خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره روابط بین الملل بانک توسعه صادرات:

انطباق نظام بانکی با قوانین بین المللی ضرورت دارد

رئیس اداره روابط بین الملل بانک توسعه صادرات ایران با تاکید بر ضرورت انطباق قوانین بانکی در پساتحریم گفت: در دنیای بین الملل نرماتیوهای جدیدی از مقررات نظارتی و نیز کمیته بال حاصل شده است که برای افزایش امنیت اقتصادی، کاهش ریسک و حفاظت از سیستم مالی کشورها ایجاد شده‌اند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، آقای محسن بوالحسنی افزود: لازم است اصلاحات قوانین و انطباق آنها با شرایط روز بین المللی در قوانین بانکی ایران صورت گیرد.

وی همچنین گفت: برخی از مقررات جدید مانند مقررات حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به دلیل شرایط روز سیاسی و اقتصادی جهان بسیار پررنگ تر از سایر قوانین هستند و لذا ضرورت رعایت این قوانین بیش از پیش روشن شده است.

رئیس اداره روابط بین الملل بانک توسعه صادرات گفت: شبکه سوئیفت بهتر از قبل و با آخرین ورژن های بین المللی در ایران فعال است و مشکل برقراری روابط بانکی به اعتبار بانک های ایران در سیستم مالی بین الملل بازمی گردد.

 

سوئیفت صرفا یک ابزار است

آقای بوالحسنی افزود: سوئیفت صرفا یک ابزار است و در حال حاضر هیچ مشکل فنی به لحاظ استفاده از این شبکه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اهمیت اعتبار بانکهای ایران در برقراری مجدد روابط بانکی بین الملل گفت: تعاملات و معاملات بانکی بین الملل می تواند از ابزار مختلفی صورت پذیرد که یکی از این ابزار شبکه سوئیفت است؛ لذا برقراری مجدد روابط به بازگشت اعتبار بانکهای ما از دید بانکهای جهان بستگی دارد و هیچ ایرادی به برقراری شبکه سوئیفت وارد نیست.

رئیس اداره روابط بین الملل بانک توسعه صادرات گفت: منهای سه بانک دولتی ایران که همچنان در تحریم هستند، روابط ارزی در سایر بانکهای ایرانی برقرار شده است و شبکه سوئیفت برای این بانکهای ایرانی از جمله بانک مرکزی فعال است.

 سوئیفت، حتی بهتر از قبل

آقای بوالحسنی افزود: ارتباط از طریق شبکه سوئیفت حتی بهتر از قبل و با آخرین نسخه های نرم افزاری قابل انجام است.

وی همچنین گفت: گفتمان بین المللی بانکی می تواند از کانال های دیگری مانند ارسال پیک، سیستم کلاسه بندی شده مکاتبات و پیامها و سایر شبکه های ارتباطی انجام شود؛ شبکه سوئیفت به لحاظ امنیت و سرعت ارتباط و همچنین امکان گفتمان کلاسیک میان بانکها نسبت به سایر ابزارهای ارتباطی دارای مزیت بوده و مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس اداره بین الملل بانک توسعه صادرات آنلاین بودن، کلاسه بندی مبادلات، به روز بودن و برخورداری از استانداردهای کلاسیک جهانی را از مهمترین مزیت های سوئیفت دانست.

 بانکهای بزرگ با احتیاط وارد میدان می شوند

آقای بوالحسنی در ادامه گفت: پیش از تحریم ها بانک های ایران با صدها کارگزار خارجی در ارتباط بوده اند که در این بین حداقل 10 ها کارگزار تراز اول جهانی قرار داشته اند؛ ولی در حال حاضر کارگزاران عمده جهانی هنوز به روابط با ایران بازنگشته اند و روابطی هم که در پساتحریم برقرار شده عمدتاً کارگزاران متوسط و کوچک بوده است.

وی افزود: بازگشت کامل روابط بانکی به شرایط پیش از تحریم های هسته ای وابسته به اتفاقات و تعاملات آینده ایران در مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواهد بود. بوالحسنی تصریح کرد: اینکه برجام به سرانجام نهایی برسد یا با چالش های اجرایی روبه رو شود موضوع تعیین کننده ای در تخمین آینده اقتصادی و بانکی کشور می باشد.

رئیس اداره روابط بین الملل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اهمیت احیای روابط با بانک های مهم و بزرگ جهان افزود: اینکه بانکهای بزرگ و تاثیرگذار وارد میدان آشتی با ایران شوند قطعا زمان بیشتری می طلبد چراکه آنها پیش از این جرائم سنگینی بابت مبادله با طرف های ایرانی پرداخته اند.

آقای بوالحسنی همچنین گفت: بانکهای تراز متوسط به روابط با ایران برمی گردند و روند فعلی احیای روابط  تاکنون مثبت و رو به جلو بوده است.

وی افزود: پیشرفت قابل ملاحظه ای در اتصال مجدد به بانکداری بین الملل ایران وجود داشته است و در این میان ده ها رابطه کارگزاری حتی در حوزه اروپا احیا شده است؛ منتها در پوشش حساب ها و اجرای عملیات همچنان دشواری هایی وجود دارد.

کد خبر : ۳۶۳۰۲۹