خبرگزاری کار ایران

در محیط‌های درمانی از چه ماسک‌هایی استفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۹۷۶

پزشکان، پرستاران و سایر عواملی که در محیط های درمانی کار می کنند نیاز به محصولاتی برای مراقبت از خودشان در مقابل میکروارگانیسم های مختلف هستند.

محیط بیمارستان پر از آلودگی هایی است که می تواند خطرناک باشد. البته که کادر خدمات همیشه در حال ضدعفونی کردن محیط هستند. اما حتی هوای آلوده ای که در این اماکن در جریان است می تواند برای پرسنل بیمارستان و جاهای درمانی خطرناک باشد. از آنجا هم که بسیاری بیماری ها از طریق تنفس می توانند به پزشک منتقل شوند استفاده از ماسک در این محیط ها بسیار حائز اهمیت است.

بدیهی است که داشتن لایه حفاظتی در مقابل عبور میکروارگانیسم ها مهم ترین ویژگی است که باید در این ماسک ها وجود داشته باشد. یعنی استفاده از ماسک بدین خاطر است که از پزشک در مقابل عوامل بیماری زایی که در این اماکن حضور دارند محافظت شود. پس باید ماسکی انتخاب شود که نقش حفاظتی و پیشگیری از بیماری برای پزشک داشته باشد.

شاید ابتدا فکر کنید که چنین ماسکی خیلی پیچیده است. اما این طور نیست. ماسک هایی با این ویژگی را همه ما دیده ایم. ماسک هایی که بسیاری پرستاران و دیگر کادر بیمارستان ها نیز استفاده می کنند. این ماسک ها را با نام ماسک سه لایه می شناسیم. بله این ماسک ها تنها از سه عدد پارچه ساخته می شوند. این ماسک ها را در این روزهای کرونایی نیز زیاد دیده ایم.

همان طور که از اسم این ماسک ها برمی آید سه عدد لایه دارند. اگر بخواهیم این لایه ها را به ترتیب نام ببریم اسپان باند و ملت بلون و دوباره اسپان باند هستند. لایه های از جنس اسپان باند دو لایه رویی و زیرین ماسک را شامل می شوند. ملت بلون نیز دقیقا در وسط این دو لایه قرار گرفته است. لایه ای که وظیفه فیلترینگ میکروارگانیسم ها را بر عهده دارد همین ملت بلون است.

جنس این لایه با لایه های اسپان باند تفاوت دارد. این لایه مهم ترین لایه به کار رفته در این ماسک ها می باشد. در واقع اگر این لایه در ماسک نباشد میکروارگانیسم ها به راحتی می توانند از ماسک رد شوند. عواملی مثل میکروب ها و ویروس ها نمی توانند از ملت بلون رد شوند. دقیقا به همین دلیل در این ماسک ها از ملت بلون استفاده می کنند. لایه ای که خیلی هم ضخیم نیست. اما نقش کلیدی در ماسک ایفا می کند.

دلیل استفاده از اسپان باند نیز راحتی و ضدحساسیت بودن آن است. یکی از این لایه های اسپان باند قرار است به طرف صورت شما باشد. پس مهم است که با ایجاد گرما باعث التهاب در پوست نشود. همچنین ایجاد آلرژی و قرمزی پوست نکند. شما با ماسک های تشکیل شده از این دو لایه یعنی اسپان باند و ملت بلون به راحتی می توانید تنفس کنید. در حالی که میکروارگانیسم ها نمی توانند وارد جریان تنفس شما شوند.

ویژگی دیگری که در ماسک هایی که پزشکان استفاده می کنند گیره بینی است. در بالای این ماسک ها یک قسمت انعطاف پذیر از جنس فلز یا پلاستیک قرار می دهند. این قسمت وظیفه این را برعهده دارد که بالای ماسک را از جریان هوای ورودی فیلتر کند. وجود این قسمت بسیار مهم است. چرا که میکروارگانیسم ها نمی توانند همراه با هوا از بالای ماسک وارد شده و از طریق تنفس پزشک را مبتلا کنند.

جدا هم از همه این ها اندازه ماسک نیز مهم است. ماسک باید یک سایز استاندارد داشته باشد. به طوری که دهان و بینی را به طور کامل بپوشاند. معمولا ماسک از نیمه بینی تا زیر چانه را پوشش می دهد. یک سایز استاندارد برای همه ماسک ها در نظر گرفته اند. این اندازه به گونه ای است که برای تمامی بزرگسالان اعم از خانم یا آقا قابل استفاده است.

فقط تفاوتی که این ماسک ها با یکدیگر دارند از نظر رنگ و نوع اتصال است. ابتدا نوع اتصال را مورد بررسی قرار می دهیم. معمولا از دو نوع اتصال به کمک کش یا بند برای ثابت کردن ماسک بر روی چهره استفاده می شود. ماسک های از نوع بنددار در بازار پزشکی با نام ماسک جراحی شناخته می شوند. در هر طرف از این ماسک ها دو قطعه بند تعبیه شده است. با بستن دو بند بالایی به هم و دو بند پایینی به یکدیگر ماسک روی صورت قرار می گیرد. این ماسک ها بیشتر توسط پزشکان و جراحان استفاده می شوند. دلیل استفاده از این نام نیز همین است.

نوع اتصال دیگر اتصال به کمک کش است. این ماسک ها کمی عمومی تر هستند. در هر طرف این ماسک ها یک قطعه کش قرار گرفته است. با انداختن کش ها پشت گوش ماسک روی صورت استفاده کننده قرار می گیرد. در این روزهای کرونایی این ماسک ها را بیشتر دیده ایم. به دلیل استفاده راحت تر برای مردم، این ماسک ها در این روزهای شیوع کرونا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

شاید تا اینجا برایتان سوال شده باشد که شما در این زمان شیوع ویروس کرونا از کدام نوع استفاده کنید. پاسخ این است که هر دو ماسک قابلیت فیلترینگ میکروارگانیسم ها و ویروس ها مانند کرونا را دارند. پس از این نظر که بتوانند جلوی عبور کرونا را بگیرند، هر دوی این ماسک ها می توانند کاربردی باشند.

اما از نظر راحتی کاملا به شما بستگی دارد. اگر با ماسک های بندی راحت تر هستید می توانید از آنها استفاده کنید. اما ماسک های با نوع اتصال کش برای بیشتر مردم راحت تر هستند. قابل توجه قرار دهید که ماسک های با اتصال کش از نظر قیمتی نیز بهتر هستند. ماسک های بندی کمی خاص تر هستند. به خاطر سختی بیشتری که برای تولید آنها وجود دارد قیمت بیشتری دارند.

نوع تولید هر دوی این ماسک ها از نوع استانداردشان روش اولتراسونیک است. این روش عاری از میکروب و بسیار حرفه ای است. در این روش تولید هیچ دخالت دستی وجود ندارد. از ابتدا تا انتهای مرحله تولید به کمک دستگاه های حرفه ای انجام می شود. به همین دلیل و به خاطر حرارت بالا هنگام تولید این ماسک ها از نظر بهداشتی بسیار عالی هستند. در روش اولتراسونیک لایه های ماسک به یکدیگر به پرس می شوند. برای پرس کردن لایه ها از حرارت بالا استفاده می شود. پس نیاز به چسب برای اتصال لایه ها به یکدیگر نیست. در ماسک های خیلی حرفه ای تمام قطعات ماسک اعم از لایه ها و گیره بینی و کش یا بند آن بدون دخالت دست و به کمک پرس به یکدیگر متصل می شوند.

دلیل تاکید وزارت بهداشت و بسیاری از رسانه ها برای استفاده از ماسک هایی که به صورت پرسی و اولتراسونیک ساخته می شوند همین عاری از میکروب بودن ماسک است. ماسک های با دوخت دستی و یا ماسک هایی که به کمک دست ساخته می شوند هیچ گاه از نظر نقش حفاظتی به ماسک های اولتراسونیکی نمی رسند.

برای این که بیشتر متوجه شوید لایه های ماسک را دوباره مورد بررسی بیشتر قرار می دهیم. اسپان باند و ملت بلون لایه هایی بدون بافت هستند.

یعنی اگر خیلی در ماسک ریز شویم هیچ تار و پودی در این لایه ها وجود ندارد. پس ویروس نمی تواند از آن رد شود. در حالی که اگر در همین لایه ها سوزن چرخ خیاطی هم وارد شود حفره ای در ماسک ایجاد می شود. این حفره که شاید به نظر شما خیلی هم کوچک به نظر برسد برای ویروس راه عبور خیلی خوبی است. به همین دلیل در روزهای کرونایی توصیه می شود که از ماسک های تولید شده به روش پرسی یا همان اولتراسونیک استفاده کنید.

دقیقا به همین دلیل است که ماسک های پارچه ای نیز نمی توانند در این روزهای کرونایی نقش حفاظتی برای شما داشته باشند. تار و پود پارچه را همه می دانیم. پارچه از نخ های عمودی و افقی بسیار نزدیک به هم ساخته می شود. اگر در پارچه هم ریز شویم حفره هایی وجود دارد که می تواند راه عبوری برای میکروارگانیسم ها شود. ترجیحا از ماسک های یکبارمصرف با لایه های اسپان باند و ملت بلون در این روزها استفاده کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز