خبرگزاری کار ایران

آموزش کاشت بذر به 2 روش (راهنمای قدم به قدم)

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۸۳۷

کاشت بذر فرآیند ساده‌ای به نظر می‌رسد. کمی خاک را کنار می‌زنیم؛ چند بذر را روی آن قرار می‌دهیم؛ آنها را با خاک می‌پوشانیم؛ به بذرها آب می‌دهیم، و تمام. اما روش کاشت بذر در باغچه و گلدان دقیقا اینطور نیست. شاید مراحل اصلی انواع روش های کاشت بذر همین باشد. اما رعایت نکات ریز است که موفقیت شما در کاشتن بذر را تضمین می‌کند.

اولین مرحله برای کاشت بذر، تهیه و خرید بذر گیاه مدنظرتان است. مراجعه حضوری به مراکز فروش بذر در این شرایط ایده چندان مناسبی نیست. به همین دلیل بهتر است خرید بذر را به‌صورت اینترنتی و از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. فروشگاه اینترنتی «گیامیا» یک گزینه مناسب برای خرید بذرهای مرغوب و با بازدهی بالاست.

 در این مطلب قصد داریم انواع روش های کاشت بذر در خانه را با شما درمیان بگذاریم. کاشت بذر گل، سبزیجات و... را می‌توان به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام داد. برای آشنایی با هریک از این روش‌ها برای کاشت بذر، و اینکه کدام روش برای کاشت بذر سبزیجات و گیاهان مناسب است، با ما همراه باشید.

خاک مناسب برای کاشت بذر

بعد از خرید بذر باکیفیت، باید یک بستر خوب را هم برای آن تهیه کنیم. خاک باغچه، اگر سنگین و رسی باشد، جلوی سبز شدن جوانه را می‌گیرد. خاک مناسب برای کاشت بذر گل و سبزیجات باید نیمه‌سبک، غنی و حافظ رطوبت باشد. به همین خاطر بهتر است برای کاشت بذر کاکتوس و هر گیاه دیگری از خاک‌های آماده و بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.

بهترین ترکیب خاک برای کاشت بذر از ۳۰ درصد کوکوپیت، ۵۰ درصد پیت ماس یا ورمی کمپوست و ۲۰ درصد پرلیت دانه‌ریز تشکیل شده است. اگر خاک مناسب برای کاشت بذر گل و سبزیجات را ندارید، می‌توانید در کنار خرید بذر از «گیامیا» آن را هم تهیه کنید.

انواع روش‌ های کاشت بذر، کدام بهتر است؟

انواع روش های کاشت بذر در دو دسته قرار می‌گیرید: کاشت مستقیم در گلدان و باغچه، و کاشت غیرمستقیم یا همان نشا کردن. برای تعیین بهترین روش کاشت بذر گل و سبزیجات، باید به چند مورد توجه کنیم:

  • فصل کاشت: اگر در فصول سرد هستیم، بهتر است کاشت بذر صیفی جات و... را به روش غیرمستقیم انجام دهید. یعنی ابتدا باید بذرها را در محیطی گرم و پرنور مثل منزل یا گلخانه نشاء، و بعد از پایان سرما آنها را به مثل باغچه یا باغ منتقل کنید. اما اگر در فصول گرم هستیم، می‌توانید بذرها را مستقیما در گلدان و یا باغچه بکارید.
  • بستر کاشت: اینکه پس از خرید بذر قصد دارید آن را در گلدان و یا باغچه بکارید هم در روش کاشت بذر موثر است. اگر به گلدان فکر می‌کنید، کاشت بذر گل یا بذرهای دیگر را مستقیما انجام دهید. اما اگر می‌خواهید بذرها را در باغچه بکارید، نشاء کردن مناسب‌تر است.

در ادامه انواع روش های کاشت بذر و نکات آنها را توضیح می‌دهیم.

آموزش کاشت بذر به 2 روش (راهنمای قدم به قدم)

کاشت بذر گل به روش مستقیم

برای کاشت بذر سبزیجات و گل‌ها به روش مستقیم ابتدا باید به دمای محیط توجه کنید. دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه برای کاشت بذر گلهای بهاری و گیاهان دیگر مناسب است. از این روش می‌توانید برای کاشتن بذر در گلدان در هر فصلی استفاده کنید؛ اما برای فضاهای باز بهتر است تا گرم شدن هوا و پایان سرما صبر کنید.

بعد از خرید بذر و خاک مناسب، بسته به بستر موردنظرتان، مراحل کاشت بذر گل و سبزیجات که در ادامه آمده است را دنبال کنید:

روش کاشت بذر در باغچه

  1. کود دامی پوسیده را روی خاک باغچه بریزید، و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر زیر و رو کنید تا خوب مخلوط شود.
  2. خاک را تا خیس شدن کامل آن آبیاری کنید.
  3. پس از چند ساعت، بذرها را با فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر از یکدیگر در عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری قرار دهید و با خاک بپوشانید.
  4. سپس به آرامی خاک را آبیاری کنید (طوری‌که بذرها جابجا نشود)، و منتظر سبز شدن آنها بمانید.
  5. اجازه ندهید که خاک تا قبل از جوانه‌زنی خاک خشک شود.

چالش اصلی روش کاشت بذر در باغچه غیرقابل کنترل بودن همه شرایط است. به همین خاطر، ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.

روش کاشت بذر در گلدان

  1. ابتدا مطمئن شوید که ته گلدان سوراخ‌های زهکشی برای خروج آب اضافی وجود دارد.
  2. حالا به ارتفاع ۴ سانتی‌متر کف گلدان ماسه درشت بریزید؛ و بعد آن را با ترکیب خاکی که گفتیم پر کنید.
  3. خاک را خوب آبیاری کنید تا خاک نشست کند، و آب از ته گلدان خارج شود.
  4. بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدودا ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر) و به فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید.
  5. روی بذرها را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی بپوشانید.
  6. خاک را به آرامی با اسپری آبیاری کنید تا بذرها جابجا نشود.
  7. مشابه روش کاشت بذر در باغچه، خاک را تا زمان جوانه‌زنی مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید که خاک خشک شود.

بذرها باید روزانه 7 تا 8 ساعت نور دریافت کنند، و هر چند روز یکبار (هنگامی‌که سطح آب خشک شد) آبیاری شوند. اگر هوا خیلی گرم نباشد، می‌توانید گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید تا سریع‌تر جوانه بزنند.

آموزش کاشت بذر به 2 روش (راهنمای قدم به قدم)

کاشت بذر به روش غیر مستقیم

روش غیر مستقیم یا همان نشاء کردن مزایای متعددی در مقایسه با روش کاشت بذر در باغچه به‌صورت مستقیم دارد. بعد از خرید اینترنتی بذر و سایر وسایل موردنیاز مانند خاک و سینی نشاء، می‌توانید کاشت بذر گل و سایر گیاهان را انجام دهید. البته از شانه تخم‌مرغ هم می‌توانید برای نشاء کردن استفاده کنید. روش کاشت بذر غیرمستقیم به‌صورت زیر است:

  1. ظرف کشت (سینی نشاء یا شانه تخم‌مرغ) را با خاک مناسب پر کنید.
  2. خاک را به‌خوبی آبیاری کنید. طوری‌که آب از انتهای ظرف نشاء خارج شود و خاک نشست کند. بهتر است خاک را کمی با دست فشار دهید.
  3. سوراخ‌های کوچکی به عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر در هر بخش ظرف ایجاد کنید، و یکی دو بذر را در آنها قرار دهید.
  4. بذرها را با خاک (ترجیحا ورمی کمپوست برای افزایش مقاموت نشاءها) یا همان ترکیب خاک قبلی بپوشانید.
  5. دمای ایده آل برای کاشت بذر گلهای بهاری ۱۵ تا ۲۵ درجه است. اگر هوا خیلی گرم است، بذرها را در محیطی با دمای پایین‌تر و دور از نور خورشید (در سایه ولی پرنور) بکارید. اگر هم دمای محیط کمتر است، ظرف نشاء را با پلاستیک شفاف بپوشانید.
  6. ظرف نشاء را در محیطی با نور مناسب قرار دهید و با اسپری خوب آبیاری کنید. آبیاری باید به‌گونه‌ای باشد که آب به بذرها برسد و خاک کاملا مرطوب شود. رطوبت خاک اطراف بذرها باید تا قبل از جوانه‌زنی و اوایل جوانه‌زنی حفظ شود تا کاشت بذر گل موفق باشد.

آموزش کاشت بذر به 2 روش (راهنمای قدم به قدم)

نکات مهم پس از خرید بذر

پس از خرید بذر اینترنتی و پیش از کاشت آن یک مرحله مهم وجود دارد: خیساندن بذرها. برای اینکار باید بذرها را داخل آب ولرم بریزید تا به مدت 3 تا 10 ساعت خیس بخورند. انجام این کار پس از خرید بذر باعث می‌شود تا پوسته خارجی بذرها نرم شود، و جوانه‌زنی سریع‌تر و راحت‌تر اتفاق بیفتد.

پس از این مدت‎، بذرها در ته ظرف قرار می‌گیرند. بذرهایی که زیر آب نرفته‌اند را دوباره در آب ولرم بخیسانید تا آب را جذب کنند. اگر این اتفاق نیفتاد، باید بدانید که شانس جوانه‌زنی آنها حتی درصورت کاشت بذر در کوکوپیت خیلی بالا نیست.

فراموش نکنید که سخت‌ترین بذرها هم در مرطوب‌ترین محیط‌ها به‌راحتی جوانه می‌زنند. کاشت بذر گل یا کاشت بذر سبزیجات در ظرف‌های درب‌دار، یا پوشاندن آن با پلاستیک به این امر کمک می‌کند. اما رعایت دما را هم نباید فراموش کرد.

پوشاندن ظرف با پلاستیک دما را افزایش می‌دهد. اگر دما به بالای ۳۰ تا ۳۵ درجه برسد، کاشت بذر گل، سبزیجات، صیفی‌جات و... به نتیجه نمی‌رسد. این مسئله خاک را هم مستعد قارچ، باکتری و بیماری می‌کند. برای جلوگیری از این مسائل، علاوه بر خرید بذر باکیفیت، خاک مرغوب نیز تهیه کنید

خرید بذر اینترنتی از فروشگاه «گیامیا»

فروشگاه اینترنتی «گیامیا» انواع بذرهای گل‌های زینتی، سبزیجات و صیفی‌جات را به طرفداران زندگی ارگانیک ارائه می‌دهد. این فروشگاه علاوه بر فروش بذر، سایر لوازم و پکیج‌های باغبانی را نیز با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رساند. شما می‌توانید بذر موردنظرتان را از این فروشگاه به‌سرعت تهیه کنید، و به کمک انواع روش های کاشت بذر یاد شده، آنها را بکارید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز