خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران مطرح کرد:

لزوم تقویت بازارهای محلی و منطقه‌ای آب در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۰۳۷

کارگاه آموزشی بازار آب طی هفته آینده در روزهای یک شنبه سوم و دوشنبه چهارم اسفند ماه با تدریس دکتر " برایان چترتون " مشاور فائو، نماینده مجلس و وزیر سابق کشاورزی استرالیا توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران در محل وزارت نیرو برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از برنامه این شرکت تقویت بازارهای محلی و منطقه‌ای آب در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، مهندس " محمد حاج‌رسولی‌ها "، با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی بازار آب در هفته آینده اظهار داشت: ایران سرزمینی کم‌آب با معدود رودخانه‌های محلی است که با رشد جمعیت و افزایش تقاضای آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات روبه‌رو است که برای پاسخگویی به این تقاضاها تاکنون سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در زمینه اجرا و بهره برداری از توسعه منابع آب انجام شده است.

وی ادامه داد: رشد بیش از حد تقاضا و افزایش بی‌رویه مصرف آب در دهه‌های اخیر موجب افزایش برداشت‌ها به‌ویژه از ذخایرآب زیرزمینی شده است که این موضوع همره باکاهش بارندگی و تدوام خشکسالی‌ها موجب نگرانی های جدی برای تامین آب مورد نیاز برای آینده شده است.

حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: ناچیز بودن قیمت آب در قیمت تمام شده محصولات کشاورزی یکی از دلایل افزایش مصرف بی‌رویه آب و پایین بودن بهره‌وری آب در بخش کشاورزی شده است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت بازار آب در کشور گفت: بر اساس نظریه‌های اقتصادی، هر کالای باارزش و کمیاب دارای قیمت است که به میزان عرضه و تقاضای آن بستگی دارد؛ بنابراین به سبب وجود دو عامل کمیابی و قابلیت مبادله، آب یک کالای اقتصادی است که می‌تواند قیمت بازاری و قابلیت تصرف داشه باشد و از این رو می توان برای آب نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر، بازار آب قائل شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هدف از تشکیل بازار آب را افزایش بهره وری و ارتقای ارزش اقتصادی آب، کنترل و جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب به‌ویژه در بخش کشاورزی، برقراری تعادل در نظام قیمت، عرضه و تقاضای آب، جلب مشارکت بخش‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در بخش آب، مدیریت و بهره‌برداری از تاسیسات آبی و واگذاری از تصدی‌گری دولت در زمینه تامین، انتقال و توزیع آب به بهره برداران عنوان کرد.

وی از کارگاه آموزشی بازار آب طی هفته آینده خبر داد و افزود: این کارگاه آموزشی در روزهای یک شنبه سوم و دوشنبه چهارم اسفند ماه با تدریس دکتر " برایان چترتون " مشاور فائو، نماینده مجلس و وزیر سابق کشاورزی استرالیا توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران در محل وزارت نیرو برگزار می‌شود.

گفتنی است این کارگاه آموزشی در سه بخش برگزار می‌شود که در بخش اول و دوم کارشناسان ستادی وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران و همچنین شرکت‌های آب منطقه‌ای حضور خواهند داشت و در بخش سوم کارگاه با حضورکارشناسان ستادی و تعدادی افراد منتخب برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز