خبرگزاری کار ایران

تاثیر فلوراید بر سلامت دهان و دندان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۴۴۱

فلوراید کمک می‌کند تا از ایجاد حفره در دندان‌ها جلوگیری شود. همچنین این ماده به مقدار کم در ایالات متحده ی آمریکا و بسیاری کشور های دیگر به منابع عمومی آب اضافه می‌شود. به این پروسه یا عمل، فلوراسیون آب گفته می‌شود.

فلوراید یک ماده ی معدنی در استخوان ها و دندان های شما است. این ماده همچنین به صورت طبیعی در موارد زیر نیز یافت می شود:

  • آب
  • خاک
  • گیاهان
  • سنگ ها
  • هوا

فلوراید به صورت رایج در صنعت دندانپزشکی توسط دندانپزشک برای محکم کردن مینای دندان که لایه ی بیرونی دندان شما است، مورد استفاده قرار می گیرد و به بیماران پیشنهاد می شود. فلوراید کمک می کند تا از ایجاد حفره در دندان ها جلوگیری شود. همچنین این ماده به مقدار کم در ایالات متحده ی آمریکا و بسیاری کشور های دیگر به منابع عمومی آب اضافه می شود. به این پروسه یا عمل، فلوراسیون آب گفته می شود.

به چه منظوری از فلوراید استفاده می شود؟

در زمینه ی سلامت انسان، فلوراید به صورت اساسی برای تقویت سلامت دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات شما ممکن است آن را در منابع عمومی آب خود و محصولات بدون نسخه پیدا کنید که شامل موارد زیر می شود:

  • خمیردندان
  • دهان شویه
  • مکمل ها

اگر پتانسیل ایجاد حفره در دندان های شما زیاد باشد، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید را تجویز کند. این دهان شویه ها، نسبت به محصولات بدون نسخه ای که در بالا ذکر کردیم، غلظت بیشتری از فلوراید را در خود جای می دهند.

همچنین فلوراید برای موارد زیر نیز به کار برده می شود:

  • اسکن های تصویری پزشکی مثل پت اسکن
  • تمیز کننده
  • آفت کش ها
  • ساخت تفلون، استیل و محصولات آلومینیومی

مزایای استفاده از فلوراید چیست؟

فلوراید برای دندان مفید است؛ زیرا به موارد زیر کمک می کند:

  • بازسازی مینای ضعیف شده ی دندان
  • کاهش سرعت از دست دادن مواد معدنی مینای دندان
  • معکوس کردن علائم اولیه پوسیدگی دندان
  • جلوگیری از رشد باکتری های مضر موجود در دهان

تاثیر فلوراید بر سلامت دهان و دندان

وقتی باکتری های موجود در دهان شما، قند و کربوهیدرات را تجزیه می کنند، اسید هایی ترشح می کنند که مواد معدنی موجود در مینای دندان شما را می خورند. به این شیوه ی از دست دادن مواد معدنی، مین زدایی گفته می شود. مینای ضعیف شده ی دندان ها، دندان را در مقابل باکتری هایی که باعث پوسیدگی می شوند، آسیب پذیر می کند.

فلوراید کمک می کند تا مینای دندان شما دوباره ساخته شود که می تواند از پوسیدگی آن جلوگیری کند و علائم اولیه پوسیدگی را معکوس کند.

آیا عوارض جانبی بالقوه ای از فلوراید وجود دارد؟

در حالی که فلوراید یک ترکیب طبیعی است، اگر به مقدار بسیار زیاد مصرف شود، همچنان می تواند عوارض جانبی داشته باشد. در ایالات متحده ی آمریکا، مقدار فلورایدی که به آب اضافه می شود، بیشتر اوقات 0.7ppm است. این عدد بیشترین مقداری است که در سال 2015 تصویب شده است.

فلوروز دندان

فلوروز دندان وقتی اتفاق می افتد که دندان های شما همچنان در حال شکل گیری زیر لثه های شما هستند و شما بیش از حد فلوراید را مصرف کنید. این کار باعث ایجاد لکه های سفید، روی سطح دندان های شما می شود. به غیر از ایجاد لکه های سفید، فلوروز دندان هیچ علائم دیگری ایجاد نمی کند. راه های زیادی برای درمان لکه ی سفید روی دندان وجود دارد که در این بخش به آن ها اشاره ای نمی کنیم.

تاثیر فلوراید بر سلامت دهان و دندان

این عارضه فقط کودکان زیر هشت سال را تحت تاثیر قرار می دهد که هنوز همه ی دندان های دائمی آن ها به طور کامل نمایان نشده است. همچنین امکان بیشتری وجود دارد که کودکان، خمیر دندان را ببلعند که حاوی فلوراید بیشتری نسبت به آب حاوی فلوراید است.

شما می توانید خطر ابتلا به فلوروز دندان را در کودک خود، با نظارت بر آن ها در هنگام مسواک زدن کاهش دهید و مطمئن شوید که مقدار زیادی از خمیر دندان را قورت نمی دهند.

فلوروز اسکلتی

فلوروز اسکلتی، مشابه فلوروز دندان است، اما به جای دندان ها، استخوان ها را شامل می شود. علائم اولیه شامل درد مفاصل و سفتی و سختی می شود. در طی زمان، این مشکل می تواند ساختار استخوان را تغییر دهد و باعث کلسیفیکاسیون رباط ها شود.

این عارضه معمولا هنگامی ایجاد می شود که به صورت طولانی مدت در معرض مقدار زیادی فلوراید ( اغلب در آب آشامیدنی ) باشید. چندین مورد می تواند باعث ایجاد فلوراید بیش از حد در آب شود که شامل آلودگی تصادفی ناشی از آتش سوزی یا انفجار می شود. بعضی از نواحی ( بخش بزرگی از آفریقا و آسیا )، شامل کانسار های بزرگ فلوراید زمین شناسی هستند که می تواند منابع آب را آلوده کند.

اگر در آب شهر شما، فلوراید وجود ندارد، اما شما به فواید فلوراید در سلامت دندان علاقه دارید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دندان های خود را دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • روزی یک بار از دهان شویه فلوراید استفاده کنید ( برای کودکان زیر شش سال توصیه نمی شود ).
  • از پزشک خود، در مورد یک روش درمانی حرفه با استفاده از فلوراید مشورت بگیرید.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز