خبرگزاری کار ایران

جلوگیری از خروج ۵۰۰ میلیون دلار ارز با تولید ملی

تولید باک و سپر پلاستیکی خودرو تحت لیسانس پژوی فرانسه در صنعت پتروشیمی

با حضور علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از هشت محصول جدید در پتروشیمی جم رونمایی شد و برگ زرین دیگری در کارنامه پتروشیمی جم رقم خورد.

به گزارش ایلنا، با تولید انبوه این هشت محصول علاوه بر رفع نیازهای داخلی و بازارهای جهانی، و با عنایت به واردات محور بودن منبع تامین این گریدها، از خروج 500 میلیون دلار ارز کشور جلوگیری خواهد شد.

پلی اتیلن سنگین شامل گریدهای CC52501-CC52502-CC52502 SU (Caps & Closure)میزان مصرف داخلی گریدهای مذکور با کاربری انواع درب های بطری حدود 15 تا 20 هزار تن در سال می باشد، تولید انبوه این محصول، با هدف حذف واردات صورت خواهد پذیرفت که در بخش برآوردهای اقتصادی صرفه ایی معادل 250 تا 300 دلار به ازای هر تن نسبت به محصول وارداتی در پی دارد، در حال حاضر سطح قیمت های این گروه از محصولات در بازار داخل معادل 1120- 1140 دلار در هر تن می باشد.

در حوزه سودآوری، ارزش افزوده ایجاد شده برای این شرکت نسبت به سایر گریدهای جایگزین معادل 5 تا 10 درصد به ازای هر تن محصول تولیدی خواهد بود؛ پلی اتیلن سنگین HD 5000S گرید یارن (الیاف) از تقاضای مناسبی در بازارهای مصرف خصوصا صادراتی برخوردار است.

 از سوی دیگر سطح قیمت این محصول در بازار داخل معادل 1090 -1100 دلار هر تن که در مقایسه با محصولات وارداتی مشابه  20 درصد پایین تر می باشد. هم راستا با صرفه اقتصادی ایجاد شده به جهت حذف واردات، برای این شرکت نیز ارزش افزوده ای معادل 20 تا 30 دلار به ازای هر تن نسبت به سایر گریدهای جایگزین ایجاد خواهد نمود.

همچنین پلی اتیلن سنگین گرید پایپ مشکی PE100 یک محصول استراتژیک پتروشیمی جم می باشد که میزان مصرف داخلی این گرید در زمینه های مختلف حدود 400 هزار تن در سال می باشد که کمتر از 65 درصد از نیاز واقعی بازار داخل از محل واردات و تولید محصول مشکی با کیفیت پایین توسط کامپاندر های داخلی با بهره گیری از محصولات پایپ خود رنگ صورت می پذیرد. با توجه به سطح قیمت های وارداتی این محصولات حدود 1550-1570 دلار در هر تن،  صرفه اقتصادی ایجاد شده بیش 200 دلار در هر تن خواهد بود.

بدیهی است با تولید انبوه این محصول از واردات 300 هزار تن در سال جلوگیری بعمل خواهد آمد.  از جمله گریدها پلی اتیلن سنگین FT 503 گرید باک خودرو می باشد که مطابق با برآوردهای بعمل آمده از صنایع خودروسازی داخلی میزان مصرف سالیانه این گرید معادل 15-10 هزار تن در سال بوده که به دنبال تحقق پروژه مشترک فی مابین پتروشیمی جم و شرکت طراحی مهندسی تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) و پژوی فرانسه  در مدار تولید قرارگرفتن این گرید با حجم انبوه، صرفه اقتصادی بیش از 35 درصد برای صنایع خودرو سازی به ازای تولید هر قطعه باک خودرو برآورد می گردد.

 دو گرید دیگر EPX 3130UV & RP340R پلی پروپیلن گرید سپر خودرو و گرید تزریقی برای ظروف شفاف است که میزان مصرف داخلی گرید سپر معادل 10 هزار تن در سال و میزان مصرف داخلی گرید تزریقی شفاف 5 هزار تن در سال می باشد، و افزایش این دو گرید به سبد محصولات پلی پروپیلنی علاوه بر صرفه اقتصادی به جهت تولید داخل سبب ارتقا سطح کیفی محصولات تکمیلی خواهد شد.

 

کد خبر : ۴۰۳۱۷۲