خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر آسمان آباد؛

سیزده هزار فارغ التحصیل بیکار در مقاطع کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد در استان ایلام

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۱۳۱

ایلام توان با لقوه را داردکه باید بالفعل برسند و این همت می‌طلبد.

ایلام از جنس مقاومتی بزرگ است ولی کوچک می‌ پندارند، توسعه‌اش را به بازی گرفته‌اند و محرومش می‌خوانند.

به گزارش ایلنا از ایلام، شهریار بکری عضو شورای شهر آسمان آباد در یادداشتی خطاب به دولت مردان از مشکلات ایلام نوشت: در صورتی که ایلام محروم نیست و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بزرگی دارد که بلاتکلیف مانده‌اند و جوانان تحصیلکرده و نخبه‌ای که با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. چرا؟ چرا باید همه‌اش بر چسب محرومیت را بر پیشانی ایلام، عروس زاگرس و نماد مقاومت در هشت سال دفاع مقدس نقش ببندند؟ مگر نه این است که محروم یعنی نداشتن، اما ایلام توان با لقوه را داردکه باید بالفعل برسند و این همت می‌طلبد.

هنوزم زخم‌های جنگ‌های هشت سال دفاع مقدس بر تن ایلام باقی است و التیام نیافته‌اند. ایلام یک مجروح جنگی است. اصلا ایلام یک جانباز است، ایلام یک ایثار گر بسیجی است، ایلام همه چیز است و هیچ نیست. هیچ یعنی آنچه مردمانش دلشان می‌خواهد. ایلام امروز مملواز رزمندگان و عزیزان پر افتخاری است که در آستانه کهنسالی، در کنار رنج روزگار، رنج نا‌ملایمات دیگری را هم بردوش می‌کشند.

سیزده هزار فارغ التحصیل بیکار در مقاطع کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد، رقم نگران کننده‌ای و فاجعه باری است و درکنار تورم و تنگناهای اقتصادی و تلخی‌های اجتماعی، دل هر وجدان بیداری را به درد می‌آورد. مردم ایلام که سال‌ها آوارهٔ بمب و موشک صدامیان متجاوز حامیان مستکبرش بودند اما هیچ گاه ترک دیار نکردند، چرا باید امروز برای فرار از فقر وبیکاری، در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ، رنج غربت همراه با مشقت‌های کارگری و مشاغل کاذب را تحمل کنند؟

به خدا این حرف‌ها سیاه نمایی نیست، بلکه واقعیتی تلخ و و البته گفتنی و خیلی هم شنیدنی است. البته سال هاست که شنیدنی است. با توجه به اینکه شاخص جمعیت، مولفه اصلی در تولید و اشتغال است، و اگر چه در خصوص نقش جمعیت در توسعه، دیدگاه متفاوتی وجود دارد، لیکن جمعیت کم و بازار کوچک، عدم توجیه تولید را به همراه دارد و اگر این بازار کوچک، عدم توجیه تولید را به همراه دارد و اگراین بازار کوچک با عدم تمایز در مشوقات باشد، شرایط به مراتب بد‌تر خواهد بود.

در ادامه این یادداشت آمده است؛ امروز جمعیت کل استان، عامل پایین بودن حجم منابع بانکی و کاهش توان وام دهی بانک‌ها و عدم قرار گرفتن پروژه‌های بزرگ استان در پیوست قانون می‌شود. از این منظر با توجه به جمعیت کل استان، علیرغم وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها، متاسفانه رونقی در تولید مشاهده نمی‌شود.

فقط تنها راه علاج توسعه استان ایلام که می‌تواند جمعیت را به استان بکشاند و تولید را جذاب‌تر بکند، ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران است که با تصویب آن می‌توانیم شاهد شکوفایی تولید در زمین خشکیده ایلام باشیم. با عنایت به اینکه ردیف تحرک بخشی دارای ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار است و به این خاطر که تا کنون مبلغ ناچیز و اندکی از این ردیف به استان ایلام اختصاص داده شده و در این استان هیچگونه تحرک بخشی مناسبی صورت نگرفته است، لذا از دولت تدبیر و امید استدعا داریم به جهت تحرک بخشی مناسب استان، حداقل ۳۰درصد از این ردیف اعتبار را به استان ایلام اختصاص دهند.

از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود که با صدور مجوز ورود و خروج زوار عتبات عالیات به صورت انفرادی از مرز مهران، زمینه توسعهٔ گردشگری سیاحتی در کنار گردشگری زیارتی در استان ایلام را فراهم نمایند که این امر موجب منفعت بیشتر مردم از توان و ظرفیت مرز مهران خواهد شد.

تخصیص ۱۰۰درصدی اعتبارات عمرانی استان را از معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور می‌خواهیم و امیدواریم با تخصیص این اعتبار پروژهای عمرانی در استان روند به رشدی راطی کرده و در آینده شاهد رونق عمرانی در ایلام قهرمان باشیم. با توجه به سهم درصدی نفت و ۱۱ درصدی گاز و به ویژه مشترک بودن میادین نفتی استان ایلام در مناطق مرزی، از وزیر محترم نفت هم در این راستا تقاضا داریم ضمن توجه در اجرای طرح‌های توسعه‌ای نسبت به بومی سازی شاغلین این بخش‌ها، درخصوص اختصاص سهمیه ویژه استخدام افراد بومی در مناطق نفت خیز و استقرار دفا‌تر شرکت‌های توسعه‌ای مانند نفت و گاز غرب در استان ایلام اقدام عاجل را عنایت فرمایند.

با توجه به وضعیت بسیار ضعیف عمران شهری مراکز بخش‌ها و شهرستان‌ها که از سیمای شهری و مدرن به دور هستند و با توجه به منابع پائین در آمدی شهرداری و دهیاری از وزیر محترم کشور استدعا داریم در این راستا نسبت به افزایش اعتبارات کلیه شهرداری و دهیاری‌ها ی استان ایلام اقدام لازم را مبذول فرمائید.

ارتقا شهر و دهستان آسمان آباد به بخشداری با توجه به اینکه طرح توجیهی آن در تاریخ ۲/۲ / ۱۳۹۲تهیه و تنظیم شده و آماده طرح در کمسیون سیاسی دفاعی دولت می‌باشد و ارتقاءبخش‌های چوار و هلیلان به شهرستان و ارتقاء دهستان دشت عباس از توابع شهرستان دهلران به بخش دهلران از دیگر خواسته‌های مهم است ما امیدواریم هر چه زود‌تر نهایی شوند.

بحثدیگر هم در مورد تامین اعتبار تونل بزرگ کبیر کوه و بهره برداری ازآن، تامین اعتبار تونل بزرگ قلاجه و بهره برداری از آن، تامین اعتبار جاده بدر – قاضی خوان و تکمیل و بهره برداری از آن و همچنین تخصیص اعتبار جاده سر تنگ سیروان به حمیل و تکمیل و بهره برداری از آن است که در زمره خواسته‌های مردم شریف می‌باشند. از دیگر خواسته‌های مردم ایلام ایجاد خط راه آهن می‌با شد. خیلی از مردم ایلام هنوز یک قطار را از نزدیک ندیده‌اند.، اگر این مهم دراستان به وقوع بپیوندد می‌توانیم شاهد حضور گردشگری و اقتصاد استان باشیم.

اختصاص اعتبار کافی برای راه آهن ایلام و جرایی شدن و تکمیل و بهره برداری از آن هم از جمله انتظارات دیرینه مردم استان است. نکته دیگر این فوق العاده مناطق جنگ زده برای ۷ شهرستان استان تا کنون برقرار نشده که خواستار بر قراری این مهم هستیم. ‌‌ همان طور که می‌دانید تمام استان ایلام در طول ۸ سال دفاع مقدس در گیر جنگ بود و مردم مقاوم استان هم گام و هم دوش با رزمندگان اسلام به دفاع از میهن عزیز و خاک مقدس کشورمان که به فاتحان فتح الفتوح می‌مک معروفند.

از دولت تدبیر و امید انتظار داریم تا نسبت به صدور مجوز طرح‌های بزرگ در استان و تخصیص اعتبارات لازم اقدام نمایند. همچنین باید از ظرفیت چاهای نفت و گاز شهرستان ایوان به عنوان تغذیه پتروشیمی ایلام استفاده شود. در مورد گردشگری در استان هم باید توجه جدی به آثار تاریخی استان از جمله شهر تاریخی ماداکتو در دره شهر، تپه علی کش در دهلران، غار زینگان در صالح آباد، تخت خان در ملکشاهی، طاق شیرین و فرهاد درایوان وبسیاری دیگر از اماکن تاریخی استان داشته و نسبت به ایجاد زیر ساخت‌ها برای مناطق گردشگری و توریستی در سطح استان ایلام اقدام فرمائید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز