خبرگزاری کار ایران

تاثیر مصرف آجیل و خشکبار بر سلامتی مغز و سیستم ایمنی بدن

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۷۲۷

.کارشناسان تغذیه آجیل چهارمغز را غذای مغز می نامند و می گویند در طولانی مدت باعث افزایش هوش می شود.

آیا به خرید آجیل فکر می کنید؟ آیا می خواهید آجیل شب یلدا تهیه کنید؟ پس بهتر است با ما همراه شوید. در این مقاله درمورد انواع آجیل و خشکبار و تاثیرات آنها بر سلامتی مغز و سیستم ایمنی بدن صحبت می کنیم.

آجیل چهارمغز شامل مخلوطی از مغزهای بادام هندی، پسته، فندق و بادام درختی است. آجیل از لحاظ سنتی دارای طبع گرم و خشک است و بنابراین فواید بسیاری دارد. مصرف آجیل چهار مغز خام برای همه اقشار جامعه بصورت کنترل شده پیشنهاد می گردد تا سلامتی و طبعی شاد برایشان فراهم آورد.کارشناسان تغذیه آجیل چهارمغز را غذای مغز می نامند و می گویند در طولانی مدت باعث افزایش هوش می شود.

از قدیمی ترین روش های نگهداری مواد غذایی روش خشک کردن است. در این روش علاوه بر اینکه ماده فاسد نمی شود، از حجم و وزن آن کاسته می شود و باعث سهولت در حمل و نقل و انبارداری می شود. از انواع خشکبار می توان به برگه زردآلو، برگه هلو،برگه کیوی،سیب خشک، گیلاس خشک،آلوی خشک،گلابی خشک، انجیر خشک و توت خشک اشاره کرد.نخودچی و کشمش نیز از دیگر انواع خشکبار هستند.

تاثیر آجیل و خشکبار بر مغز انسان

  1. خواص مغزهای آجیل برای مغزانسان

به شب یلدا نزدیک می شویم و همه به فکر خرید آجیل شب یلدا هستیم. بیشتر مردم می دانند که چقدر آجیل ها برای مغز مفید هستند. البته هرکدام از مغزها تاثیر متفاوتی را روی سلامت مغزمی گذارد.

بنابر آزمایش نوارمغز که روی افزادی که مغزیجاتی شامل پسته، بادام زمینی و بادام هندی را مصرف کرده بودند انجام شده ، نتایج حاکی ازین بود که پسته وبادام زمینی به ترتیب روی امواج گاما و دلتای مغز تاثیر دارند.

مطالعات نشان داده اند که اگر آجیل بطور منظم مصرف شود فرکانس های مغزی را بهبود می بخشد و به یادگیری و درک کمک می کند.

  • تاثیر گردو روی مغز

گردو همانطور که شکلش نشان می دهد مفیدترین آجیل برای مغز انسان است. گردو حاوی مقادیر زیادی امگا3 است که باعث می شود از مغز محافظت شود و عملکرد آن بهبود یافته و از افت آن جلوگیری شود. لازم به ذکر است که میزان افزایش فشارخون در مقابل استرس در افرادی که گردو مصرف می کنند بسیار پایین است.تمام مغزها شامل آنتی اکسیدان های سودمند هستند که گردو در این میان بالاترین مقدار را داراست.

  • بادام وفندق

بادام و فندق منبع ویتامین E هستند که باعث می شود ذهن انسان کمتر دچار مشکل بشود و توان ذهنی کاهش نیابد. افراد پیری که این مواد را مصرف می کنند می توانند بخشی از توانایی های ذهنی خود را بازگردانند. پس بهتر است در رژیم غذایی خود ازین مواد استفاده کنید. به یاد داشته باشید یک چهار پیمانه بادام یا فندق برای تامین نیمی از نیاز روزانه بدنتان کافی است.

  • پسته

پسته اثر بالایی روی امواج گامای مغزی دارد .اگر پسته میل کنید به بهبود عملکرد مغز، یادگیری و درک خود بسیار کمک نموده اید.

  • بادام زمینی

بادام زمینی موجب تولید بالاترین واکنش دلتا می گردد . موج دلتا روی سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم های طبیعی بدن تاثیر فراوانی دارد.

  1. خواص خشکبار برای مغز انسان

یکی از بهترین موادی که باعث می شود از ابتلا به  بیماری آلزایمر جلوگیری شود،مویز است. اگر روزانه 25 عدد مویز استفاده کنید، مواد معدنی بهتر جذب شده و حافظه تقویت می گردد.

مویز از نظر شکل و ساختار با کشمش فرق دارد اما خواص درمانی هردو شبیه به هم است. مواد آنتوسیانین و پلی فنولیک موجود در مویز باعث می شود که خطر ابتلا به آلزایمر کاهش یابد. مویز همچنین دارای امگا3 و امگا6 است که باعث کاهش غلظت خون و مانع لخته شدن خون می گردد. این ماده باعث کاهش چسبندگی پلاکت های خون نیز می شود.

تاثیر مصرف آجیل و خشکبار بر سلامتی مغز و سیستم ایمنی بدن

تاثیرآجیل و خشکبار بر عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان

آجیل و میوه های خشک ارزش غذایی بالایی دارند و گرچه قیمت بالایی دارند اما باعث جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها می شوند.

مغزها دارای چربی های سالم و ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. بنابراین مواد خوبی برای تغذیه و تامین انرژی بدن هستند. همچنین مغزها دارای اسید اولئیک، لینولئیک و لینولنیک هستند که بدن نمی تواند آنها را تولید کند و باید از خارج و بصورت روزانه تامین کند. این چربی ها خاصیت ضدالتهابی دارند. پس باید دانست که مصرف روزانه مغزها باعث می شود تا سیستم ایمنی عملکرد بهتری در مقابل ویروس ها از خود نشان دهد.

بادام

بادام ماده ای مغزی و سرشاز از مواد معدنی  مانند  کلسیم، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و آهن می باشد. همچنین حاوی چربی های سالم ،پروتئین های گیاهی ، میزان مناسبی از فیبرهای محلول در آب، ویتامین های گروه E و B  است.به همین دلیل تاثیر بسیارعالی روی سیستم ایمنی بدن می گذارد.

فندق

فندق میزان اسیدفولیک بالایی دارد. فندق همچنین دارای چربی های غیراشباع و ویتامین E است که باعث می شود روی سیستم ایمنی بدن تاثیر خوبی بگذارد. فندق ماده مقوی و مغذی نیز محسوب می شود زیرا شامل آهن،منیزیم و منگنز است.

بادام زمینی

اسید فولیک و پروتئین هاز از موادتشکیل دهنده بادام زمینی هستند. همچنین این ماده بسیار بر کاهش کلسترول خون تاثیر می گذارد زیرا حاوی چربی های امگا6 و فیبر است. با مصرف بادام زمینی مقدار قابل توجهی انرژی،کلسیم و آهن به بدن می رسد. بادام زمینی بخاطر مواد تشکیل دهنده اش تاثیر خوبی روی سیستم ایمنی بدن می گذارد.

پسته

پسته بهترین نوع اجیل برای حفظ سیستم ایمنی بدن است زیرا اسیدآمینه ای دارد که عملکرد سیستم دفاعی بدن را تحریک می کند. پسته سرشار از کلسیم،فسفر و مس است. پسته همچنین منبعی غنی از آهن، پتاسیم و ویتامین E است.

اکنون که به بررسی تاثیر آجیل و خشکبار روی سیستم ایمنی بدن پرداختیم، بهتر است برای خرید آنها اقدام کنید. یکی از معروف ترین ها آجیل و خشکبار برادران حسینی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز