خبرگزاری کار ایران

تفاوت سیم و کابل برق

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۵۲۷

برای درک بهتر این موضوع در ذیل به تعریف سیم و کابل برق می پردازیم.

شاید ابتدا به ساکن این فکر به ذهن شما خطور کند که سیم و کابل یکسان هستند و امکان اینکه به جای هم استفاده شوند را دارند اما باید بدانید که سیم جز کابل است و کابل از مجموعه چند سیم تشکیل شده است. برای درک بهتر این موضوع در ذیل به تعریف سیم و کابل برق می پردازیم.

تفاوت سیم و کابل برق

انواع سیم و کابل

در ادامه با انواع سیم و کابل برق آشنا میشویم با ما همراه باشید

سیم برق چیست؟

سیم برق یک هادی الکتریکی است که برای انتقال جریان الکتریسیته از یک محل به محلی دیگر و ارتباط بین دستگاه های مختلف برقی استفاده می شود  و به سه دسته  ذیل تقسیم می شود :

انواع سیم

  • سیم مفتولی یا سیم تک لا
  • سیم نیمه افشان 
  • سیم افشان 

سیم مفتولی

سیم مفتولی به صورت سیم مسی تک  رشته می باشد که به آن  سیم خشک نیز می گویند و برای  فرم کاری داخلی  تابلو برق استفاده می گردد.

تفاوت سیم و کابل برق

سیم مفتولی ﺑﺮای استفاده در ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﺑﺮق و و در سیم کشی داخلی توزیع کننده های برق و به صورت کلی ﺗﺄﺳﻴﺴﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺼﺐ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ استفاده می شود کاربرد اﻳﻦ ﺳﻴﻢ در داﺧﻞ دﻳﻮار، ﺑﻪ ﻃﻮر مستقیم، مورد تایید نیست.

سیم های نیمه افشان

بافت این سیم و کاربردآن مانند سیم های مفتولی می باشد تنها در مواردی که نیاز به انعطاف بیشتر نسبت به سیم های مفتولی است، از سیم نیمه افشان استفاده می گردد.

سیم های افشان

وقتی تعداد زیادی رشته های نازک مسی در کنار هم قرار می گیرند سیم افشان تشکیل می شود که به سیم نرم نیز معروفند سیم افشان در سیم کشی ساختمان استفاده می شود ومیزان انعطاف  بیشتری نسبت به سیم نیمه افشان دارد.

عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل برق

عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل برق که در نهایت باعث تصمیم گیری مصرف کننده جهت خرید سیم و کابل می شود به شرح ذیل است:

  • هزینه تولید و مواد اولیه.
  • هزینه مصرف انرژی
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه حقوق نیروی انسانی
  • نرخ ارز و مسائل اقتصادی مانند رکود، رونق تولید و یا تورم
  • میزان مواد مورد استفاده در عایق سیم
  •  میزان هادی مصرف شده
  • متراژ کل سیم و کابل
  • عملکرد و کاربری سیم و کابل

به عنوان مثال در محل هایی شیمیایی سیم یا کابل باید مجهز به غلاف سربی باشد یا اگر کابل به صورت زیر زمینی استفاده شود ، باید حتما مواد عایق (آمور) داشته باشد که از خورندگی و جوندگی جانوران جلوگیری شود.

در کل، قیمت سیم  و کابل  بر اساس قابلیت های فنی که مشخص کننده آن مشتری است و میزان و نوع مواد اولیه بکار رفته  و شرکت سازنده تاثیر گذار است.

 کابل برق چیست؟

کابل برق وسیلهای است که از دو یا چند سیم هادی الکتریکی تشکیل شده و معمولاً در غلافی حفاظتی  قرار دارد در واقع به  هر نوع هادی ای که قابلیت عبور جریان برق را داشته باشد و بوسیله موادی از محیط پیرامون خود عایق شده باشد کابل می گویند.

تفاوت سیم و کابل برق

تفاوت کابل ها در نتیجه  نوع کاربری آ نها می باشد.  بدان معنا که  نوع مصرفشان موجب می‌شود که جنس ، شکل ، تعداد ، سطح مقطع هادیها و عایق های آن  با یکدیگر متفاوت باشد. این تفاوتها باعث تفکیک کابل ها می‌گردد. مانند کابل شبکه یا کابل فشار ضعیف و متوسط

ساختار کابل  از قسمت های  مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از هادی،عایق، پوسته عایق، پوسته هادی، پوسته فلزی، پرکننده، زره و غلاف که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند و در مجموع قابلیت هدایت الکتریکی و استقامت الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی کابل را برآورده می‌سازند.

خرید سیم و کابل مرغوب

با توجه به اینکه سیم و کابل برق یکی از مهمترین پایه ها  در صنعت انتقال برق است که برای هدایت جریان الکتریکی از آنها استفاده می گردد .  و همچنین با در نظر گرفتن اهمیت انتقال برق ، حساسیت خرید سیم و کابل با کیفیت نمود بیشتری می یابد.

و باید اصول اولیه در انتخاب ، نصب و کاربرد این محصولات  را رعایت گردد تا از بروز حوادث در سیستم های انتقال جلوگیری شود .بدون شک  کیفیت سیم و کابل به شدت در روند  انتقال برق در عرصه صنعت و ساختمان موثر است و اهمیت بسیار زیادی دارد. و با در نظر گرفتن این موضوع محصولات مشمول استاندارد اجباری بوده و ویژگی های کیفی آنها می بایستی منطبق با الزامات استاندارد باشد.

سیم و کابل خراسان به عنوان یکی از  برندهای معتبر عرصه تولید سیم و کابل در کشور، انواع سیم و کابل را با بهترین کیفیت و مواد اولیه مرغوب  تولید می نماید شما می توانید برای خرید سیم و کابل به نمایندگی های معتبر این مجموعه در سطح کشور مراجعه فرمایید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز