خبرگزاری کار ایران

رید کنترلر چیست ؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۷۰۴

مزایای اصلی استفاده از کنترل کننده RAID نرم افزار انعطاف پذیری و هزینه کم است ،زیرا به سخت افزار خاصی نیازی نیست. با این حال ،اطمینان از اینکه پردازنده سیستم میزبان به اندازه کافی برای اجرای نرم افزار RAID بدون تاثیر منفی بر عملکرد برنامه هایی که روی میزبان نیز اجرا می شوند ، بسیار مهم است.

کنترل کننده RAID  یک دستگاه سخت افزاری یا برنامه نرم افزاری است که برای مدیریت درایوهای HDD  و SSD در سرور ها ( سرور HPE) یا ذخیره ساز ها استفاده می شود، بنابراین آنها به عنوان یک واحد منطقی کار می کنند. یک کنترلر کننده RAID  درجه ای از حفاظت از داده های ذخیره شده را فراهم می کند و هم چنین ممکن است با تسریع دسترسی به داده های ذخیره شده به بهبود عملکرد محاسبات کمک کند.

کار ریدکنترلر :

کنترلر یک سطح انتزاعی بین سیستم ها عامل و درایو های فیزیکی ارائه می دهد. یک کنترلر RAID  به عنوان یک واحد منطقی ،گروهی یا بخشی از درایو ها را به اپلیکیشن ها و سیستم عامل ها ارائه می دهد که برای آن طرح های حفاظت دیتا قابل تعریف است.واحد های منطقی به عنوان درایو ها (یا قسمتی از درایو ها )در برنامه ها و سیستم عامل ها ظاهر می شوند ،حتی اگر قسمت هایی از چندین درایو را تشکیل دهند.

همچنین از آنجا که کنترل کننده توانایی دسترسی به چندین نسخه از داده ها در چندین دستگاه فیزیکی را دارد ،در صورت خرابی سیستم توانایی بهبود عملکرد و محافظت از داده ها را دارد.

حدود ده پیکره بندی RAID  مختلف و همچنین تغییرات انحصاری متعدد از مجموعه استاندارد سطوح RAID  وجود دارد. ویک کنترل کننده RAID از یک سطح RAID خاص یا گروهی از سطوح مختلف پشتیبانی می کند.

 کنترلر های سخت افزاری در برابر کنترلر های نرم افزاری RAID

در رید های مبتنی بر سخت افزار تا از یک کنترل کننده فیزیکی برای مدیریت ارایه RAID  استفاده می شود.این کنترل کننده می تواند به شکل کارت PCI  و یا PCIe  باشد که برای پشتیبانی از یک قالب درایو خاصی مانند SATA  یا  SCSI  طراحی شده است.( برخی از کنترل کننده های RAID  همچنان   می توانند  با مادر برد تلفیق شوند )همچنین از کنترل کننده های RAID  سخت افزاری اغلب با عنوان

RAID adapter نیز یاد می شود.

رید کنترلر چیست ؟

رید کنترلر چیست ؟

 

قیمت کنترل کننده های RAID  سخت افزاری قابل استفاده بر روی سرور اچ پی  به میزان قابل توجهی با کارت های دکستاپی متفاوت است. کنترل کننده های RAID  سخت افزای پیچیده که می توانند عملکرد کافی برای پشتیبانی از ذخیره سازی، شبکه ای مشترک را داشته باشند ، بسیار گران ترند ، به طور معمول از چند صد دلار تا بیش از هزار.

LSI  (که امروزه بخشی از شرکت Broadcom) است ،Dell ، IBM ، intel  ، Microsemi Adaptec  و Cisco  تنها بخشی از شرکت هایی هستند که کنترل کننده های RAID  سخت افزاری   را در حال حاضر  ارائه می دهند.

برخی از ویژگی های اصلی که در هنگام انتخاب یک کنترل کننده RAID  سخت افزاری باید در مورد آنها تصمیم بگیرید شامل موارد زیر است:

  • SATA و یا رابط  SAS
  • سطح رید پشتیبانی شده
  • سازگاری سیستم عامل
  • تعداد دستگاه های پشتیبانی شده
  • عملکرد خواندن و نوشتن
  • نرخ IOPS  
  • سایز Cache
  • رابط PCIe  
  • قابلیت رمز نگاری
  • مصرف برق
  • سازگاری با سرورHP

یک کنترل کننده RAID  ممکن است فقط با استفاده از منابع سخت افزاری سیستم میزبان ،به ویژه CPU  و DRAM  میزبان ،فقط نرم افزار باشد. RAID مبتنی بر نرم افزار به طور کلی عملکرد مشابه RAID  مبتنی بر سخت افزار را فراهم می کند ،اما کارایی و عملکرد آن کمتر از نسخه های سخت افزاری است.

مزایای اصلی استفاده از کنترل کننده RAID  نرم افزار انعطاف پذیری و هزینه کم است ،زیرا به سخت افزار خاصی نیازی نیست. با این حال ،اطمینان از اینکه پردازنده سیستم میزبان به اندازه کافی برای اجرای نرم افزار RAID  بدون تاثیر منفی بر عملکرد برنامه هایی که روی میزبان نیز اجرا می شوند ، بسیار مهم است.

برخی از سیستم عامل ها شامل نرم افزار  کنترلر  کننده ی RAID  هستند ، به عنوان مثال : Windows Server  با امکانات  Storage Spaces قابلیت  را فراهم می کند.

بیشتر ورژن های سازمانی لینوکس همچنین از طریق Linux Mdadm  نرم افزار کنترل کننده RAID  را ارائه میدهند.

همچنین کنترلر های RAID  نرم افزاری ثالثی نیز در دسترس هستنند که از انها می توان به محصولاتی مانند :

  • Snap RAID
  • Stablebit Drive Pool
  • Soft Raid
  • Flex RAID

اشاره کرد.این برنامه ها  معمولا برای تاسیسات کوچک مناسب هستند.اما ممکن است در مقابل عملکرد ذخیره سازی و ظرفیت مورد نیاز مجیط های کسب و کار مقاومت نکنند.

برخی از Storage  های موجود  در بازار از نرم افزار های کنترل کننده ی RAID  استفاده می کنند ،اما به طور معمول این نرم افزار ها توسط فروشنده Storage  توسعه یافته و برای ارائه عملکرد کافی بهبود می یابد. همچنین ، سیستم های  ذخیره سازی که میزبان نرم افزارهای کنترل کننده RAID  هستند ، به طور معمول در اطراف پردازنده های قدرنمند ساخته می شوند که اختصاص  به کنترل و مدیریت سیستم ذخیره سازی مشترک دارند.

امیدواریم با مطالعه این مطلب به شناخت کافی در مورد انواع مختلف کارت های RaidController  رسیده باشید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان شرکت شبکه گستران یاقوت سرخ به شماره تماس 71189-021  و یا به آدرس سایت www.Ysorkh.net در ارتباط باشید .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز