خبرگزاری کار ایران

رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۰۲۸

تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده‌آل دغدغه بسیاری از افراد جامعه است. برای کاهش وزن روش‌های متعددی پیشنهاد می‌شود، ورزش سنگین، آب درمانی، روزه، رژیم کتوژنیک و ... از جمله روش‌های رایج هستند.

تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده‌آل دغدغه بسیاری از افراد جامعه است. برای کاهش وزن روش‌های متعددی پیشنهاد می‌شود، ورزش سنگین، آب درمانی، روزه، رژیم کتوژنیک و ... از جمله روش‌های رایج هستند. از آنجایی که با شیوع کرونا، باشگاه‌های ورزشی جزء مراکز خطرناک محسوب می‌شوند، بسیاری از افراد به رژیم‌های سنگین روی می‌آورند.

اما استفاده از اینگونه رژیم‌ها اگر تحت نظر پزشکان متخصص تغذیه تجویز نشوند ممکن است عوارضی جبران ناپذیر داشته باشند. از آنجایی که این روزها رژیم غذایی کتوژنیک طرافداران زیادی پیدا کرده است، لازم است در خصوص مزایا و معایب این روش، اطلاعات بدست آورید.

رژیم‌های غذایی سنگین اکثر اوقات عواقب زیادی برای اشخاص دارند. عوارض رژیم کتوژنیک می‌تواند تا مدت‌ها با فرد همراه باشد. اگر قصد رژیم گرفتن دارید حتما با یک پزشک فوق‌تخصص یا متخصص مشورت کنید. شما می‌توانید به صورت آنلاین رژیم غذایی دریافت کنید. برای دریافت رژیم غذایی آنلاین دکتر ساینا همین حالا روی لینک کلیک کنید.

رژیم کتوژنیک چیست؟

این رژیم که نوعی روش تناسب اندام سریع نیز محسوب می‌شود، با کاهش شدید کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی همراه است. نتیجه این فعالیت باعث می‌شود، توانایی بدن برای چربی سوزی و تامین انرژی بالا رود. چهار نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد.

رژیم کتوژنیک استاندارد:

که در آن کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط و چربی بالا است.

 

  • رژیم کتوژنیک دوره‌‌ای:

    که در دوره‌ای از آن رژیم کتوژنیک و دوره‌ای، رژیمی با کربوهیدرات بالا گنجانده می‌شود.

  • رژیم کتوژنیک هدف:

    که به شما اجازه می‌دهد با ورزش، کربوهیدرات را نیز در برنامه غذایی بگنجانید.

  • رژیم کتوژنیک دارای پروتئین بالا:

    که مشابه رژیم استاندارد است اما پروتئین بیشتری در آن استفاده می‌شود.

خوردن چه مواد غذایی در این رژیم مجاز است؟

خوردن گوشت، ماهی، تخم مرغ، کره و خامه، چربی سالم، سبزیجات با کربوهیدرات پایین و چاشنی‌ها در این رژیم تغذیه‌ای مجاز و خوردن غذاهای شیرین، برنج، نان، غلات، میوه‌ها، حبوبات، سبزیجات ریشه‌ای، الکل و چربی‌های ناسالم در این برنامه غذایی غیرمجاز است. اگر با خواندن ممنوعیات این رژیم همچنان علاقه دارید از آن استفاده کنید  به شما پیشنهاد می‌کنیم فواید و عوارض رژیم کتوژنیک را نیز در نظر بگیرید.

رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد؟

 فواید و عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟

احتمالا مهم‌ترین فایده این رژیم غذایی کاهش وزن سریع آن است. بسیاری از کارشناسان معتقدند رژیم غذایی کتوژنیک در موارد زیر موثر است:

  1.  درمان سرطان
  2. کاهش آلزایمر
  3. جلوگیری از تشنج و صرع
  4. بهبود پارکینسون
  5.  جلوگیری از کیست تخمدان
  6. درمان آکنه

اما این موارد هنوز تایید نشده و ممکن است رژیم کتوژنیک برآن‌ها تاثیرگذار باشند. حواستان باشد اگر قصد دریافت این رژیم را دارید حتما باید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید چون عوارض رژیم کتوژنیک می‌تواند بسیار بیشتر از فواید آن باشد.

آنفولانزای کتو

با آغاز این رژیم بدن به جای استفاده از قند و گلوکز از چربی‌های ذخیره شده استفاده می‌کند. به این ترتیب احساس خستگی، سرگیجه، کم‌آبی، حالت تهوع و ... می‌کنند. این علائم ممکن است تا یک هفته بعد از آغاز رژیم نیز وجود داشته باشد. برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی لازم است دائما با پزشک خود در ارتباط باشید.

آسیب کلیوی

از آنجا که این برنامه غذایی میزان ادرار را افزایش می‌دهد، مشکلاتی مثل آسیب حاد کلیوی نیز می‌تواند از عوارض رژیم کتوژنیک باشد.

سایر عوارض جانبی

بوی بد دهان، یبوست، چرخه نامنظم قاعدگی، کاهش تراکم استخوان، اختلال خواب از دیگر عوارض رژیم کتوژنیک است.

رژیم غذایی کتوژنیک خوب است اما نه برای همه!

با توجه به عوارض رژیم کتوژنیک، افرادی که سابقه بیماری دارند هرگز نباید از این رژیم غذایی استفاده کنند. دیابت، فشار خون و ... می‌تواند با این نوع تغذیه تشدید شوند. شاید حذف کربوهیدرات برای کاهش سریع وزن تاثیرگذار باشد اما همراه با آن با عوارضی نیز به‌دنبال دارد.

رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد؟

پیش از این رژیم حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید. برای دریافت مشاوره تغذیه لازم نیست مراجعه حضوری داشته باشید سامانه مشاوره آنلاین پزشکی دکترساینا جایگزین مناسبی برای شما است. با کمک سامانه تخصصی دکتر ساینا نه تنها به پزشک تغذیه که به بیش از 44 تخصص پزشکی برای درمان و حل مشکلات دسترسی خواهید داشت. ارتباط با پزشکان بسیار ساده است. کافیست وارد سامانه www.drsaina.com شوید یا اپلیکیشن این مجموعه را نصب کنید. به این ترتیب شما همه جا به یک ساختمان پزشکی شبانه‌روزی آنلاین دسترسی خواهید داشت.

چرا مشاوره آنلاین دکتر ساینا را باید انتخاب کنیم؟

بدون نیاز به معطلی در ترافیک شهری و مطب‌های پزشکی، بدون ترس از انتقال کرونا در محل کار یا منزل خود می‌توانید با بهترین پزشکان فوق‌تخصص و متخصص صحبت کنید. پشتیبانی 24 ساعته از شما و عودت مبلغ مشاوره در صورت عدم رضایت، تضمین یک مشاوره دلچسب را به شما می‌دهد.

با صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی، با حرفه‌ای ترین و مجرب‌ترین کادر پزشکی صحبت کنید و از تجویزهای خودسرانه جلوگیری کنید. عوارض رژیم کتوژنیک را جدی بگیرید و قبل از شروع با متخصص تغذیه صحبت کنید. چطور برای این مشاوره اقدام کنید؟ در سامانه عبارت دکتر تغذیه را جستجو کنید، در میان پزشکان  یک نفر را انتخاب کنید، با پرداخت هزینه بهترین همراهی را تجربه کنید. برای کمک به سامانه بعد از اتمام مشاوره نظر خودتان را ثبت کرده و به سایر کاربران در انتخاب پزشک کمک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز