خبرگزاری کار ایران

معرفی اجمالی فلنج‌های فولادی و استیل و راهنمایی خرید

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۵۸۴

فلنج‌ها نقش بسیار پررنگ و گسترده‌ای در صنعت لوله کشی دارند، و با توجه به نوع مصرف آنها در شکل‌ها، سایزها و گریدهای مختلف تولید می‌شوند.

فلنج‌ها نقش بسیار پررنگ و گسترده‌ای در صنعت لوله کشی دارند، و با توجه به نوع مصرف آنها در شکل‌ها، سایزها و گریدهای مختلف تولید می‌شوند.

بیشترین کاربرد فلنج ها در تاسیسات حرارتی برودتی برجها ، مجتمع های تجاری و صنایع نفت وگاز و پتروشیمی می باشد. به دلیل حساسیتهای بالای این پرژه ها باید در خرید این نوع اتصالات علاوه بر شناخت کامل دقت کافی به عمل آوریم.

در این مقاله کوتاه و جامع با انواع فلنج ها ، نوع جنس ، مزایا ، ویژگیها و کاربرد آنها آشنا می شویم ؛ و قصد داریم یکی از شرکتهای معتبر تامین کننده در این زمینه را به شما معرفی کنیم.

فلنج فولادی و استنلس استیل چگونه تولید می شود؟

فلنج ها از نظر نوع جنس به دو دسته فلنج کربن استیل (فولادی) و استنلس ( استیل ) تقسیم می شوند. این اتصالات به شکل رینگ حلقه ای از فولاد و یا استیل به صورت ریخته گری ، فورج ، یا ماشینکاری و یا از ورق فلزی ساخته می شود.

فلنج هایی که برای فشارهای بالا استفاده می شود به روش فورج تولید می شود ، که توان تحمل فشارهای بالا را داشته باشد. بر روی لبه این اتصالات سوراخهایی ایجاد می شود که قطر و تعداد آنها با توجه به سایز محصول تغییر می کند. این سوراخها برای اتصال دو فلنج به یکدیگر و یا به شیرآلات و دیگر اتصالات به وسیله پیچ و مهره کاربرد دارند، و روش اتصال آنها به لوله از طریق جوشکاری انجام می شود.

مشخصات و استانداردها

فلنج ها دارای استانداردهای متنوعی برای مصارف مختلف می باشند. این استانداردها بین المللی بوده و دارای جدول استاندارد یکسان می باشد که تمامی مشخصات و ابعاد و اندازه آنها با همین جدولها مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. مشخصات هر کالا بر طبق جدول استاندارد دور فلنج ها حک می گردد.

این مشخصات عبارتند از:

  • نام برند تولید کننده
  • مقدار فشار قابل تحمل ( کلاس فلنج )
  • سایز اسمی لوله ( قطر خارجی لوله که فلنج به آن جوش داده می شود )
  • شکل سطح فلنج
  • سوراخها و ضخامت دیواره
  • نوع جنس یا مواد تشکیل دهنده ( مطابق با استاندارد ( ASTM )
  • کد و شماره شناسایی که در سرتیفیکیت هم ثبت می شود

بعضی از استانداردهای متداول عبارتند از:

ASTM/ASA ; PN ; DN ; BSLO ; GIS ; KS ; ASME B16.5

گریدهای کربن استیل با درجه حرارت بالا     ASTM A 105 / A 266 Gr 2

گریدهای کربن استیل با درجه حرارت پایین   ASTM A 350 LF1 to LF3 

گریدهای کربن استیل برای لوله های ( 5L )   ASTM A 694 Gr. F42/F56/F60/F65

گریدهای فولادی آلیاژی    ASTM A 182 Gr. F1/F2/F5/F9/F11 CL.2/F12

فولاد ضد زنگ دوبلکس   ASTM A182 F304/304L ; 316/316L ; 321 ; 347

این استاندارها بیشتر مطابق با استاندارد ISO  می باشند. کلاسهایی که بر اساس استاندارد DIN 1092/1 می باشد با فشار کاری PN مشخص می شود. این فشارها شامل PN10 ; PN16 ; PN25 ; PN40 می باشد. در این استاندارد فشار کاری بر اساس BAR مشخص می شود.

معرفی اجمالی فلنج‌های فولادی و استیل و راهنمایی خرید

انواع فلنج های فولادی و استنلس استیل

فلنج ها از نظر شکل ظاهری و چگونگی اتصال به لوله و طریقه قرار گرفتن گسکتها بر روی آنها و هم چنین نوع کاربرد آنها دارای گونه های مختلفی می باشند که در ادمه به توضیح آنها می پردازیم.

فلنج گلودار ( WELDING NECK )

این اتصال دارای گردنی به شکل مخروطی می باشد که انتهای آن نسبت به قسمت ابتدایی باریکتر می باشد و قطر آن در انتها با لوله برابر بوده و به وسیله جوشکاری به لوله متصل می شود.

این فلنج برای تحمل فشارهای بالا  و دمای بالا و یا زیر صفر طراحی شده است و داشتن گردن باعث تقویت تحمل بارهای ارتعاشی و نواسانی در خط لوله می گردد. این اتصال دو نوع مختلف گردن کوتاه و گردن بلند می باشد که نوع گردن بلند آن مصرف کمتری داشته و در قسمتهای به خصوصی از آن استفاده می گردد.

فلنج روکار یا اسلیپ آن

این اتصال مقاومت کمتری نسبت به فلنج گلودار دارد. روش اتصال این محصول به لوله طوری طراحی شده که می توان هم از بیرون و هم از داخل لوله را به فلنج مورد نظر جوش داده و متصل نمود.

این نوع فلنج مقاومت کمتری نسبت به لرزشها و نوسانات دارد و برای سیستم های پایپینگ معمولی و پرژه های با فشار پایین از آن استفاده می شود.

فلنج لبه دار ( LAP JOINT FLANGE )

این اتصال نیز دارای تحمل فشار کمتری می باشد و از نوع فلنج های معمولی محسوب می شود. برای اتصال لوله در داخل سوراخ وسط فلنج قرار گرفته و به صورت لب به لب جوشکاری می شود. به همین دلیل در این نوع اتصال سیال به طور مستقیم با فلنج تماس ندارد ابعاد این محصول مطابق با استاندارد MSS – SP – 43 ; ANSI B 16.9 می باشد.

فلنج رزوه ای

این اتصال دارای سطحی صاف بوده و سوراخ داخل آن که به لوله متصل می شود دارای رزوه می باشد. این محصول در سایزهای کوچک تولید می شود و به لوله هایی که سر آن رزوه ای می باشد به صورت پیچی متصل می گردد. این نوع فلنج ها معمولا به جوشکاری نیاز ندارند ولی در بعضی مواقع برای آب بندی بهتر از جوشکاری نیز استفاده می شود.

فلنج کور ( BLIND FLANGE )

این اتصال شکل یک صفحه صاف بوده و روی سطح آن جای گسکت تعبیه شده ، و دور آن دارای سوراخهایی می باشد که جهت اتصال با پیچ و مهره به فلنج به کار می رود. این فلنج برای بستن  و یا مسدود کردن انتهای خط لوله برای جلوگیری از جریان سیال استفاده می شود.

با توجه به اینکه فشار و تنش در این نوع فلنج بالا می باشد باید طوری انتخاب شود که نسبت به فلنجی که روی آن بسته می شود دارای تحمل فشار بیشتری باشد.

معرفی اجمالی فلنج‌های فولادی و استیل و راهنمایی خرید

 

فلنج ساده ( FLAT FACE FLANGE )

این محصول شکل یک رینگ ساده با سطحی صاف می باشد. این نوع فلنج علاوه بر فولاد و استیل از چدن نیز ساحته می شود. و برای فشار های پایین کاربرد دارد. این محصول بر اساس استاندارد ASME B 31.1 تولید می شود.

انواع دیگر فلنج ها عبارتند از: فلنج نر و ماده ، لبه دار ، فلنج روکار ، فلنج اریفیس ، فلنج با جوش محفظه ای ، فلنج حلقه مشترک و فلنج ته کوب و ...

مزایا و ویژگیهای فلنج ها

مهم ترین ویژگیهای این محصولات قابلیت باز و بسته شدن و جداسازی آنها می باشد. چنانچه دو لوله فولادی را مستقیم به یکدیگر به وسیله جوشکاری متصل کنیم برای جداسازی باید برش زده و بعد از تعمیرات و یا تعویض مجدا جوشکاری کنیم اما در صورت استفاده از فلنج ها می توان به راحتی و سرعت بالا با باز کردن پیچ و مهره ها لوله ها را جدا کرده و دوباره متصل نمود.

با استفاده فلنج استنلس استیل و فولادی در پرژه های نفت و گاز و پتروشیمی برای تعویض شیرآلات و لرزه گیرها و دیگر قطعات بکار رفته هیچ مشکلی نخواهیم داشت و به راحتی می توانیم آنها را باز و بسته نموده و قطعات معیوب را جایگزین کرده و یا تعمیر نماییم و دوباره در جای خود نصب نماییم.

نکته مهم برای خرید!

با توجه به اینکه فلنج ها اتصالات بسیار حساسی می باشند و در پرژه های مهم و حساس به کار برده می شوند لذا در خرید آن باید دقت کافی به عمل آوریم . امروزه شرکتهای زیادی در سراسر دنیا این محصولات را تولید می کنند و امکان تقلب در حک اطلاعات و استانداردها بر روی فلنج و سود جویی وجود دارد. در ظاهر اطلاعات حک شده روی کالا با سرتیفیکیت هم خوانی دارد و چنانچه کالای مورد نظر آنالیز شود مغایرت آن آشکار خواهد شد. لذا با خرید از تامین کننده های با تجربه و مطمئن ضمن تهیه کالای با کیفیت از اتفاقهای ناگوار در پرژه ها می توان جلوگیری کرد. در ادامه یکی از تامین کننده های با تجربه و معتبر در این زمینه را به شما معرفی کنیم.

آلورسنتر: تامین کننده انواع فلنج فولادی و استیل و لوله و اتصالات

گروه تجاری آلورسنتر با بیش از 15 سال تجربه ارزشمند در زمینه محصولات پایپینگهای صنعتی فعالیت مستمر داشته و دارد. این گروه تجاری با استفاده از سیستم های تجارت الکترونیک ضمن ارائه محصولات استاندارد بدون واسطه و قیمت مناسب تلاش دارد از تردد خریداران تا حد امکان جلوگیری کند و بار هزینه های اضافی را از خریداران کم کرده و از انتشار بیماری کوید 19 ( کرونا ) تا حد امکان جلوگیری نماید.

محصولات متنوعی از صنایع مختلف را می توانید از آلورسنتر خریداری نمایید برخی از این محصولات عبارتند از:

  • انواع لوله های مانیسمان بدون درز و لوله های درزدار
  • انواع اتصالات مانیسمان کربن استیل و استنلس استیل
  • انواع فلنج های کربن استیل و استنلس استیل
  • انواع شیرآلات فولادی و چدنی و استیل
  • تولید و فروش لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن پیچی و جوشی

ما پیشنهاد می کنیم که جهت خرید انواع فلنجهای فولادی و استیل و دیگر محصولات به سراغ شرکتهای معتبر نظیر آلورسنتر بروید تا ضمن تهیه محصولات با قیمت مناسب خیالتان از نظر مرغوبیت و کیفیت کالاها راحت باشد.

به همین منظور برای اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات و مشاوره با کارشناسان می توانید وارد سایت آلورسنتر allver.center شوید و محصولات مورد نظر خود را شناسایی و خریداری نمایید. ما منتظرتان هستیم.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز