خبرگزاری کار ایران

بهبهانی در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی:

معرفی طرحهای توسعه آزادگان، دارخوین و چنگوله

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی شرکت متن، طرحهای توسعه میدان آزادگان جنوبی، فاز سوم میدان دارخوین و میدان چنگوله را با هدف جذب سرمایه گذاری در کنفرانس تهران معرفی کرد.

به گزارش ایلنا، کرامت بهبهانی،در پنل تخصصی «معرفی طرحهای نفتی خشکی ایران» به معرفی سه طرح توسعه ای آزادگان جنوبی، فاز سه دارخوین و چنگوله پرداخت و گفت: از این میان، میدان چنگوله توسعه نیافته است.

وی درخصوص میدان آزادگان جنوبی توضیح داد: لرزه نگاری سه بعدی در این میدان انجام شده و از سال ٢٠٠٨ تاکنون روزانه حدود ٥٠ هزار بشکه نفت از این میدان تولید می شود.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با بیان این که تولید ٣٢٠ هزار بشکه در روز در فاز یکم توسعه میدان آزادگان جنوبی هدفگذاری شده است، تصریح کرد: برنامه ریزی شده است که سقف تولید این میدان در فاز دوم به ٦٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

وی نفت درجای میدان آزادگان جنوبی را حدود ٢٥,٦ میلیارد بشکه نفت عنوان و اظهار کرد: با توجه به این که تولید این میدان از سال ٢٠٠٨ آغاز شده است و ظرفیتهای خوبی برای افزایش تولید دارد، فرصت خوبی برای فعالیت سرمایه گذاران خواهد بود.

بهبهانی طرح توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین را به عنوان یکی دیگر از طرحهای سرمایه پذیر در این کنفرانس معرفی کرد و گفت: با توجه به این که هم اکنون از محل فازهای یکم و دوم توسعه این میدان مجموعا ١٦٠ هزار بشکه در روز تولید می شود، این میدان پیش از این حساب خود را پس داده است و آینده خوبی پیش روی آن قرار دارد.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با بیان این که مساحت این میدان حدود ٢٠٠ کیلومتر مربع است، نفت درجای آن را ٢,٦ میلیارد بشکه اعلام کرد و افزود: API نفت تولیدی این میدان در بخش فهلیان ٣٩ و در بخش سروک و ایلام میان ٢٢ تا ٢٧ است.

بهبهانی خاطرنشان کرد: طبق برنامه، امکان تولید روزانه ٦٠ هزار بشکه از میدان دارخوین در فاز سوم توسعه وجود دارد.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در خصوص سومین میدان نفتی نیز توضیح داد: میدان چنگوله در سال ١٩٩٩ کشف شده و تاکنون توسعه نیافته است.

وی وسعت این میدان را ٢٥٠ کیلومتر مربع، API نفت آن را ٢٤ و نفت درجای میدان را ٢,٤ میلیارد بشکه نفت عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی شده است که تولید این میدان در ابتدا به ١٥ هزار بشکه برسد و سپس با افزایش ٣٥ هزار بشکه ای در نهایت به روزانه ٥٠ هزار بشکه افزایش یابد.

بهبهانی اشاره ای نیز به طرح توسعه میدان آزادگان شمالی کرد و گفت: فاز یکم این طرح توسعه تمام شده است.

کد خبر : ۳۲۶۱۹۷