانند با این بارکدها کار کنند.

  1. بارکدها چگونه می‌توانند در توسعه بازار  به فعالین کسب و کار کمک کنند؟

در صورتیکه بارکد از طریق فرایند کدینگ ( کدگذاری ) استاندارد تحت گواهینامه ISO8000 با عنوان مدیریت کیفیت داده ها ایجاد شده باشد، حاوی اطلاعاتی است که به مشتریان کمک می‌کند، تا هم به اطلاعات جامعی در مورد کالا و هم تامین‌کننده یا تولید کننده آن و نحوه ارتباط با تامین‌کننده و یا تولید کننده، دست پیدا کرده و در صورتیکه نیاز به آن کالا داشتند با تامین‌کننده ارتباط برقرار نمایند.

در واقع با هر بار  اسکن بارکد یا جستجوی عدد بارکد در فضای اینترنت، اطلاعات کالاها، اطلاعات شما و نحوه ارتباط با شما در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. اینکار بدون انجام هزینه و بصورت مداوم قابل تکرار است و هرجا بارکد شما اسکن شود، فرصتی برای فروش کالای شما ایجاد خواهد شد.

  1. آیا باید برای همه محصولات یا کالاهای خود بارکد دریافت کنیم؟

از آنجا که  هر محصول خصوصیات و مشخصات خاص خود را دارد بهتر است برای هر محصول بارکد مجزا دریافت کنیم.  حتی برای محصولاتی که بسیار به یکدیگر شبیه هستند و فقط یکی از مشخصه های آنها با هم متفاوت است و قیمت یکسانی نیز دارند بهتر است برای هر تنوع یک بار کد مجزا دریافت کنیم.

 برای مثال  انواع مایع ظرفشویی با عطرهای مختلفی تولید می‌شوند  که معمولاً قیمت یکسانی دارند.  در صورتی که تامین‌کننده یا تولید کننده با یک بارکد همه رایحه ها را کدگذاری نماید،  و به فروشگاه ها عرضه نماید، فروشگاه نمی‌تواند  تا زمان اتمام همه تنوعات، اتمام یکی از این انواع را که شاید پرفروش تر بوده متوجه شود و لذا سفارش گیری تامین‌کننده یا تولید کننده به شدت کاهش پیدا می‌کند.

از جمله مزایای دیگری که دریافت بارکد اختصاصی یا کد اختصاصی هر محصول با خود به همراه دارد افزایش قدرت تصمیم‌گیری خریداران بالقوه ای است که به اطلاعات محصول از طریق کد محصول یا اسکن بارکد دسترسی پیدا کرده اند.

مطمئناً برای شما نیز اتفاق افتاده است که قصد خرید کالایی را دارید اما به دلیل اینکه اطلاعات کافی از آن کالا در اختیار ندارید نسبت به خرید آن مردد شده و سراغ کالا یا محصول دیگری که اطلاعات کامل تری دارد رفته اید. از آنجا که معمولاً خریداران تا رسیدن به زمان سفارش گذاری سعی در جمع آوری اطلاعات کالاهای موجود در بازار می‌کنند و تا قبل از تکمیل و تجمیع اطلاعات با فروشندگان یا تامین کنندگان تماس نمی‌گیرند،  شما با درج اطلاعات کاملی از محصولات خود در کاتالوگ الکترونیکی کالا که به کد کالا یا همان بارکد متصل است جایگاه خودتان را در لیست خرید مشتریان حفظ می‌کنید.  این موضوع هم در  فروشگاه های اینترنتی و هم  در خریدهای بخش دولتی صدق می‌کند.  امروزه معاملات دولتی نیز از طریق سامانه الکترونیکی ستاد انجام میشود در این سامانه با استفاده از کدهای محصولات کارپردازان اقدام به تجمیع اطلاعات کالاها و سپس ارسال استعلامات یا سفارشات می‌کنند. پس هر چه اطلاعات بیشتری از محصول ارائه کنید تا در کد محصول یا همان بارکد ثبت شود از امکان فروش بالاتری برخوردار خواهید شد.

  1. مدیریت زنجیره تامین؛ مهمترین کاربرد بارکدها

زنجیره تامین، مجموعه اطلاعات و عملیاتی که بر روی کالا از زمان ورود مواد اولیه به خط تولید، تا زمان فروش محصول و ارائه محصول به مصرف کننده است را در بر می‌گیرد. در فرایندهای زنجیره تامین با خروج کالا از هر مرحله از زنجیره تامین باید اطلاعات تراکنشی کالا در پایگاه اطلاعاتی مربوطه ذخیره شود. این کار به کمک بارکد ها انجام می‌شود مدیریت زنجیره تامین می‌تواند با استفاده از این اطلاعات تراکنشی که شامل تاریخ های ورود و خروج کالا، افراد دریافت کننده یا خارج کننده کالا، مبالغ پرداخت شده و دریافت شده و سایر اطلاعات تراکنشی دیگر نسبت به ایجاد گزارشات مدیریتی اقدام نموده و فرایندهای زنجیره تامین را بهبود دهد.

  1. چگونه بارکد اختصاصی دریافت کنیم؟

خدمات کدگذاری استاندارد و صدور بارکد ملی و بین المللی در ایران از طریق نمایندگان رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت با نام نمایندگی ایران کد، انجام می‌شود. این فرایند شامل:

  1. ثبت مدارک، اطلاعات و مشخصات شخص حقوقی یا حقیقی متقاضی جهت انجام استعلامات هویتی
  2. تایید اطلاعات هویتی توسط سازمان مرکزی صمت و صدور پیش فاکتور خدمات با شماره حساب بخش دولتی
  3. صدور کد عضویت برای متقاضی و تحویل اطلاعات کاربری و دریافت فهرست کالاهای متقاضی جهت تولید کد
  4. کدگذاری اولیه توسط شرکت نمایندگی  ایران کد
  5. ارسال تاییدیه صدور کد به سازمان مرکزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت
  6. تحویل فهرست بارکدهای ملی و بین المللی به متقاضی توسط نمایندگی ایران کد

می‌باشد. پس اولین گام، ارتباط با یک نمایندگی ایران کد است. ضمن اینکه هیچ مبغلی توسط نمایندگی ایران کد دریافت نمی‌شود و متقاضی صرفا صورتحساب رسمی دارای شماره حساب سازمان دولتی مربوطه در وزارت صمت را پرداخت کرده و سایر مراحل توسط نمایندگی ادامه پیدا می‌کند.

جهت دریافت بارکد اختصاصی می‌توانید از لینک نمایندگی ایران کد، اقدام به مطالعه اطلاعات بیشتر و ارسال درخواست عضویت نمایید.

امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد، لطفا ما را از نقطه نظرات و پیشنهادات خود بهره‌مند فرمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز