خبرگزاری کار ایران

اصول بازار ‌بورس ، همه آنچه شما باید بدانید!

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۸۵۴

‌بورس اوراق بهادار به مجموعه بازارها و مبادلاتی گفته ‌می‌شود که در آن فعالیت‌ها‌ی منظم خرید‌، فروش و صدور سهام شرکت‌ها‌ی تحت مالکیت عمو‌‌می ‌‌انجام ‌می‌شود. این فعالیت‌ها‌ی مالی از طریق مبادلات رسمی ‌‌نهادینه یا بازارهای خارج از ‌بورس (OTC) انجام ‌می‌شود که تحت مجموعه­ای از مقررات مشخص عمل ‌می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد بورس و اصول سرمایه گذاری در آن برای مبتدیان آشنا شوید.

بورس سهام و بررسی آن

‌بورس اوراق بهادار به مجموعه بازارها و مبادلاتی گفته ‌می‌شود که در آن فعالیت‌ها‌ی منظم خرید‌، فروش و صدور سهام شرکت‌ها‌ی تحت مالکیت عمو‌‌می ‌‌انجام ‌می‌شود. این فعالیت‌ها‌ی مالی از طریق مبادلات رسمی ‌‌نهادینه شده یا بازارهای خارج از ‌بورس (OTC) انجام ‌می‌شود که تحت مجموعه­ای از مقررات مشخص عمل ‌می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد بورس و اصول سرمایه گذاری در آن برای مبتدیان بیشتر آشنا شوید.

در یک کشور یا منطقه ‌می‌تواند چندین مکان معاملات سهام وجود داشته باشد که امکان معاملات سهام و سایر اوراق بهادار را فراهم ‌می‌کند. در حالی که هر دو اصطلاح - ‌بورس سهام و ‌بورس اوراق بهادار - به جای یکدیگر استفاده ‌می‌شوند‌، اصطلاح دوم به طور کلی زیر مجموعه اصطلاح قبلی است. اگر کسی بگوید که او در ‌بورس اوراق بهادار معامله ‌می‌کند‌، به این معنی است که او سهام خود را در یک (یا بیشتر) ‌بورس (های) سهام که بخشی از سهام کل ‌بورس است خریداری و ‌می‌فروشد. اگرچه این بازار ‌بورس یا بازار سهام نامیده ‌می‌شود و در درجه اول برای تجارت سهام شناخته ‌می‌شود‌، سایر اوراق بهادار مالی، مانند صندوق‌ها‌ی قابل معامله در ‌بورس (ETF)‌، اوراق قرضه شرکتی و مشتقات مبتنی بر سهام‌، کالاها‌، ارزها و اوراق بهادار، نیز مورد معامله قرار ‌می‌گیرند.

در حالی که امروزه ‌می‌توان تقریباً همه چیز را به صورت آنلاین خریداری کرد‌، معمولاً برای هر کالایی بازار مشخصی وجود دارد. حتی هنگام خرید آنلاین‌، خریداران قیمت‌ها‌ی ارائه شده توسط فروشندگان مختلف در یک درگاه خرید مشابه یا در درگاه‌ها‌ی مختلف را با یکدیگر مقایسه ‌می‌کنند تا بهترین معاملات را بدست آورند و فروشندگان مختلف آنلاین را مجبور به ارائه بهترین قیمت ‌می‌کنند. استفاده از سرور مجازی بورس در انجام معاملات شانس موفقیت در سرخطی را چندین برابر خواهد کرد.

بازار ‌بورس، بازار مشخصی برای تجارت انواع اوراق بهادار در یک محیط کنترل شده‌، امن و مدیریت شده است. از آنجا که ‌بورس صدها هزار نفر از فعالان بازار را که مایل به خرید و فروش سهام هستند‌، گرد هم ‌می‌آورد‌، این امر قیمت‌ها‌ی منصفانه و شفافیت در معاملات را تضمین ‌می‌کند.

در حالی که اوایل، بازارهای ‌بورس برای صدور و معامله گواهینامه‌ها‌ی سهام فیزیکی مبتنی بر کاغذ استفاده ‌می‌کردند‌، بازارهای ‌بورس امروزی با کمک رایانه به صورت الکترونیکی فعالیت ‌می‌کنند.

بازار بورس

چگونه ‌بورس سهام کار ‌می‌کند؟

به طور خلاصه‌، بازارهای بورس یک فضای امن و تنظیم شده را فراهم ‌می‌کنند که در آن فعالان بازار ‌می‌توانند با اعتماد به نفس با خطر عملیاتی صفر تا پایین در سهام و سایر ابزارهای مالی واجد شرایط معامله کنند. بازارهای سهام تحت قوانین تعریف شده توسط تنظیم کننده، به عنوان بازارهای اصلی و ثانویه عمل ‌می‌کنند.

‌بورس اوراق بهادار به عنوان یک بازار اصلی به شرکت‌ها‌ اجازه ‌می‌دهد تا سهام خود را برای اولین بار از طریق فرآیند عرضه اولیه (IPO) منتشر و به سهام عادی بفروشند. این فعالیت به شرکت‌ها‌ کمک ‌می‌کند تا سرمایه لازم را از سرمایه گذاران جمع کنند. در اصل این بدان معنی است که یک شرکت خود را به تعدادی سهام تقسیم ‌می‌کند (مثلاً 20 میلیون سهم) و بخشی از آن سهام (مثلاً 5 میلیون سهم) را با قیمت (مثلاً 10 دلار برای هر سهم) به عموم مردم ‌می‌فروشد.

برای تسهیل این فرآیند‌، یک شرکت به بازاری نیاز دارد که بتواند این سهام را بفروشد که این بازار توسط ‌بورس فراهم ‌می‌شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود‌، این شرکت 5 میلیون سهم را با قیمت 10 دلار برای هر سهم با موفقیت به فروش ‌می‌رساند و 50 میلیون دلار بودجه جمع ‌می‌کند.

‌بورس اوراق بهادار به عنوان تسهیل کننده فرآیند جمع آوری سرمایه عمل ‌می‌کند و هزینه خدمات خود را از شرکت و شرکای مالی خود دریافت ‌می‌کند. ‌بورس اوراق بهادار به دنبال اولین بار انتشار سهام IPO به نام فرآیند ثبت نام‌، به عنوان بستری معاملاتی عمل ‌می‌کند که خرید و فروش منظم سهام ذکر شده را تسهیل کرده که بازار ثانویه را تشکیل ‌می‌دهد.

بازارهای سهام از اجزای حیاتی اقتصاد بازار آزاد هستند، زیرا امکان دسترسی دموکراتیک به تجارت و مبادله سرمایه را برای انواع سرمایه گذاران فراهم ‌می‌کنند. آنها چندین عملکرد از جمله کشف قیمت و معاملات کارآمد را در بازارها انجام ‌می‌دهند.

اصول بازار ‌بورس ، همه آنچه شما باید بدانید!

اصول سرمایه گذاری در بازار بورس برای مبتدیان

سرمایه گذاران ‌بورس اوراق بهادار تازه کار، کسانی هستند که فقط در زمینه سرمایه گذاری، دانش و تجربه نسبتاً ابتدایی دارند. بیشتر این افراد معمولاً با پایبندی به استراتژی تجارت "خرید و نگهداری" کار خود را شروع می­کنند. به عنوان یک مبتدی‌‌، تجربه عمو‌می ‌شما در تجارت سرمایه گذاری در ‌بورس سهام بسیار محدود است. این بدان معنی نیست که شما انتظارات زیادی از فعالیت‌ها‌ی معاملات بازار سهام خود ندارید. بلکه، شما به احتمال زیاد علاقه­مند به گسترش دانش و همچنین تجربه سرمایه گذاری برای تحقق بخشیدن به اهداف خود هستید. تمام این موارد خوب است! با این وجود‌‌، بیشتر مبتدیان نسبت به زمان دقیق سرمایه گذاری و معاملات کاملاً بی­اطلاع هستند. این امر باعث ‌می‌شود تعداد زیادی از آنها به شدت مستعد ابتلا به سرمایه­گذاری‌ها‌ی ناموفق باشند. این در حالی است که سرمایه گذاری در ‌بورس اوراق بهادار که کاملاً مبتنی بر غریزه است‌‌، نه سرمایه گذاری که مبتنی بر تحقیقات واقعی باشد.

بیشتر تازه کارها معمولاً مفهوم خرید کم و سپس فروش زیاد را درک ‌می‌کنند. در صورت بروز قیمت‌ها‌ی بالاتر‌‌، مبتدیان تصمیم ‌می‌گیرند به زودی راه خود را انتخاب کنند. این امر معمولاً آنها را ترغیب ‌می‌کند سهام­شان را با استفاده از سرور بورس و با استفاده از ربات سرخطی حتی در زمانی که فقط سود ناچیزی کسب کرده­اند‌‌، بفروشند. بنابراین، بسیاری از آنها مستعدند تا بر اساس احساساتشان اقدام کنند‌‌. در نتیجه‌‌، ‌می‌توانند با امید به ‌بورس اوراق بهادار بپیوندند، در حالیکه در نهایت ممکن است ضررهای قابل توجهی را متحمل شوند. اکثر آنها خود را امیدوار می­دانند یا پیش بینی ‌می‌کنند که یک سهام "ضرر" بتواند برای آنها بازیابی شود تا بتوانند در وضعیت خوبی قرار بگیرند.

و اما در ادامه برخی از اصول سرمایه گذاری در بازار ‌بورس برای مبتدیان آورده شده است که ‌می‌تواند برای افراد علاقمند به بازار بورس مفید باشد.

برای تعیین اهداف واقعی تجارت‌‌، قبل از اینکه تصمیم بگیرید اولین سرمایه گذاری خود را انجام دهید‌‌، آن را به عنوان یک نقطه شروع در نظر بگیرید و سعی کنید سوالات زیر را از خود بپرسید:

در چه مرحله­ای به پولی که سرمایه گذاری کرده­اید نیاز خواهید داشت؟ آیا بعد از 6 ماه‌‌، یک سال‌‌، 5 سال یا شاید خیلی طولانی­تر ‌می‌شود؟

آیا ‌می‌خواهید بودجه لازم را برای تأمین مالی تحصیلات دانشگاهی خود بدست آورید یا شاید به دنبال پول برای خرید خانه باشید؟

آیا مایل به ایجاد املاکی هستید که ‌می‌خواهید پس از مرگ خود برای ذینفعان خود بگذارید؟

در هر صورت‌‌، قبل از هرگونه سرمایه گذاری در بازار ‌بورس‌‌، باید انگیزه اصلی خود را کاملاً تعیین کنید. اگر فقط در طی دو سال به سرمایه گذاری خود نیاز داشته باشید‌‌، بهتر است یک کانال سرمایه گذاری دیگری را در نظر بگیرید. 

اصول بازار ‌بورس ، همه آنچه شما باید بدانید!

بسیار مهم است که کاملاً بفهمید ‌بورس اوراق بهادار با نوسانات خود نمی‌تواند هیچ تضمینی راجع به زمان سرمایه گذاری شما ارائه دهد. بر این اساس‌‌، همیشه باید محاسبه کنید که چه مقدار پول نقد را ‌می‌خواهید سرمایه گذاری کنید و چه نوع ROI را برای تحقق اهداف تجاری خود مناسب ‌می‌دانید.

به عنوان یک قاعده کلی‌‌، همیشه به یاد داشته باشید که رشد نهایی سبد سهام و بازار ‌بورس شما به 3 عامل وابسته زیر متکی است:

  • سرمایه دقیق شما برای سرمایه گذاری‌‌
  • میزان درآمد سالانه سرمایه گذاری شما و
  • تعداد دقیق سالهایی که ‌می‌خواهید سرمایه خود را در بازارهای بورس سرمایه گذاری کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز