خبرگزاری کار ایران

نحوه بهبود عملکرد رادیاتور در پاییز و زمستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۸۷۹

​ راه‌های مهمی وجو دارند که انجام آنها، عملکرد سیستم‌های گرمایشی را برای روزهای سرد سال بهبود می‌دهد و در نتیجه علاوه برکاهش هدر رفت انرژی و مبلغ قبض، تهویه مناسبی را برای ساختمان فراهم می‌کنند.

 در ادامه به برخی از این راه‌ها اشاره کرده‌ایم:

ابتدا موتورخانه را دریابید

مرکز اصلی تولیدگرما در ساختمان‌هایی که از رادیاتورها (یا همان شوفاژ) برای گرمایش خانه‌ها استفاده می‌کنند، موتورخانه‌هایی است که البته به شوفاژ خانه نیز معروف‌اند و معمولا در زیرین‌ترین طبقه آپارتمان قرار می‌گیرند. اگر به اندازه کافی شانس آورده باشید و شرکت خدمات تاسیسات موتورخانه به صورت اصولی کارهای نصب و راه‌اندازی آن را انجام داده باشد، سالانه فقط به کارهایی مانند سرویس و تعمیر شوفاژخانه یا موتورخانه نیاز خواهید داشت. البته در طول زمان و به دلیل فرسایش تجهیزات و ایجاد رسوب در داخل لوله‌ها، ناگریز از تعمیرات تجهیزات موتورخانه خواهید بود که به مراتب هزینه کمتری نسبت به کارهای بی‌کیفیت خواهند داشت.

تعمیرات موتورخانه

تعمیرات موتورخانه از آن کارهای تخصصی است که فقط افراد فنی این حوزه قادر به انجام آنها هستند و باید ابزارهای لازم را داشته باشند. از طرفی رعایت احتیاط در این کارها، بسیار مهم است، چرا که کوچک‌ترین بی‌دقتی و بی‌احتیاطی، حادثه‌های سختی را ایجاد خواهند کرد.

اما تعمیراتی که روی عملکرد موتورخانه و در نتیجه رادیاتورها تاثیر مستقیم دارد، شامل موارد زیر است:

  • تنظیم دمای مناسب مشعل و رسوب‌گیری آن با اسیدشویی
  • تعمیر نشتی دیگ که ممکن است بر اثر اسیدشویی ایجاد شده باشد.
  • تعمیر پمپ آب که وظیفه انتقال آب گرم را به لوله‌های ساختمان دارد.

موارد اشاره شده، از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که ممکن است در طول استفاده، به تعمیر نیاز پیدا کنند، اما تجهیزات استفاده شده در موتورخانه، به مراتب بیشتر از موارد اشاره شده است.

هواگیری رادیاتورها، مرحله دوم است

نحوه بهبود عملکرد رادیاتور در پاییز و زمستان

پس از انجام کارهای مربوط به سرویس و نگهداری موتورخانه و اجزای اصلی آن، نوبت به بررسی و هواگیری رادیاتورهایی می‌شود که در بخش‌های مختلف ساختمان نصب شده است. برای انجام اینکار نیز می‌توانید از همان افرادی که برای نصب موتورخانه کمک گرفته‌اید، درخواست سرویس و تعمیر شوفاژها را داشته باشید. در هر بار بازرسی که این افراد از موتورخانه دارند، می‌توانند مشکلات به وجود آمده در شوفاژها را نیز شناسایی و برطرف کنند.

اما اگر خودتان ابزارهای لازم برای هواگیری را دارید، پیش از روشن کردن رادیاتورها، این اقدام را انجام دهید. برای اینکار داشتن آچار فرانسه و یا کلید هواگیری الزامی است. هواگیری باعث می‌شود، جریان آب به خوبی داخل پره‌های رادیاتورها انتقال پیدا کند و در نتیجه حرارت به خوبی منتقل شود.

عایق‌بندی مرحله پایه‌ای است

یکی از کارهایی که تاثیر بسزایی در عملکرد بهتر رادیاتورها دارد، عایق بندی دیوارها و تجهیزات انتقال دهنده آب گرم موتورخانه است، چرا که به این ترتیب هدر رفت انرژی کاهش پیدا می‌کند و در مدت کمتری دمای مناسب در محیط ایجاد می‌شود. اما اگر عایق بندی انجام نشده است، سعی کنید پرده‌های اتاق‌ها را به طور کامل بکشید و حتی از پرده‌های ضخیم برای روزهای زمستان استفاده کنید. همچنین پوشاندن پنجره‌ها با نایلون‌ها، تاثیر زیادی در کاهش انتقال حرارت ایجاد شده رادیاتورها به بیرون از ساختمان می‌شود.

جلوی نشت رادیاتورها را بگیرید

نحوه بهبود عملکرد رادیاتور در پاییز و زمستان

با گذشت زمان و با انجام عملیات رسوب‌گیری، ممکن است بخشی از رادیاتورها سوراخ شده و در نتیجه آب به بیرون نشت پیدا کند. در چنین حالتی، هر چه زودتر باید مشکل توسط تعمیرکاران رادیاتور باید برطرف شود. گاهی اوقات جلوی نشت آب فقط با مصرف صحیح چسپ رادیاتور گرفته می‌شود، اما در مواردی نیز مجبور خواهید بود هزینه بیشتری کرده و رادیاتور جدیدی را جایگزین مدل قدیمی کنید.

همچنین گاهی اوقات نشت رادیاتورها، فقط به سوراخ شدن دیواره‌های آن مربوط نمی‌شود. شیر هواگیری رادیاتور ممکن است در طول استفاده‌های زیاد، خراب شده و موجب نشت آب شود. در این حالت اگر استفاده از نوار تفلون، مشکل را حل نکرد، با توجه به نظر متخصص، باید آن را نیز با نوع جدید شیر هواگیری، جایگزین کرد.

اندازه مناسب رادیاتور را انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای عملکرد مناسب رادیاتورها، انتخاب اندازه مناسب آن با توجه به مساحت اتاق و ساختمان است. اگر برای یک اتاق بزرگ، رادیاتوری با اندازه کوچک انتخاب کرده باشید، نباید انتظار داشته باشید عملکرد مناسبی از رادیاتور را مشاهده کنید، چرا که توان آن برای گرم کردن محیط کافی نخواهد بود.

همچنین در حال حاضر انواع عمودی رادیاتورها در بازار وجود دارد و بسته به نیاز خود می‌توانید علاوه بر انواع افقی، مدل‌های عمودی را برای گرمایش خانه انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم درباره انواع مختلف رادیاتورهای آبی، این مطلب را مطالعه کنید.

رادیاتورها را در مکان درست نصب کنید

نحوه بهبود عملکرد رادیاتور در پاییز و زمستان

اگر رادیاتورها را درست زیر پنجره و یا کنار درب خروجی اتاق و ساختمان نصب کرده‌اید، نباید انتظار چندانی از گرمایش مناسب محیط داشته باشید. محل نصب شوفاژ در اتاق باید به نحوی باشد که حرارت به طور مناسی در محیط پخش شود.

راه‌های جانبی را فراموش نکنید

جدا از اینکه هر رادیاتوری چقدر به خوبی کار کند، اندازه مناسبی داشته باشد و هواگیری شده باشد، همیشه راه‌هایی وجود دارد که در ایجاد گرمای مناسب تاثیر دارند. یکی از آنها را پیش از این اشاره کردیم؛ عایق بندی مناسب. اما جدا از این موارد، سعی کنید در فصول سرد، لباس‌های گرم مناسب به تن کنید، مایعات گرم بیشتر مصرف کنید و رادیاتورها را فقط در محیط‌هایی روشن کنید که تردد در آن وجود دارد تا به این ترتیب در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرده باشید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز