خبرگزاری کار ایران

خطاب به مدیرعامل تامین اجتماعی:

طومار ۱۰۰۰ امضایی بازنشستگان تهران برای افزایش واقعی «حداقل مستمری» ۹۴

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۹۸۵

«امضا کنندگان این طومار که تعداد آنها در حدود هزار نفر عنوان شده است مدعی اند مبالغی که هم اکنون توسط سازمان تامین اجتماعی بابت «حداقل مستمری‌» پرداخت می‌شود با خط فقر موجود فاصله زیادی دارد.»

جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران با امضای طوماری از «سید تقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستند تا در آستانه شروع سال ۹۴ مستمری‌ بیمه شدگان بازنشسته، از کار افتاده و مقرری بگیر این سازمان بر اساس سبد واقعی هزینه‌های زندگی افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، امضا کنندگان این طومار که تعداد آنها در حدود هزار نفر عنوان شده است مدعی اند مبالغی که هم اکنون توسط سازمان تامین اجتماعی بابت «حداقل مستمری‌» پرداخت می‌شود با خط فقر موجود فاصله زیادی دارد.

در این طورمار آمده است: از یکسو حدود ۵۵ درصد از جامعه ۵ میلیون نفری مستمری بگیران این سازمان را حداقل بگیران تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر متوسط دریافتی کل بازنشستگان تامین اجتماعی رقمی در حدود یک میلیون تومان است و این وضعیت با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد.

نویسندگان این نامه سرگشاده با استناد به اظهارت «علی اصغر بیات» رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته مبنی بر اینکه «هم اکنون ۶۵ درصد از بازنشستگان تنها توانایی خرید نان را دارند؛ می‌افزایند: این وضعیت درحالی است که بازنشستگان ۳۰ سال از عمر خود را صرف تولید کالا و خدمات و توسعه زیرساخت‌های جامعه کرده‌اند و در تمامی این مدت که بخشی از آن مقارن با سالهای جنگ بوده است هر ماه حدود یک سوم حقوق و مزایای خود را بابت دسترسی به خدمات درمانی و بازنشستگی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده‌اند.

بازنشستگان تهرانی با یادآوری شرایطی که در بند دوازدهم از اصل سوم و اصل بیست و نهم قانون اساسی تعیین شده است خواستار اجرای کامل مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی شده اند.

در بند دوازدهم از اصل سوم قانون اساسی دولت مکلف به پی‌ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‏های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه. شده است همچنین به موجب اصل بیست و نهم قانون اساسی برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‏ماندگی، حوادثو سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی که دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

به موجب مواد مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نیز سازمان تامین اجتماعی مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد را با توجه به افزایش هزینه زندگی با توصیب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد و میزان مستمری از کار افتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز